Bu
araştırmada; makamların aynı dizi üzerinden çıkıcı, inici-çıkıcı ve inici seyir
karakterlerinin farkllılık göstermesinin grafik üzerinde analizi amaçlanmaktadır.
Bu araştırmada; dügâh perdesinde uşşak dörtlü, nevâ perdesinde buselik beşlisinden
meydana gelen uşşak makamı dizisini; uşşak makamının çıkıcı, aynı dizi üzerinde
oluşan bayâti makamının bu diziyi inici-çıkıcı kullanması, dügâh perdesinde uşşak
dörtlüsü, neva perdesinde rast beşlisinin birleşiminden meydana gelen nevâ
makamı dizisini; nevâ makamının inici-çıkıcı, tahir makamının ise aynı diziyi
inici şekilde kullanarak farklı karakterlerde olmaları incelenecektir. Bu
araştırmanın evreni; Türk müziğinde aynı diziyi kullanan uşşak makamı, bayâti
makamı, nevâ makamı ve tahir makamındaki saz eserleridir. Örneklemi ise; 19.yüzyıl
ve 20.yüzyıl bestekarlarından; Dede Sâlîh Efendi, Fatma Gevheri Osmanoğlu, Ziya
Paşa ve Refik Fersan’a ait saz semâileridir. Bu amaç doğrultusunda; makam
tarifleri yapan farklı kaynaklardan yararlanılmış ve dört adet saz semâisi
formunda eserler belirlenmiş birinci hane, mülâzime ya da teslim kısımları, göz
önüne alınarak incelemiştir. Elde edilen veriler grafik analiz yoluyla göz
önüne serilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 3 |