For safe driving, the tires used in vehicles must be
assessed effectively. In general, users do not depend on a single criterion
such as price in the buying process, but consider more than one criterion. In
this regard, the choice of tires is also a complicated process for customers to
consider many criteria such as handling, durability, noise, fuel consumption.
Because of this, the choice of tires can be modeled as a Multi-Criteria
Decision Making (MCDM) problem. Such problems with multiple criteria and
alternatives are easily resolved with Multi Criteria Decision Making methods.
For this purpose, the main criteria for tire selection are wet / dry road
performance, noise, wear and fuel consumption. In this study, the test data of
ADAC (Europe's largest automobile club) was used as input to solve the
Multi-Criteria Decision problem. Alternatives are ranked with the help of the
basic scale created by ADAC. GRA (Gray Relational Analysis) and TOPSIS
(Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) methods are
widely used in classification / ranking problems. Therefore, the decision
problem of 5 criteria and 16 alternatives is solved by GIA and TOPSIS methods.
Findings resulting from the analysis were compared with the ADAC test results and
all ranking results were interpreted.
Güvenli
sürüş için, araçlarda kullanılan lastikler etkin bir şekilde
değerlendirilmelidir. Kullanıcılar genel olarak satın alım süreçlerinde fiyat
gibi tek bir kritere bağlı kalmayıp, birden çok kriteri gözönüne almaktadır. Bu
bakımdan lastik seçimi de, müşterilerin yola tutunma, dayanıklılık, gürültü,
yakıt tüketimi gibi bir çok kriteri göz önüne almaları gereken karmaşık bir
süreçtir. Bu nedenden dolayı, lastiklerin seçimi bir Çok Kriterli Karar Verme
(MCDM) problemi olarak modellenebilir. Birden çok kriter ve alternatif
barındıran bu tür problemler, Çok Kriterli Karar Verme yöntemleri ile
kolaylıkla çözümlenmektedir. Bu amaçla lastik seçiminde öne çıkan temel
kriterler ıslak/kuru zemin performansı, gürültü, aşınma ve yakıt tüketimi
olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada, ADAC'ın (Avrupa'nın en büyük otomobil
kulübü) test verileri Çok Kriterli Karar problemini çözmek noktasında girdi
olarak kullanılmıştır. ADAC’ın oluşturduğu temel ölçek yardmıyla alternatifler
derecelendirilmiştir. GİA (Gri İlişkisel Analiz) ve TOPSIS (Technique for Order
Preference by Similarity to Ideal Solution) yöntemleri sınıflandırma/derecelendirme
problemlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bundan dolayı, 5 kriter ve 16
alternatif barındıran karar problemi GİA ve TOPSIS yöntemleri ile çözümlenmiştir.
Analiz sonucunda ortaya çıkan bulgular, ADAC test sonuçlarıyla karşılaştırılmış
ve tüm sıralama sonuçları yorumlanmıştır.
Gri İlişkisel Analiz Çok Kriterli Karar Verme Lastik Seçimi TOPSIS
Konular | Ekonomi, İşletme |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD