The main aim of this paper is to present a different point of view for some of the winged figures on Clazomenian Sarcophagi. The increasing research and publications on relations between Persian and Hellenic cultures allow scholars to re-examine the specific features on some artefacts. Also, even though there are several and successful PhD thesis on Clazomenian Sarcophagi, there is a lack of publications as well. The interaction between Persian and Hellenic cultures can be most clearly observed on religious and funerary practices, which are obviously in close relationship. Even though the Clazomenian Sarcophagi are unique artworks of a very limited period and region, this limitation of time and space provide a quite useful data on Persian-Hellenic cultural relations. The comparison of winged figures on D.3, G.4, 32, 33, 34, and 35 (referenced to the catalogue IDs of Cook, 1981), with other sarcophagi and contemporary examples from different art works, points out a connection between Persian “god given fortune” Hvarnah. So, the concepts of Hvarnah and its interpretations in Hellenic art should be studied in detail. Because, as the “Royal Hvarnah” and Tykhe connection alongside gems and coins of the same period indicates, it is quite obvious that the “Personal Fire Hvarnah”, which is the main topic of this paper, is not the only influence of this demon on western art and culture.
Clazomenian Sarcophagi Black Figure Red Figure Persian Hvarnah
Bu çalışmanın amacı, Klazomenai Lahitleri üzerindeki bir takım kanatlı figürler üzerine farklı bir bakış açısı sunmaktır. Pers-Helen kültürel ilişkileri üzerine son yıllarda artan araştırma ve yayınlar, bazı eserler üzerindeki belirli unsurların yeniden değerlendirilmesini elverişli kılmaktadır. Ayrıca, Klazomenai Lahitleri üzerine çok sayıda ve oldukça başarılı doktora tezleri üretilmiş olmakla birlikte, yayınların azlığı da dikkat çekicidir. Pers-Helen kültürel etkileşimi en iyi biçimde, birbiriyle de doğal olarak yakın ilişki içindeki inanç ve mezar pratiklerinde izlenebilmektedir. Klazomenai Lahitleri de her ne kadar sınırlı bir süre zarfında ve sınırlı bir coğrafyada üretilmiş son derece spesifik eserler olsalar bile, bu sınırlılık Pers-Helen kültürel ilişkileri üzerine son derece faydalı veri üretme potansiyeline sahiptir. R.M. Cook’un (1981) katalog numaralarına sadık kalınarak bu yayında da D.3, G.4, 32, 33, 34 ve 35 olarak anılan örnekler üzerindeki kanatlı figürlerin diğer lahitler ve çağdaş farklı eserler ile karşılaştırılması, Pers kültüründeki “tanrısal talih” Hvarnah kavramı ile bir bağlantıya işaret etmektedir. Buradan hareketle Hvarnah ile bağlantılı kavramlar ve bunların Helen kültüründeki yansımaları üzerine daha da detaylı çalışmalara ihtiyaç vardır. Zira, “Kralî Hvarnah” ile Tykhe arasında aynı döneme ait gemler ve nümizmatik buluntular yoluyla kurulabilen bağlantıdan da hareketle, bu çalışmanın asıl konusunu teşkil eden “Kişisel Yaşam Ateşi Hvarnah” belli ki tek bağlantı noktası değildir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Arkeoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2 |
OANNES Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. (CC BY NC)
Dergimize yalnızca Eskiçağ Tarihi, Arkeoloji ve Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri alanlarından yayın kabulü yapılmaktadır. Diğer alanlardan gönderilen yayınlar değerlendirmeye alınmamaktadır.