Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 3, 23 - 32, 19.07.2020

Öz

          Bu çalışmada, hemşirelerin empati düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu, 2020 yılında Bayburt Devlet Hastanesinde görev yapmakta olan 53 kadın ve 10 erkek olmak üzere toplam 63 hemşireden oluşmaktadır. Hemşirelerin empati düzeylerini belirlemek için Empati Düzeyi Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizine devam edilmeden önce normallik testi yapılmış ve verilerin normal olarak dağılmadığı görülmüştür. Veriler analiz edilirken ikili karşılaştırmalar için "Mann-Whitney U-Testi" ve ikiden fazla grupla karşılaştırmalar için "Kruskal-Wallis H Testi" kullanılmıştır. Sonuç olarak, hemşirelerin empati düzeyleri ile sportif aktivite yapma durumları ve sportif aktivite yapma amaçları değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Fakat, empati düzeyleri ile cinsiyet, medeni durum, görev süresi ve sportif aktivite türü değişkenleri arasında ise istatistiksel olarak anlamlı farklılaşma tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • [1] Ay, A.F., (2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık, 35-38.
  • [2] Bayar, P., (2003). Spor Yapan ve Yapmayan Bayanların Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 14(3):133-143.
  • [3] Çelik, E., (2008). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Empatik Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • [4] Dizer, B. ve İyigün, E., (2010). Yoğun Bakım Hemşirelerinde Empatik Eğilim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 12(1).
  • [5] Doğan, O., (1991). Yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma Merkezinin Gerekliliğine İlişkin Görüşler. Yüksek Öğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma Toplantısı Kitabı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1-7.
  • [6] Dökmen, Ü., (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayandırılarak Ölçülmesi ve Psikodrama İle Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 21(1–2):155–190.
  • [7] Dökmen, Ü., (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • [8] Duru, E., (2002). Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(12):21–34.
  • [9] Eisenberg, N., Zh, Q., and Koller, S., (2001). Brazilian Adolescents’ Prosocial Moral Judgment and Behavior: Relations To Sympathy Perspective Taking, Gender Role Orientations, and Demographic Characteristics, Child development, 72(20):518–534.
  • [10] Eraslan, M., (2015). Gençlerde Duygusal Zekâ ve Empatik Eğilim Düzeylerinin Yaş, Cinsiyet ve Spor Yapma Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4):1839-1852.
  • [11] Ergin, D., Celasin, N., Akış, Ş., Altan, Ö., Bakırlıoğlu, Ö. ve Bozkurt, S., (2009). Dahili Kliniklerde Görev Yapan Hemşirelerin Tükenme ve Empatik Beceri Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11):49-64.
  • [12] George, D. ve Mallery, M., (2010). Spss For Windows Step By Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10’a ed.) Boston: Pearson.
  • [13] Hewison, A., (1995). Nurses’ Power İn İnteractions With Patients. Journal of Advanced Nursing, 21:75-82.
  • [14] Karasar, N., (1991). Bilimsel Araştırma Teknikleri. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  • [15] Kaya B. ve Çolakoğlu, Ö.M., (2015). Adaptation of Empathy Quotient (Eq) Scale. Journal of The Faculty of Education, 16(1):17-30.
  • [16] Korkmaz, H.N., Şahin, E., Kahraman, M. ve Öztürk, F., (2001). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Empatik Becerilerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması, II. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu, İzmir.
  • [17] Korkut, F., (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28).
  • [18] Mete, S. ve Gerçek, E., (2005). PDÖ Yöntemiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2):11-17.
  • [19] Nazik E. ve Arslan, S., (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Becerileri ile Öz Duyarlıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4):69-75.
  • [20] Öz, F., (1992). Hemşirelerin Empatik İletişim Becerisi ve Eğilimine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • [21] Öz, F., (1998). Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri, Empatik Becerileri ile Akademik Başarı Arasındaki İlişki, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2(2):21–29.
  • [22] Özcan, H., (2012). Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Becerileri: Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2):60-68.
  • [23] Özdelikara, A. ve Babur, S., (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Merhamet Düzeyi ve Empatik Eğilim İlişkisi. ACU Sağlık Bil Dergisi, 11(2):342-349.
  • [24] Reynolds, W., Scott, P.A., and Austin, W., (2000). Nursing Empathy and Perception of Moral, Journal of Advanced Nursing, 32(1):235.
  • [25] Salar, B., Hekim, M. ve Tokgöz, M., (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6):123-135.
  • [26] Sayar, K., Sayar, N.A., Aksöye, A., Aşık, G., Ekene, M. ve Kanber, Y., (1998). Sağlık Çalışanlarında Empati Becerisinin Değerlendirilmesi. In Yeni Symposium, 36(1-2):19-28.
  • [27] Schierman, S. and Gundy, V.K., (2000). The Personal and Social Links Between Age and Self-Reported Empathy, Social Psychology Quterly. 63(2):152–174.
  • [28] Sellick, K., (1991). Nurses Interpersonel Behaviours and The Development of Helping Skills. International Journal of Nursing Studies. 28(1):3-11.
  • [29] Smitherman, C., (1981). Nursing Action For Health Promotion, Philadelphia, Davis Company, 63-91.
  • [30] Şahin, Z.A. ve Özdemir, F.K., (2015). Hemşirelerin İletişim ve Empati Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Jaren, 1(1):1-7.
  • [31] Şen, H.T., Yılmaz, F.T., Ünüvar, Ö.P. ve Demirkaya, F., (2012). Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Görev Yapan Sağlık Çalışanlarının Empatik Beceri Düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 3(1):6-12.
  • [32] Şendir, M., Büyükyılmaz, F., Yazgan, İ., Bakan, N., Mutlu, A. ve Tekin, F., (2012). Ortopedi ve Travmatoloji Hastalarının Hemşirelik Bakımına İlişkin Deneyim ve Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(1):35-42.
  • [33] Tabachnic, B. and Fidell, L., (2013). BG Tabachnick. Ls Fidell Using Multivariate Statistics (Sixth Ed.) Pearson, Boston.
  • [34] Tan, M., Sayan, A., Uğurlu, N. ve Kaya, M.D., (1999). Hastaların Hemşirelik Hizmetlerini Değerlendirmeleri. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Erzurum.
  • [35] Tanrıdağ, Ş.R., (1992). Ankara’daki Ruh Sağlığı Hizmetlerinde Çalışan Personelin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • [36] Tekmen, Y., (2010). Hekim ve Hemşirelerin Empatik Eğilim Düzeyleri İle İş Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • [37] Vander, G.J., Carlo, G., Crocetti, E., Koot, H.M., and Branje, S., (2018). Prosocial Behavior in Adolescence: Gender Differences in Development and Links with Empathy. Journal of Youth and Adolescence, 47(5):1086-1099.
  • [38] Yılmaz, İ. ve Akyel, Y., (2008). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad). 9(3):27-33.
Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 3, 23 - 32, 19.07.2020

