Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 4, 41 - 54, 26.10.2020

Öz

Bu çalışma, doğuma hazırlık sınıflarının kadınların doğum şekli, korkusu ve deneyimine etkisini incelenmek amacı ile yapılmıştır. Sistematik derleme niteliğindeki bu çalışma için, araştırmalar Mart-Mayıs 2018’de PubMed, Cochrane, EBSCOhost ve Google Akademik veri tabanlarında tarama yapılarak elde edilmiştir. Çalışmaya 2000–2018 yıllarında yayımlanmış 17 araştırma dâhil edilmiştir. Veriler meta-analiz ve öyküsel anlatım yöntemleri ile sentez edilmiştir. Araştırmaların toplam örneklem hacmi 17736’dir. Bu sistematik derlemede, altı araştırmanın sonucuna dayalı olarak yapılan meta-analizde doğuma hazırlık sınıflarının vajinal doğum oranını artırdığı saptanmıştır (OR:1.59, p<0.01). Beş araştırmanın birleştirilmiş sonuçları da doğuma hazırlık sınıflarının doğum korkusunu azaltmada etkili olduğunu göstermiştir (MD:-23.41, p<0.001). Bazı çalışmalarda doğuma hazırlık sınıflarının ağrı algısı, epidural analjezi kullanımı, algılanan destek, memnuniyet, öz-yeterlik, kendine güven hissi, uyum süreci, kontrol duygusu, beden farkındalığı ve alternatif doğum pozisyonu kullanımını olumlu yönde etkilediği rapor edilmiştir. Yine doğuma hazırlık sınıflarının endişe, stres, tıbbi müdahale ve ilaç kullanımını azalttığı saptanmıştır. Sonuç olarak, bu sistematik derleme doğuma hazırlık sınıflarının doğum korkusunu azalttığı, vajinal doğum oranı ve olumlu doğum deneyimi artırdığını göstermiştir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum yoktur

Proje Numarası

Proje numarası yoktur

Teşekkür

“Doğuma Hazırlık Sınıflarının Doğum Deneyimi Ve Şekline Etkisi: Sistematik Derleme” başlıklı sistematik derlememizde, yapmış oldukları çalışmalarıyla katkı sağlayan, makalemizde yer alan tüm yazarlara teşekkürlerimizi sunarız

