Çalışmanın amacı, sürat ve hızın farklı nicelikler olduğunu belirtmek ve
ÖSS matematik sorularında o nicelikler için kullanılan anlamlarını
tartışmaktır. Araştırmanın verilerine, yayınlanmış kitap ve bilimsel makale
gibi dokümanların incelenmesiyle ulaşılmıştır. Çalışma için hareket
problemleriyle ilgili ÖSS matematik soruları dâhil olmak üzere incelenen
dokümanlarda ortalama hız, ani hız ayrımı yapılmadan her ikisinin ve ortalama
süratin yerine genelde hızın kullanıldığı söylenebilir. Genelde sorularda
sayısal değerlerin, yani verilerin hız için verildiği ancak problemlerin çözümlerinde
ortalama sürate ait gibi düşünülerek işlemlerin yapıldığı görülmektedir.
Belirlenen çelişkili durum hareket problemleriyle ilgili ÖSS matematik sorularının
ve çözümlerinin genelinde bulunmaktadır. Sürat ve hızın farklı nicelikler olduklarının
bilinmesi bir yana adeta eş anlamlı iki sözcük gibi algılandıkları ve o şekilde
kullanıldıkları anlaşılmaktadır. Çalışmada sürat ve hız niceliklerine dair
açıklamalara göre hareket problemleriyle ilgili ÖSS matematik sorularını hatalı
hazırlayan ve çözen matematikçilerin sürat ve hız niceliklerini yeterince bilmedikleri
çıkarsaması yapılabilir. ÖSYM'nin, disiplinler arası işbirliği eksikliğini
giderebildiği takdirde tartışılan hatalı soruların hazırlanmasını ve sorulmasını
engelleyebileceği düşünülmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 3 |