Öz

Kaynakça

  • [1] Ay, A.F., (2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar. İstanbul Medikal Yayıncılık, 35-38.
  • [2] Bayar, P., (2003). Spor Yapan ve Yapmayan Bayanların Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 14(3):133-143.
  • [3] Çelik, E., (2008). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Empatik Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • [4] Dizer, B. ve İyigün, E., (2010). Yoğun Bakım Hemşirelerinde Empatik Eğilim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 12(1).
  • [5] Doğan, O., (1991). Yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma Merkezinin Gerekliliğine İlişkin Görüşler. Yüksek Öğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma Toplantısı Kitabı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1-7.
  • [6] Dökmen, Ü., (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayandırılarak Ölçülmesi ve Psikodrama İle Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 21(1–2):155–190.
  • [7] Dökmen, Ü., (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • [8] Duru, E., (2002). Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(12):21–34.
  • [9] Eisenberg, N., Zh, Q., and Koller, S., (2001). Brazilian Adolescents’ Prosocial Moral Judgment and Behavior: Relations To Sympathy Perspective Taking, Gender Role Orientations, and Demographic Characteristics, Child development, 72(20):518–534.
  • [10] Eraslan, M., (2015). Gençlerde Duygusal Zekâ ve Empatik Eğilim Düzeylerinin Yaş, Cinsiyet ve Spor Yapma Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4):1839-1852.
  • [11] Ergin, D., Celasin, N., Akış, Ş., Altan, Ö., Bakırlıoğlu, Ö. ve Bozkurt, S., (2009). Dahili Kliniklerde Görev Yapan Hemşirelerin Tükenme ve Empatik Beceri Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(11):49-64.
  • [12] George, D. ve Mallery, M., (2010). Spss For Windows Step By Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10’a ed.) Boston: Pearson.
  • [13] Hewison, A., (1995). Nurses’ Power İn İnteractions With Patients. Journal of Advanced Nursing, 21:75-82.
  • [14] Karasar, N., (1991). Bilimsel Araştırma Teknikleri. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  • [15] Kaya B. ve Çolakoğlu, Ö.M., (2015). Adaptation of Empathy Quotient (Eq) Scale. Journal of The Faculty of Education, 16(1):17-30.
  • [16] Korkmaz, H.N., Şahin, E., Kahraman, M. ve Öztürk, F., (2001). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Empatik Becerilerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması, II. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu, İzmir.
  • [17] Korkut, F., (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28).
  • [18] Mete, S. ve Gerçek, E., (2005). PDÖ Yöntemiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2):11-17.
  • [19] Nazik E. ve Arslan, S., (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Becerileri ile Öz Duyarlıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4):69-75.
  • [20] Öz, F., (1992). Hemşirelerin Empatik İletişim Becerisi ve Eğilimine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • [21] Öz, F., (1998). Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri, Empatik Becerileri ile Akademik Başarı Arasındaki İlişki, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2(2):21–29.
  • [22] Özcan, H., (2012). Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Becerileri: Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2):60-68.
  • [23] Özdelikara, A. ve Babur, S., (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Merhamet Düzeyi ve Empatik Eğilim İlişkisi. ACU Sağlık Bil Dergisi, 11(2):342-349.
  • [24] Reynolds, W., Scott, P.A., and Austin, W., (2000). Nursing Empathy and Perception of Moral, Journal of Advanced Nursing, 32(1):235.
