İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SÜRECİNDE TÜRKİYE'DE EĞİTİM

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 5, 4 - 21, 31.12.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de Covid-19 döneminde ekonomik yapıyla şekillenen eğitim hizmetinin profilini ortaya koymaktır. Makale, ekonomik yapının ilköğretimden ortaöğretime okul kapanmalarının bu eğitim düzeylerinde nasıl etkiler oluşturduğuna odaklanmıştır. Çeşitli araştırmalar pandemi sürecinde yaşanan okul kapanmalarının yaratacağı öğrenme kaybının etkisinin ekonomik olarak uzun yıllar devam edeceğini göstermektedir. Özellikle dünyada ve Türkiye’de sosyo-ekonomik olarak dezavantajlı gruplar daha fazla gelir ve öğrenme kaybıyla karşı karşıya kalmaktadır. Dolayısıyla araştırmalar devlet tarafından gerekli önlemler alınmadığı sürece eşitsiz koşulların varlığının daha uzun yıllar devam edeceğini göstermektedir. Mevcut öğrenme kayıplarının telafisinde bütçenin niteliğinin iyileştirilmesi önemli bir ilerleme olacaktır. Aynı zamanda pandemiyle birlikte ekonomik eşitsizlikte beliren keskin artışlara koşut olarak eğitim alanında yaşanan eşitsizlikler dikkate alındığında, gerek eğitimde ortaya çıkan öğrenme kayıplarının telafi edilmesi ve okulu bırakma koşullarının ortadan kaldırılması gerekse de eğitimde eşitliğin sağlanması konuları önceki yıllara göre çok daha acil bir planlamanın varlığını gerekli kılmaktadır.