Kaynakça

  • OECD, (2019). Caesarean sections, OECD Library. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/fa1f7281-en/index.html?itemId=/content/component/fa1f7281-en(16.05.2020).
  • CDC, (2019). National Center for Health Statistics. NVSS (68) 13:1-64. https://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr68/nvsr68_13-508.pdf(16.05.2020).
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, (2018). Sezaryen ile Doğum 2018, 111-116. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TNSA2018_ (16.05.2020).
  • Ganer Herman, H., Kogan, Z., Bar-Nof, T., Bar, J., and Kovo, M. (2019). Cesarean Delivery due to Nonreassuring Fetal Heart Rate: the Effect of Phase of Labor on Subsequent Vaginal Delivery Success. The Journal of Maternal-Fetal&Neonatal Medicine 1-6.
  • Başar, F. ve Sağlam, H.Y., (2018). Kadınların Doğum Şekli Tercihleri ve Etkileyen Faktörler. Journal of Current Researches on Health Sector, 8(1):59-74.
  • Levett, K.M., Smith, C.A., Bensoussan, A., and Dahlen, H.G., (2016). Complementary Therapies for Labour and Birth Study: A Randomised Controlled Trial of Antenatal İntegrative Medicine for Pain Management in labour. BMJ open, 6(7):e010691.
  • World Health Organization, (2014). Every Newborn An Action Plan To End Preventable Deaths,1-38. http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/127938/9789241507448_eng.pdf?sequence=1(25.04.2018).
  • Buran, G., (2015). Doğum Öncesi Hazırlık Kursu Örneği: Deneyimler ve Sonuçları: 2013-2015. Türkiye Klinikleri Journal of Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special Topics, 1(1):25-32.
  • Flores, V., (2018). Fear Versus Trust: The Impact of Fear on Birth Experience and Maternal Outcomes. Journal of Prenatal &Perinatal Psychology &Health, 32(3):220-241.
  • Dinç, H., Yazıcı, S. ve Yılmaz, T., (2014). Günaydın S, Gebe Eğitimi. Pregnancy Education. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, HSP, 1(1):68-76.
  • Serçekuş, P. ve Yenal, K., (2015). Doğuma Hazırlık Sınıflarının Türkiye'deki Gelişimi. Turkiye Klinikleri Journal of Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special Topics, 1(1):33-35.
  • Esencan, T.Y., Karabulut, Ö., Yıldırım, A.D., Abbasoğlu, D.E., Külek, H., Şimşek, Ç. ve Kılıçcı, Ç., (2018). Doğuma Hazırlık Eğitimi Alan Gebelerin Doğum Şekli, İlk Emzirme Zamanı Ve Ten Tene Temas Tercihleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(1):31-43.
  • Sağlık Bakanlığı, (2018). Sağlık Bakanlığı Gebe Okulu Genelgesi 09 Ekim 2018 https://khgm.saglik.gov.tr/TR,49423/gebe-okulu-genelgesi-yayinlandi.html(15.12.2018).
  • Khresheh, R., Almalik, M., Owies, A., and Barclay, L., (2018). Implementation of a Childbirth Preparation Program in the Maternal and Child Health Centres in Jordan. Midwifery, 61:1-7.
  • Mete, S., Ertuğrul, M. ve Uludağ, E., (2015). Bir Doğuma Hazırlık Eğitim Programı “Doğumda Farkındalık. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2):131-134.
  • Mete, S., (2015). Gebe eğitim Sınıfı. Şirin, A. ve Kavlak, O. (Ed.) Kadın sağlığı içinde (ss:143-145). İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi. Geliştirilmiş 2. Baskı.
  • Chen, C.Y. and Wang, K.G., (2006). Review Are Routine İnterventions Necessary in Normal Birth. The Journal of Taiwan Association of Obstetrics and Gynecology, 45(4):302.
  • Rathfisch, G., (2012). Doğal Doğum Felsefesi Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • AWHONN (Association of Women'sHealth, Obstetric and Neonatal Nurses), (2011). Convention. June 2011. Denver, Colorado, USA. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2011 Jun;40 Suppl 1:1-134.
  • Kashanian, M., Javadi, F., and Haghighi, M., (2010). Effect of Continuous Support During Labor on Duration of Labor and Rate of Cesarean Delivery. International Journal of Gynecology& Obstetrics, 109(3):198-200.
  • Esencan, T.Y., Karabulut, Ö., Yıldırım, A.D., Abbasoğlu, D.E., Külek, H., Şimşek, Ç. ve Kılıçcı, Ç., (2018). Doğuma Hazırlık Eğitimi Alan Gebelerin Doğum Şekli, İlk Emzirme Zamanı ve Ten Tene Temas Tercihleri. FlorenceNightingale Hemşirelik Dergisi, 26(1):31-43.
  • Brixval, C.S., Axelsen, S.F., Thygesen, L.C., Due, P., and Koushede, V., (2016). Antenatal Education in Small Classes May Increase Childbirth Self-Efficacy: Results from a Danish Randomised Trial. Sexual&Reproductive Healthcare, 10:32-34.
  • Coşar, F. ve Demirci, N., (2012). Lamaze Felsefesine Dayalı Doğuma Hazırlık Eğitiminin Doğum Algısı ve Doğuma Uyum Sürecine Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Enstitüsü Dergisi, 3(1):18-30.
  • O’Kelly, S.M. and Moore, Z.E.H., (2017). Antenatal Maternal Education for Improving Postnatal Perineal Healing for Women Who Have Birthed in A Hospital Setting. Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 12. Art. No.: CD012258. DOI: 10.1002/14651858.CD012258.pub2.
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., and Altman, D.G., (2009). PRISMA Group, 2009. Reprint—preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA statement. PhysicalTherapy, 89, 873-880.
  • The Joanna Briggs Institute Critical Appraisal Tools Foruse in IBI Systematic Reviews. http://joannabriggs.org/research/critical-appraisal-tools.html(25.04.2018).
