Bu araştırmada eğitim
fakülteleri müzik eğitimi anabilim dallarındaki bireysel çalgı bağlama
derslerinde, yöresel tezeneli çalım tekniklerinden biri olan Konya tezene tavrının
öğretimine yönelik durum tespiti yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden doküman incelemesi ve görüşme tekniği kullanılmıştır. Yarı
yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanarak bireysel çalgı bağlama dersine
giren öğretim elemanlarıyla görüşülmüştür. Araştırmanın örneklemini müzik
eğitimi anabilim dallarında bireysel çalgı bağlama dersine giren ve ulaşılabilen
10 öğretim elemanı oluşturmuştur. Araştırma sonunda; Konya tezene tavrının
bağlama/saz performansını güçlendirerek öğrenciye teknik kazanımlar sağladığı,
tavrın uygulandığı türkülerin halk müziği bilgi dağarcığını geliştirdiği, tavrın
Konya türküleri dışında bir uygulama alanının olmamasının ve tavrın uygulanmasıyla
ortaya çıkan uyumsuz aralıkların öğrenci motivasyonunu olumsuz etkilediği,
tavır esnasında duyulan aralıklarla birlikte saz ve söz kısımlarının ayrı
yazıldığı notasyon ve metot eksikliğinin var olduğu, ayrıca özgün eserler ve
etütlere gereksinim duyulduğu, öğrencilerin tavrın aksak ölçü yapısında
uygulanmasıyla ilgili algılama ve çözümleme sorunları yaşadıkları, Zeybek
tavrını kavrayamamış öğrencilerin genellikle Konya tavrını öğrenmede zorlandığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.
Bağlama/Saz Eğitimi Konya Tezene Tavrı Müzik Tezene Tavrı Öğretimi Türk Halk Müziği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 4 |