Öz
Anne-babaların iyi-kötü,
doğru-yanlış algıları, örnek durumlar ve davranışlar karşısında gösterdikleri
tepkiler yoluyla, çocukta ahlaki eğitimin temelleri atılır. Bu çalışmanın
amacı, anne-babaların ahlak ve ahlak eğitimi kavramlarını nasıl
tanımladıklarını belirlemek ve çocuklarına ahlaki eğitim verirken kullandıkları
yöntemleri belirlemektir. Çalışmanın örneklemini 50 gönüllü ebeveyn
oluşturmuştur. Katılımcı görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı
ile alınmıştır. Toplanan veriler üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen verilere göre ebeveynler ahlak kavramını “Birey, toplum ve yaratan
açısından uyulması gereken kurallar; manevi değer ve davranışlar; iyi ve güzel
huy” olarak tanımlamışlardır. Ebeveynler ahlak eğitimin temeli olarak aileyi
görmekle birlikte medya, okul ve çevrenin de ahlaki eğitimde etkili olduğunu
belirtmişlerdir. Ebeveynlerin ahlak eğitiminde daha çok telkin yöntemini
kullandıkları, davranışları ile örnek olmaya çalıştıkları belirlenmiştir.
Ebeveynlerin ahlak eğitimine ilişkin önerileri incelendiğinde, öncelikli olarak
ailelerin ahlaki eğitim açısından geliştirilmesi yönünde önerilerde
bulundukları görülmüştür.