  • Tufanaru, C., Munn, Z., Aromataris, E., Campbell, J., and Hopp, L. (2017). Chapter 3: Systematic Reviews of Effectiveness. In: Aromataris E, Munn Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute.
  • Moola, S., Munn, Z., Tufanaru, C., et al., (2017). Systematic Reviews of Etiology and Risk. Chapter 7. In: Aromataris E, Munn Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute, Availablefrom: https://reviewersmanual. joannabriggs.org (25.04.2018).
  • Lockwood, C., Munn, Z., and Porritt, K., (2015). Qualitative Research Synthesis: Methodological Guidance for Systematic Reviewers Utilizing Meta-Aggregation. Int J Evid Based Healthc, 13(3):179–187.
  • Duncan, L.G., Cohn, M.A., Chao, M.T., Cook, J.G., Riccobono, J., and Bardacke, N., (2017). Benefits of Preparing for Childbirth with Mindfulnes Straining: a Randomized Controlled Trial With Active Comparison. BMC pregnancy and childbirth, 17(1):140.
  • Karimi, S., Kazemi, F., Masoumi, S., Z., Shobeiri, F., and Roshanaei, G., (2016). Effect of Consultation and Educating in Preparation Classes for Delivery on Pregnancy Consequences: A Randomized Controlled Clinical Trial. Electronic Physician 8(11):3177.
  • Pinar, G., Avsar, F., and Aslantekin, F., (2018). Evaluation of the Impact of Childbirth Education Classes in Turkey on Adaptation to Pregnancy Process, Concerns About Birth, Rate of Vaginal Birth, and Adaptation to Maternity: A Case-Control Study. Clinical Nursing Research, 27(3):315-342.
  • Svensson, J., Barclay, L., and Cooke, M., (2009). Randomised-Controlled Trial of Two Antenatal Education Programmes. Midwifery 25(2):114-25.
  • Demirci, H. and Şimşek, H.N., (2018). Effects of Prenatal Education on Fear of Childbirth. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 3(1):48-56.
  • İsbir, G.G., Inci, F., Önal, H., and Yıldız, P.D., (2016). The Effects of Antenatal Education on Fear of Childbirth, Maternal Self-Efficacy and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) Symptoms Following Childbirth: an Experimental Study. Applied Nursing Research 32:227-232.
  • Karabulut, Ö., Coşkuner Potur, D., Cebeci Mutlu, S. ve Demirci, N. (2016). Doğuma Hazırlık Sınıfları Gebelerin Doğum Korkularını Azaltmada Etkili Midir? Sağlık Bakım ve Hasta Hizmetleri Daire Başkanlığı Bakım Hizmetlerinde Bilim 3:40-45.
  • Serçekuş, P. and Başkale, H., (2016). Effects of Antenatal Education on Fear of Childbirth, Maternal Self-Efficacy And Parental Attachment. Midwifery 34:166-172.
  • Akın, B., Yeşil, Y., Yücel, U. ve Boyacı, B., (2018). Doğum Öncesi Eğitim Sınıflarında Verilen Eğitimin Gebelerin Doğum Korku Düzeyi Üzerine Etkisi. Life Sciences, 13(2):11-20.
  • Abalı, R., Metinoğlu, M., Akkuş, D. ve Irmak, A.Y., (2016). Doğuma Hazırlık ve Destek Sınıflarının Doğuma Etkisinin İncelenmesi. Namık Kemal Üniversitesi Açık Erişim Arşivi 1-60.
  • Afshar, Y., Wang, E., T., Mei,J., Esakoff, T., F., Pisarska, M., D., and Gregory, K.D., (2017). Childbirth Education Classand Birth Plans Are Associated with a Vaginal Delivery. Birth 44(1):29-33.
  • Mete, S., Çiçek, Ö., Aluş Tokat, M., Çamlıbel, M. ve Uludağ, E., (2017). Doğuma Hazırlık Sınıflarının Doğum Korkusu, Doğum Tercihi ve Doğuma Hazır Oluşluğa Etkisi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri, 9(3):201-206.
  • Miquelutti, M.A., Cecatti, J.G., and Makuch, M.Y., (2013). Evaluation of a Birth Preparation Program on Lumbo Pelvic Pain, Urinary Incontinence, Anxiety And Exercise: A Randomized Controlled Trial. BMC Pregnancy and Childbirth, 13(1):154.
  • Gagnon, A.J. and Sandall, J., (2007). Individual or Group Antenatal Education for Childbirth or Parenthood, or Both. Cochrane Database of Systematic Reviews (3). 18;(3):CD002869.
  • Brixval, C.S., Axelsen, S F., Lauemøller, S.G., Andersen, S.K., Due, P., and Koushede, V., (2015). The Effect of Antenatal Education in Small Classes on Obstetric and Psycho-Socialoutcomes-A Systematic Review. Systematic Reviews, 4(1):20.
  • World Health Organization, (2015). WHO Statement on Caesarean Section Rates, WHO/RHR/15.02 1-8. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/maternal_perinatal_health/cs-statement/en/ (19.04.2020).
  • Citak Bilgin, N., Ak, B., Ayhan, F., Kocyigit, F., Yorgun, S., and &Topcuoglu, M.A., (2020). Effect of Childbirth Education on the Perceptions of Childbirth and Breastfeeding Self-efficacy and the Obstetric Outcomes of Nulliparous Women. Health Care for Women International, 41(2):188-204.
  • Ricchi, A., La Corte, S., Molinazzi, M.T., Messina, M.P., Banchelli, F., and Neri, I., (2019). Study of Childbirth Education Classes And Evaluation of Their Effectiveness. La Clinica Terapeutica, 1(171):e78-e86.
  • Gluck, O., Pinchas‐Cohen, T., Hiaev, Z., Rubinstein, H., Bar, J., and Kovo, M., (2020). The Impact of Childbirth Education Classes on Delivery Outcome. International Journal of Gynecology& Obstetrics, 148(3), 300-304.
  • Ferguson, S., Davis, D., and Browne, J., (2013). Does Antenatal Education Affect Labour and Birth? A Structured Review of the Literature. Women and Birth, 26(1):e5-e8. doi.org/10.1016/j.wombi.2012.09.003.
  • Uçar, T. and Golbasi, Z., (2019). Effect of an Educational Program Based on Cognitive Behavioral Techniques on Fear of Childbirth and the Birth Process. Journal of Psychosomatic Obstetrics&Gynecology, 40(2):146-15
Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 4, 41 - 54, 26.10.2020

