Yapılan çalışmada İstanbul’da bulunan 6 çocuk kütüphanesindeki 0-6 yaş okul öncesi 600 çocuk kitabında sosyal hizmet ile ilgili; toplumsal cinsiyet, ölüm/yas, farklılıklar, korku, şiddet, ihmal/istismar, boşanma, göç, engellilik, değerler eğitimi ve bu temaları kapsamayan, sosyal hizmet başlığı altında kategorize edilemeyen diğer şeklinde nitelendirilen temaları içeren (aile ilişkileri, didaktik-öğretici, cinsellik, tuvalet eğitimi, hayvanları tanıma, hayal gücü, fantastik öğeler, sağlık ve hastalıklar, doğal afetler, tarih, çevre kirliliği, uyku öncesi kitaplar, klasik masallar, dini öğeler, mizahi anlatım, doğa-tabiat, bilmece, meslekler, macera) kavramların işleniş biçimi incelenmiştir. 600 çocuk kitabı listesi excel dosyasında “kitap isimleri”, “yazar”, “konu\tema” ,“açıklama”, “uygunluk durumu” ve “yaş aralığı” belirtilmiş olup tablo oluşturulmuştur. Bu tabloyu isteyen çalışmacıların iletişime geçmesi halinde iletilecektir. Araştırma verilerinin toplanması için araştırmacılar tarafından 0–6 yaş çocuklarına yönelik kitaplar incelenerek, kitapların taşıması gereken özellikler ve sosyal hizmet bakış açısını içermesine ilişkin bir “kitap içeriği analiz listesi” oluşturulmuştur. Liste; kitabın adı, kitabın yazarı, konu/tema, kitabın içeriği, kitabın çocuğa görelik durumu, kitabın hitap ettiği yaş aralığı olmak üzere 6 alt bölümden oluşmaktadır. Araştırmada yer alan çocuk kitaplarında iki temel ölçüt göz önünde bulundurulmuştur: Kitabın 0-6 yaş çocuklarına uygun nitelikte olması ve kitabın görsel içerik bulundurmasıdır. Örneklemi oluşturan her bir kitap, 3 araştırmacı tarafından birbirlerinden bağımsız olarak incelenmiştir. İncelenen kitaplarından 297 diğer (aile, arkadaşlık, didaktik, sağlık, cinsellik vb.), 155 değerler eğitimi, 50 farklılıklar, 35 toplumsal cinsiyet, 20 korku, 13 şiddet, 7 ölüm/ yas, 7 ihmal/ istismar, 6 engellilik, 5 sosyal hizmet (evlat edinme, koruyucu aile, tek ebeveynlik), 3 boşanma, 2 göç konuları içeren çocuk kitabına ulaşılmıştır. Kitapların tematik tasniflerinin ardından, MaxQda Analiz Programı ile içerik analizi yapılmıştır. Analizde, yoğunluk grafikleri, görsellerin analizi ve kitap içeriklerinin tematik kodlamaları yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda çocuk kütüphanelerinde bulunan kitapların çocuğa görelik ilkesine uygunluğu değerlendirilmiş, sosyal hizmete ait bazı değerlerin çocuk kitaplarındaki sunuş biçimi, görsel ve alıntı içerikli bulgular olarak tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sosyal hizmet bakış açısının artırılması yoluyla daha fazla nitelikli çocuk kitabı yazılmasına ve kitaplardaki sosyal hizmet kavramlarının işleyiş biçiminin zenginleştirilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Bu çalışmanın verilerinin taranması sırasında araştırmacılara destek olan kütüphane çalışanlarına teşekkür ederiz.
In the study conducted, 600 children's books for preschool children aged 0-6, located in six children's libraries in Istanbul, were examined in terms of social service-related themes. These themes include gender, death/grief, differences, fear, violence, neglect/abuse, divorce, migration, disability, values education, as well as other themes not categorized under social service, such as family relationships, didactic/educational content, sexuality, toilet training, animal recognition, imagination, fantasy elements, health and illness, natural disasters, history, environmental pollution, bedtime stories, classic fairy tales, religious elements, humorous narration, nature-environment, riddles, professions, and adventure. A list of the 600 children's books was compiled in an Excel file, which includes "book titles," "authors," "topics/themes," "descriptions," "suitability status," and "age range." A table was created and will be shared upon request by interested researchers. To gather research data, the researchers examined books for children aged 0-6 and created a "book content analysis list" to assess the required features of the books and their alignment with the social service perspective. The list consists of six sections: book title, author, topic/theme, content, child-appropriateness, and age range. Two main criteria were considered for the children's books included in the study: the books' appropriateness for children aged 0-6 and the presence of visual content. Each book in the sample was examined independently by three researchers. Among the reviewed books, 297 were categorized as "other" (family, friendship, didactic, health, sexuality, etc.), 155 focused on values education, 50 on differences, 35 on gender, 20 on fear, 13 on violence, 7 on death/grief, 7 on neglect/abuse, 6 on disability, 5 on social services (adoption, foster care, single parenthood), 3 on divorce, and 2 on migration. After thematic classification of the books, content analysis was performed using the MaxQda analysis software. The analysis included density graphs, visual analysis, and thematic coding of the book contents. As a result of the study, the appropriateness of the books found in children's libraries to the principle of child-appropriateness was evaluated, and the presentation of certain social service values in children's books was identified through visual and citation-based findings. It is believed that this study will contribute to the writing of more quality children's books by enhancing the social service perspective and enriching the way social service concepts are presented in children's books.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 5 |
KÜNYE:
Sosyoloji Mezunları Derneği Adına Sahibi: Özgür AKTÜKÜN
Editör: Tuğba CANBULUT
Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Güler ÖZDEMİR
Sekreterya: Seda SALİHOĞLU GÜNELSU