Kaynakça

  • Azevedo, J. P. Hasan, A. Goldemberg, D. Syedah, A. Geven, K. (2020). Simulating the Potential Impacts of COVID-19 School Closures on Schooling and Learning Outcomes A Set of Global Estimates, Policy Research Working Paper 9284. https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/2b6bde96-8b1c-5fde-91e9- 256504fb7590/content, Erişim Tarihi: 30.08.2024.
  • Bütçe Gerekçesi (2022). 2023 Yılı Bütçe Gerekçesi. https://sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/10/2023-Yili-Butce-Gerekcesi_17102022.pdf, Erişim Tarihi: 09.08.2024.
  • ERG (2021). Öğrenciler ve Eğitime Erişim, Eğitim İzleme Raporu 2021. İstanbul. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2021-ogrenciler-ve-egitime-erisim/ . Erişim Tarihi. 12.09.2024
  • Hanushek, E. A. Woessmann, L. (2020). The Economic Impacts of Learning Losses, OECD Education Working Papers. 225. 1-23. https://dx.doi.org/10.1787/21908d74-en, Erişim Tarihi: 29.08.2024.
  • Hentschel, J. Aran M. Can, R. Ferreira, F. H. G. Gignoux J. Uraz, A. (2010). Life Chances in Turkey Expanding Opportunities for the Next Generation, Directıons in Development- Human Development 56797. The World Bank, Washington DC.
  • IMF (2021). World Economic Outlook, Managing Divergent Recoveries, Washington. https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2021/03/23/world-economic-outlook-april-2021. Erişim Tarihi: 10.10.2024.
  • Jonas, O.B. (2013). Pandemic Risk, World Development Report. The World Bank. Washington.https://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/HDN/Health/WDR14_bp_Pandemic_Risk_Jonas.pdf. Erişim Tarihi. 09.09.2024.
  • Jordà, Ò. Singh, S. R. Taylor, A. M. (2020). Longer-Run Economic Consequences of Pandemics, Federal Reserve Bank Of San Francısco Working Paper Series. Working Paper 2020-09
  • Kaffenberger, M. (2021). Modeling the Long -Run Learning Impact of the COVID-19 Learning Shock. Actions to (More Than) Mitigate Loss. RISE Insight. 1-12.
  • Keogh-Brown, M. R. Smith, R. D. Edmunds, J.W. Beutels, P. (2010). The Macroeconomic Impact of Pandemic Influenza: Estimates from Models of the United Kingdom,.France, Belgium and The Netherlands, The European Journal of Health Economics (11). 543–554.
  • Lehrl, S. Evangelou, M. Sammons, P. (2020). The Home Learning Environment And its Role in Shapingchildren’s Educational Development, School Effectiveness And School Improvement. 31(1). 1–6.
  • OECD. (2019). Pisa 2018 Results, Vol.1. OECD Publishing, https://www.oecd.org/, Erişim Tarihi: 07.10.2024.
  • OECD (2021a). The State of Global Education, 18 Months into the Pandemic, OECD Publishing.
  • OECD (2021b). The State of School Education, One Year into the Covid Pandemic, OECD Publishing, https://www.oecd.org. Erişim Tarihi. 09.09.2024.
  • OECD (2022). Education at a Glance 2022, OECD Indicators, https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2022_3197152b-en, Erişim Tarihi. 14.11.2024.
  • OECD (2023 a): PISA 2022 Results, Vol.2, OECD Publishing, https://www.oecd.org., Erişim Tarihi.19.10.2024
  • OECD (2023 b). PISA 2022 Results, Vol.1, OECD Publishing, https://www.oecd.org., Erişim Tarihi. 09.11.2024,
  • Price, C. (2022). Review of Michael A. Peters and Tina Besley (Eds.), 2021, Pandemic Education and Viral Politics,Postdigital Science and Education. (4). 595–600.
  • Psacharopoulos, G. Patrinos, H. A. (2018). Return to Investment in Education. A Decennial Review of the Global Literature. World Bank Group, Policy Pesearch Working Paper 8402. 1-23. Washington.
  • Psacharopoulos, G. Collis, V. Patrinos, H. A. Vegas, E. (2020). Lost Wages, The COVID-19 Cost of School Closures. Policy Research Working Paper 9246, World Bank Group.
  • Sabates, R. Carter, E. Stern, J. M. B. (2021). Using Educational Transitions To Estimate Learning Loss Due To COVID-19 School Closures: The Case Of Complementary Basic Education İn Ghana, International Journal of Educational Development. (82). 1-9.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2023) Kahramanmaraş ve Hatay Depremleri Raporu. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/03/2023-Kahramanmaras-ve-Hatay-Depremleri-Raporu.pdf, Erişim Tarihi. 07.11.2024.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (2021). Güvenli Okullaşma ve Uzaktan Eğitim Projesi (P173997) Çevresel ve Sosyal Yönetim Çerçevesi. https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/202010/20202440CYevreselve_Sosyal YoYnetim_CYercYevesi_19102020.pdf, Erişim Tarihi.30.08.2024.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı (t.y). 2020-2021 Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/202109/10141326mebistatistikleri_orgun_egitim2020_2021.pdf. Erişim Tarihi 09.11.2024.
  • The World Development Report (2018). Learning to Realize Education’s Promise, World Bank Group, Washington D.C.
  • The World Bank, World Development Indicators, https://databank.worldbank.org/. Erişim Tarihi. 11.09.20204.
  • TEDMEM (2021). Türkiye’nin Telafi Eğitimi Yol Haritası, Analiz Dizi: 9, Türk Eğitim Derneği. https://tedmem.org/yayinlar. Erişim Tarihi: 30.08.20204.
  • TEDMEM (2023). Yeni Bir Eğitim Anlayışı Şart,Türk Eğitim Derneği. https://tedmem.org/storage/publications/July2023/sAHUNd6dqTgP7ajDWtZs.pdf, Erişim Tarihi: 04.09.2024
  • Türkiye Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu Araştırma Merkezi (DİSK-AR) (2021). Covid-19 Döneminde İşverenlere Verilen İşkur Destekleri Nakdi Ücret Desteğinin İki Katı, https://arastirma.disk.org.tr/?p=5553, Erişim Tarihi. 11.11.2024.
  • TÜSİAD ve ERG ( 2021): Covid-19 Etkisinde Türkiye’de Eğitim, Yayın No: TÜSİAD-T/2021-09/62, İstanbul.
  • UNICEF (2023). Documentation of Education Response in Türkiye during the COVID-19 Pandemic and its Effect on Children's Access to and Retention in Education. https://www.unicef.org/turkiye/media/16176/file/Documentation%20of%20Education%20Response%20in%20T%C%BCrkiye%20during%20the%20COVID19%20Pandemic%20and%20its%20Effect%20on%20Children's%20Access%20to%20and%20Retention%20in%20Education.pdf, Erişim Tarihi:12.08.20204.
  • United Nations (2020). A UN framework for the Immediate Socio-Economic Respone to Covid-19. https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-04/UN-framework-for-the-immediate-socio-economic-response-to-COVID-19.pdf , Erişim Tarihi: 25.08.2024.
  • Wagner, E. (2021). Building Forward Better: How The Global Community Must Act Now To Secure Children’s Learning İn Crises. https://resourcecentre.savethechildren.net/document/build-forward-better-how-global-community-must-act-now-secure-childrens-learning-crises/ Erişim Tarihi: 24.08.2024
  • World Health Organisation (2020). Coronavirüs Disease(Covid 19) Pandemic. https://www.who.int/europe/emergencies/situations/covid-19, Erişim Tarihi: 09.08.2024.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi, İktisat Sosyolojisi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Aynur Uckac 0000-0002-4110-6990

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Uckac, A. (2024). COVID-19 SÜRECİNDE TÜRKİYE’DE EĞİTİM. ODİTORYUM Eleştirel Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 4-21.

KÜNYE:

Sosyoloji Mezunları Derneği Adına Sahibi: Özgür AKTÜKÜN

Editör: Tuğba CANBULUT

Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Güler ÖZDEMİR

Sekreterya: Seda SALİHOĞLU GÜNELSU