Öz

Proje Numarası

Proje numarası yoktur

Kaynakça

  • OECD, (2019). Caesarean sections, OECD Library. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/fa1f7281-en/index.html?itemId=/content/component/fa1f7281-en(16.05.2020).
  • CDC, (2019). National Center for Health Statistics. NVSS (68) 13:1-64. https://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr68/nvsr68_13-508.pdf(16.05.2020).
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, (2018). Sezaryen ile Doğum 2018, 111-116. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TNSA2018_ (16.05.2020).
  • Ganer Herman, H., Kogan, Z., Bar-Nof, T., Bar, J., and Kovo, M. (2019). Cesarean Delivery due to Nonreassuring Fetal Heart Rate: the Effect of Phase of Labor on Subsequent Vaginal Delivery Success. The Journal of Maternal-Fetal&Neonatal Medicine 1-6.
  • Başar, F. ve Sağlam, H.Y., (2018). Kadınların Doğum Şekli Tercihleri ve Etkileyen Faktörler. Journal of Current Researches on Health Sector, 8(1):59-74.
  • Levett, K.M., Smith, C.A., Bensoussan, A., and Dahlen, H.G., (2016). Complementary Therapies for Labour and Birth Study: A Randomised Controlled Trial of Antenatal İntegrative Medicine for Pain Management in labour. BMJ open, 6(7):e010691.
  • World Health Organization, (2014). Every Newborn An Action Plan To End Preventable Deaths,1-38. http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/127938/9789241507448_eng.pdf?sequence=1(25.04.2018).
  • Buran, G., (2015). Doğum Öncesi Hazırlık Kursu Örneği: Deneyimler ve Sonuçları: 2013-2015. Türkiye Klinikleri Journal of Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special Topics, 1(1):25-32.
  • Flores, V., (2018). Fear Versus Trust: The Impact of Fear on Birth Experience and Maternal Outcomes. Journal of Prenatal &Perinatal Psychology &Health, 32(3):220-241.
  • Dinç, H., Yazıcı, S. ve Yılmaz, T., (2014). Günaydın S, Gebe Eğitimi. Pregnancy Education. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, HSP, 1(1):68-76.
  • Serçekuş, P. ve Yenal, K., (2015). Doğuma Hazırlık Sınıflarının Türkiye'deki Gelişimi. Turkiye Klinikleri Journal of Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing-Special Topics, 1(1):33-35.
  • Esencan, T.Y., Karabulut, Ö., Yıldırım, A.D., Abbasoğlu, D.E., Külek, H., Şimşek, Ç. ve Kılıçcı, Ç., (2018). Doğuma Hazırlık Eğitimi Alan Gebelerin Doğum Şekli, İlk Emzirme Zamanı Ve Ten Tene Temas Tercihleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(1):31-43.
  • Sağlık Bakanlığı, (2018). Sağlık Bakanlığı Gebe Okulu Genelgesi 09 Ekim 2018 https://khgm.saglik.gov.tr/TR,49423/gebe-okulu-genelgesi-yayinlandi.html(15.12.2018).
  • Khresheh, R., Almalik, M., Owies, A., and Barclay, L., (2018). Implementation of a Childbirth Preparation Program in the Maternal and Child Health Centres in Jordan. Midwifery, 61:1-7.
  • Mete, S., Ertuğrul, M. ve Uludağ, E., (2015). Bir Doğuma Hazırlık Eğitim Programı “Doğumda Farkındalık. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2):131-134.
  • Mete, S., (2015). Gebe eğitim Sınıfı. Şirin, A. ve Kavlak, O. (Ed.) Kadın sağlığı içinde (ss:143-145). İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi. Geliştirilmiş 2. Baskı.
  • Chen, C.Y. and Wang, K.G., (2006). Review Are Routine İnterventions Necessary in Normal Birth. The Journal of Taiwan Association of Obstetrics and Gynecology, 45(4):302.
  • Rathfisch, G., (2012). Doğal Doğum Felsefesi Milyonlarca Yıldır Gerçekleşen Serüven. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • AWHONN (Association of Women'sHealth, Obstetric and Neonatal Nurses), (2011). Convention. June 2011. Denver, Colorado, USA. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2011 Jun;40 Suppl 1:1-134.
