Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 122 - 132, 06.07.2017

Öz

Bu
araştırmanın amacı; sınıf öğretmenliğinden mezun olup özel eğitim öğretmenliği
yapan öğretmenlerin sayı öğretiminde hangi öğretim yöntem ve tekniklerini
kullandıkları ve bu yöntemleri nasıl uyguladıklarının belirlenmesidir.
Araştırmada nitel araştırma yönteminin kullanıldığı durum çalışması modeli
benimsenmiştir.  Araştırma orta ve ağır
düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip bireylere eğitim veren bir okulda görevli,
amaçlı örneklem yoluyla seçilen üç öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Katılımcı
öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmış ve gözlem yoluyla veriler
elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla analiz edilip
yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, alan değiştiren öğretmenlerin sayı
öğretiminde genellikle doğrudan öğretim yöntemini tercih ettikleri ve
basamaklandırılmış öğretim yöntemini kullandıkları saptanmıştır. Öğretmenlerin
özel eğitim alanında öğretim yöntemlerini uygulamada öğretim yöntem
tekniklerine yeterince hakim olmadığı, üniversite eğitim sürecinde aldıkları
eğitim üzerinden kendilerinin aşina oldukları yöntemi özel eğitim alanına
uyarlayarak çalışmalarını yaptıkları, bireyselleştirilmiş eğitim planlarının
doküman olarak hazırlanmasında herhangi bir sıkıntı olmadığı fakat hazırlanan
bireyselleştirilmiş eğitim planlarının uygulama ve öğretim süreçlerine
aktarılmasında eksikliklerin olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • • Akmanoğlu, N., (2002). Otistik Bireylere Adı Söylenen Rakamı Seçme Becerisinin Öğretiminde Eş zamanlı İpucuyla Öğretimin Etkililiği. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Arpacık, Ö., (2014). Zihinsel Engelli Öğrencilere Yönelik Çoklu Ortam Materyallerinin Geliştirme Süreci Ve Kullanımının Öğretmenlere Ve Öğrencilere Etkisi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Dağseven Emecen, D., (2008). Zihinsel Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrencilere Sosyal Becerilerin Kazandırılmasında Doğrudan Öğretim ve Bilişsel Süreç Yaklaşımları İle Yapılan Öğretimin Etkililklerinin ve Verimliliklerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi.Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Gürsel, O., (1993). Zihinsel Engelli Çocukların Doğal Sayıları Gerçek Nesneleri Kullanarak Eşleme, Resimleri İşaret Ederek Gösterme, Rakamlar Gösterildiğiinde Söyleme Becerilerinin Gerçekleştirilmesinde Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyalinin Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulmasının Etkililiği. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Kesikçi, A., (2005). Piaget’in Zihin Gelişimi Kuramına Göre Zihinsel Engellilerde Matematik Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Pektaş, H., (2008). Özel Eğitim Programlarından ve Farklı Programlardan mezun Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Kullanma Durumlarının Saptanması. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Sabancı, A., ve Şahin, A., (2006). Farklı Branşlardan Atanan İLköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilik Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (48), 531-556.
  • • Taneri, P.O. ve Ok. A., (2014). Alandan ve Alan Dışından Öğretmenlik Sertifikası İle Atanan Yeni Sınıf Öğretmenlerinin Sorunları. Eğitim Bilim Dergisi 39(173), 418-429.
  • • Pektaş, H., (2008). Özel Eğitim Programlarından ve Farklı Programlardan mezun Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Kullanma Durumlarının Saptanması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Tekin-İftar, E., ve Kırcaali-İftar, G., (2012). Özel Eğitimde Yanlışssız Öğretim Yöntemleri (1.b.). Ankara: Vize Basın Yayın.
  • • Öğülmüş, K., (2014). Alan Mezunu ve Alan Dışı Lisans Programlarından Mezun Özel Eğitim Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi.Konya:Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Özoğlu, M., (2010). Türkiye'de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. www.setav.org (16.09.2012 tarihinde ulaşılmıştır.)
  • • Yıkmış, A., (2005). Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 122 - 132, 06.07.2017