  • [25] Salar, B., Hekim, M. ve Tokgöz, M., (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6):123-135.
  • [26] Sayar, K., Sayar, N.A., Aksöye, A., Aşık, G., Ekene, M. ve Kanber, Y., (1998). Sağlık Çalışanlarında Empati Becerisinin Değerlendirilmesi. In Yeni Symposium, 36(1-2):19-28.
  • [27] Schierman, S. and Gundy, V.K., (2000). The Personal and Social Links Between Age and Self-Reported Empathy, Social Psychology Quterly. 63(2):152–174.
  • [28] Sellick, K., (1991). Nurses Interpersonel Behaviours and The Development of Helping Skills. International Journal of Nursing Studies. 28(1):3-11.
  • [29] Smitherman, C., (1981). Nursing Action For Health Promotion, Philadelphia, Davis Company, 63-91.
  • [30] Şahin, Z.A. ve Özdemir, F.K., (2015). Hemşirelerin İletişim ve Empati Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Jaren, 1(1):1-7.
  • [31] Şen, H.T., Yılmaz, F.T., Ünüvar, Ö.P. ve Demirkaya, F., (2012). Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Görev Yapan Sağlık Çalışanlarının Empatik Beceri Düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 3(1):6-12.
  • [32] Şendir, M., Büyükyılmaz, F., Yazgan, İ., Bakan, N., Mutlu, A. ve Tekin, F., (2012). Ortopedi ve Travmatoloji Hastalarının Hemşirelik Bakımına İlişkin Deneyim ve Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(1):35-42.
  • [33] Tabachnic, B. and Fidell, L., (2013). BG Tabachnick. Ls Fidell Using Multivariate Statistics (Sixth Ed.) Pearson, Boston.
  • [34] Tan, M., Sayan, A., Uğurlu, N. ve Kaya, M.D., (1999). Hastaların Hemşirelik Hizmetlerini Değerlendirmeleri. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Erzurum.
  • [35] Tanrıdağ, Ş.R., (1992). Ankara’daki Ruh Sağlığı Hizmetlerinde Çalışan Personelin Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • [36] Tekmen, Y., (2010). Hekim ve Hemşirelerin Empatik Eğilim Düzeyleri İle İş Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • [37] Vander, G.J., Carlo, G., Crocetti, E., Koot, H.M., and Branje, S., (2018). Prosocial Behavior in Adolescence: Gender Differences in Development and Links with Empathy. Journal of Youth and Adolescence, 47(5):1086-1099.
  • [38] Yılmaz, İ. ve Akyel, Y., (2008). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad). 9(3):27-33.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdogan Tozoglu 0000-0001-7547-249X

Mücahit Dursun 0000-0002-7786-0741

Kenan Şebin 0000-0003-3078-6887

Yayımlanma Tarihi 19 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tozoglu, E., Dursun, M., & Şebin, K. (2020). Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sport Sciences, 15(3), 23-32.
AMA Tozoglu E, Dursun M, Şebin K. Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. NWSA. Temmuz 2020;15(3):23-32.
Chicago Tozoglu, Erdogan, Mücahit Dursun, ve Kenan Şebin. “Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Sport Sciences 15, sy. 3 (Temmuz 2020): 23-32.
EndNote Tozoglu E, Dursun M, Şebin K (01 Temmuz 2020) Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sport Sciences 15 3 23–32.
IEEE E. Tozoglu, M. Dursun, ve K. Şebin, “Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, NWSA, c. 15, sy. 3, ss. 23–32, 2020.
ISNAD Tozoglu, Erdogan vd. “Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Sport Sciences 15/3 (Temmuz 2020), 23-32.
JAMA Tozoglu E, Dursun M, Şebin K. Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. NWSA. 2020;15:23–32.
MLA Tozoglu, Erdogan vd. “Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma Ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Sport Sciences, c. 15, sy. 3, 2020, ss. 23-32.
Vancouver Tozoglu E, Dursun M, Şebin K. Hemşirelerin Empati Düzeylerinin Sportif Aktivite Yapma ve Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. NWSA. 2020;15(3):23-32.