  • Kashanian, M., Javadi, F., and Haghighi, M., (2010). Effect of Continuous Support During Labor on Duration of Labor and Rate of Cesarean Delivery. International Journal of Gynecology& Obstetrics, 109(3):198-200.
  • Esencan, T.Y., Karabulut, Ö., Yıldırım, A.D., Abbasoğlu, D.E., Külek, H., Şimşek, Ç. ve Kılıçcı, Ç., (2018). Doğuma Hazırlık Eğitimi Alan Gebelerin Doğum Şekli, İlk Emzirme Zamanı ve Ten Tene Temas Tercihleri. FlorenceNightingale Hemşirelik Dergisi, 26(1):31-43.
  • Brixval, C.S., Axelsen, S.F., Thygesen, L.C., Due, P., and Koushede, V., (2016). Antenatal Education in Small Classes May Increase Childbirth Self-Efficacy: Results from a Danish Randomised Trial. Sexual&Reproductive Healthcare, 10:32-34.
  • Coşar, F. ve Demirci, N., (2012). Lamaze Felsefesine Dayalı Doğuma Hazırlık Eğitiminin Doğum Algısı ve Doğuma Uyum Sürecine Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Enstitüsü Dergisi, 3(1):18-30.
  • O’Kelly, S.M. and Moore, Z.E.H., (2017). Antenatal Maternal Education for Improving Postnatal Perineal Healing for Women Who Have Birthed in A Hospital Setting. Cochrane Database of Systematic Reviews, Issue 12. Art. No.: CD012258. DOI: 10.1002/14651858.CD012258.pub2.
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., and Altman, D.G., (2009). PRISMA Group, 2009. Reprint—preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA statement. PhysicalTherapy, 89, 873-880.
  • The Joanna Briggs Institute Critical Appraisal Tools Foruse in IBI Systematic Reviews. http://joannabriggs.org/research/critical-appraisal-tools.html(25.04.2018).
  • Tufanaru, C., Munn, Z., Aromataris, E., Campbell, J., and Hopp, L. (2017). Chapter 3: Systematic Reviews of Effectiveness. In: Aromataris E, Munn Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute.
  • Moola, S., Munn, Z., Tufanaru, C., et al., (2017). Systematic Reviews of Etiology and Risk. Chapter 7. In: Aromataris E, Munn Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute, Availablefrom: https://reviewersmanual. joannabriggs.org (25.04.2018).
  • Lockwood, C., Munn, Z., and Porritt, K., (2015). Qualitative Research Synthesis: Methodological Guidance for Systematic Reviewers Utilizing Meta-Aggregation. Int J Evid Based Healthc, 13(3):179–187.
  • Duncan, L.G., Cohn, M.A., Chao, M.T., Cook, J.G., Riccobono, J., and Bardacke, N., (2017). Benefits of Preparing for Childbirth with Mindfulnes Straining: a Randomized Controlled Trial With Active Comparison. BMC pregnancy and childbirth, 17(1):140.
  • Karimi, S., Kazemi, F., Masoumi, S., Z., Shobeiri, F., and Roshanaei, G., (2016). Effect of Consultation and Educating in Preparation Classes for Delivery on Pregnancy Consequences: A Randomized Controlled Clinical Trial. Electronic Physician 8(11):3177.
  • Pinar, G., Avsar, F., and Aslantekin, F., (2018). Evaluation of the Impact of Childbirth Education Classes in Turkey on Adaptation to Pregnancy Process, Concerns About Birth, Rate of Vaginal Birth, and Adaptation to Maternity: A Case-Control Study. Clinical Nursing Research, 27(3):315-342.
  • Svensson, J., Barclay, L., and Cooke, M., (2009). Randomised-Controlled Trial of Two Antenatal Education Programmes. Midwifery 25(2):114-25.
  • Demirci, H. and Şimşek, H.N., (2018). Effects of Prenatal Education on Fear of Childbirth. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 3(1):48-56.