Öz

Kaynakça

  • • Akmanoğlu, N., (2002). Otistik Bireylere Adı Söylenen Rakamı Seçme Becerisinin Öğretiminde Eş zamanlı İpucuyla Öğretimin Etkililiği. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Arpacık, Ö., (2014). Zihinsel Engelli Öğrencilere Yönelik Çoklu Ortam Materyallerinin Geliştirme Süreci Ve Kullanımının Öğretmenlere Ve Öğrencilere Etkisi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Dağseven Emecen, D., (2008). Zihinsel Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrencilere Sosyal Becerilerin Kazandırılmasında Doğrudan Öğretim ve Bilişsel Süreç Yaklaşımları İle Yapılan Öğretimin Etkililklerinin ve Verimliliklerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi.Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Gürsel, O., (1993). Zihinsel Engelli Çocukların Doğal Sayıları Gerçek Nesneleri Kullanarak Eşleme, Resimleri İşaret Ederek Gösterme, Rakamlar Gösterildiğiinde Söyleme Becerilerinin Gerçekleştirilmesinde Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyalinin Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulmasının Etkililiği. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Kesikçi, A., (2005). Piaget’in Zihin Gelişimi Kuramına Göre Zihinsel Engellilerde Matematik Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Pektaş, H., (2008). Özel Eğitim Programlarından ve Farklı Programlardan mezun Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Kullanma Durumlarının Saptanması. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Sabancı, A., ve Şahin, A., (2006). Farklı Branşlardan Atanan İLköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilik Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (48), 531-556.
  • • Taneri, P.O. ve Ok. A., (2014). Alandan ve Alan Dışından Öğretmenlik Sertifikası İle Atanan Yeni Sınıf Öğretmenlerinin Sorunları. Eğitim Bilim Dergisi 39(173), 418-429.
  • • Pektaş, H., (2008). Özel Eğitim Programlarından ve Farklı Programlardan mezun Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Kullanma Durumlarının Saptanması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara:Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Tekin-İftar, E., ve Kırcaali-İftar, G., (2012). Özel Eğitimde Yanlışssız Öğretim Yöntemleri (1.b.). Ankara: Vize Basın Yayın.
  • • Öğülmüş, K., (2014). Alan Mezunu ve Alan Dışı Lisans Programlarından Mezun Özel Eğitim Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi.Konya:Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Özoğlu, M., (2010). Türkiye'de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. www.setav.org (16.09.2012 tarihinde ulaşılmıştır.)
  • • Yıkmış, A., (2005). Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinan Özyer

Nesrin Özsoy

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özyer, S., & Özsoy, N. (2017). ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI. Education Sciences, 12(3), 122-132.
AMA Özyer S, Özsoy N. ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI. NWSA. Temmuz 2017;12(3):122-132.
Chicago Özyer, Sinan, ve Nesrin Özsoy. “ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI”. Education Sciences 12, sy. 3 (Temmuz 2017): 122-32.
EndNote Özyer S, Özsoy N (01 Temmuz 2017) ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI. Education Sciences 12 3 122–132.
IEEE S. Özyer ve N. Özsoy, “ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI”, NWSA, c. 12, sy. 3, ss. 122–132, 2017.
ISNAD Özyer, Sinan - Özsoy, Nesrin. “ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI”. Education Sciences 12/3 (Temmuz 2017), 122-132.
JAMA Özyer S, Özsoy N. ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI. NWSA. 2017;12:122–132.
MLA Özyer, Sinan ve Nesrin Özsoy. “ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI”. Education Sciences, c. 12, sy. 3, 2017, ss. 122-3.
Vancouver Özyer S, Özsoy N. ÖZEL EĞİTİM ALANINA GEÇİŞ YAPAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SAYI ÖĞRETİMİNDE KULLANDIKLARI YÖNTEMLERİN ARAŞTIRILMASI. NWSA. 2017;12(3):122-3.