  • İsbir, G.G., Inci, F., Önal, H., and Yıldız, P.D., (2016). The Effects of Antenatal Education on Fear of Childbirth, Maternal Self-Efficacy and Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) Symptoms Following Childbirth: an Experimental Study. Applied Nursing Research 32:227-232.
  • Karabulut, Ö., Coşkuner Potur, D., Cebeci Mutlu, S. ve Demirci, N. (2016). Doğuma Hazırlık Sınıfları Gebelerin Doğum Korkularını Azaltmada Etkili Midir? Sağlık Bakım ve Hasta Hizmetleri Daire Başkanlığı Bakım Hizmetlerinde Bilim 3:40-45.
  • Serçekuş, P. and Başkale, H., (2016). Effects of Antenatal Education on Fear of Childbirth, Maternal Self-Efficacy And Parental Attachment. Midwifery 34:166-172.
  • Akın, B., Yeşil, Y., Yücel, U. ve Boyacı, B., (2018). Doğum Öncesi Eğitim Sınıflarında Verilen Eğitimin Gebelerin Doğum Korku Düzeyi Üzerine Etkisi. Life Sciences, 13(2):11-20.
  • Abalı, R., Metinoğlu, M., Akkuş, D. ve Irmak, A.Y., (2016). Doğuma Hazırlık ve Destek Sınıflarının Doğuma Etkisinin İncelenmesi. Namık Kemal Üniversitesi Açık Erişim Arşivi 1-60.
  • Afshar, Y., Wang, E., T., Mei,J., Esakoff, T., F., Pisarska, M., D., and Gregory, K.D., (2017). Childbirth Education Classand Birth Plans Are Associated with a Vaginal Delivery. Birth 44(1):29-33.
  • Mete, S., Çiçek, Ö., Aluş Tokat, M., Çamlıbel, M. ve Uludağ, E., (2017). Doğuma Hazırlık Sınıflarının Doğum Korkusu, Doğum Tercihi ve Doğuma Hazır Oluşluğa Etkisi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri, 9(3):201-206.
  • Miquelutti, M.A., Cecatti, J.G., and Makuch, M.Y., (2013). Evaluation of a Birth Preparation Program on Lumbo Pelvic Pain, Urinary Incontinence, Anxiety And Exercise: A Randomized Controlled Trial. BMC Pregnancy and Childbirth, 13(1):154.
  • Gagnon, A.J. and Sandall, J., (2007). Individual or Group Antenatal Education for Childbirth or Parenthood, or Both. Cochrane Database of Systematic Reviews (3). 18;(3):CD002869.
  • Brixval, C.S., Axelsen, S F., Lauemøller, S.G., Andersen, S.K., Due, P., and Koushede, V., (2015). The Effect of Antenatal Education in Small Classes on Obstetric and Psycho-Socialoutcomes-A Systematic Review. Systematic Reviews, 4(1):20.
  • World Health Organization, (2015). WHO Statement on Caesarean Section Rates, WHO/RHR/15.02 1-8. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/maternal_perinatal_health/cs-statement/en/ (19.04.2020).
  • Citak Bilgin, N., Ak, B., Ayhan, F., Kocyigit, F., Yorgun, S., and &Topcuoglu, M.A., (2020). Effect of Childbirth Education on the Perceptions of Childbirth and Breastfeeding Self-efficacy and the Obstetric Outcomes of Nulliparous Women. Health Care for Women International, 41(2):188-204.
  • Ricchi, A., La Corte, S., Molinazzi, M.T., Messina, M.P., Banchelli, F., and Neri, I., (2019). Study of Childbirth Education Classes And Evaluation of Their Effectiveness. La Clinica Terapeutica, 1(171):e78-e86.
  • Gluck, O., Pinchas‐Cohen, T., Hiaev, Z., Rubinstein, H., Bar, J., and Kovo, M., (2020). The Impact of Childbirth Education Classes on Delivery Outcome. International Journal of Gynecology& Obstetrics, 148(3), 300-304.
  • Ferguson, S., Davis, D., and Browne, J., (2013). Does Antenatal Education Affect Labour and Birth? A Structured Review of the Literature. Women and Birth, 26(1):e5-e8. doi.org/10.1016/j.wombi.2012.09.003.
  • Uçar, T. and Golbasi, Z., (2019). Effect of an Educational Program Based on Cognitive Behavioral Techniques on Fear of Childbirth and the Birth Process. Journal of Psychosomatic Obstetrics&Gynecology, 40(2):146-15
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Buran 0000-0001-9082-553X

Zeliha Olgaç Bu kişi benim 0000-0002-9304-7953

Zekiye Karaçam 0000-0002-0419-8961

Proje Numarası Proje numarası yoktur
Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Buran, G., Olgaç, Z., & Karaçam, Z. (2020). Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme. Life Sciences, 15(4), 41-54.
AMA Buran G, Olgaç Z, Karaçam Z. Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme. Life Sciences. Ekim 2020;15(4):41-54.
Chicago Buran, Gonca, Zeliha Olgaç, ve Zekiye Karaçam. “Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu Ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme”. Life Sciences 15, sy. 4 (Ekim 2020): 41-54.
EndNote Buran G, Olgaç Z, Karaçam Z (01 Ekim 2020) Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme. Life Sciences 15 4 41–54.
IEEE G. Buran, Z. Olgaç, ve Z. Karaçam, “Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme”, Life Sciences, c. 15, sy. 4, ss. 41–54, 2020.
ISNAD Buran, Gonca vd. “Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu Ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme”. Life Sciences 15/4 (Ekim 2020), 41-54.
JAMA Buran G, Olgaç Z, Karaçam Z. Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme. Life Sciences. 2020;15:41–54.
MLA Buran, Gonca vd. “Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu Ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme”. Life Sciences, c. 15, sy. 4, 2020, ss. 41-54.
Vancouver Buran G, Olgaç Z, Karaçam Z. Doğuma Hazırlık Sınıflarının Kadınların Doğum Şekli, Korkusu ve Deneyimine Etkisi: Sistematik Derleme. Life Sciences. 2020;15(4):41-54.