Özet
Siyasal
pazarlama anlayışının hem seçmenler hem de seçmenlerin oylarına talip olan
adaylar ve/veya siyasi partiler için önemli olduğu bilinmektedir. Seçmenle kurulacak
iletişim sırasında gerek adayın özellikleri gerekse de aday belirleme süreci
seçmenlerin oy verme davranışlarında etkilidir. Bu araştırma ile aday
özelliklerinin ve aday belirleme sürecinin seçmenlerin oy verme davranışlarına
olan etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmada
kullanılan veriler Antalya il merkezinde Kepez, Konyaaltı ve Muratpaşa
ilçelerinde yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Elde edilen anketlerden
1066 tane kullanılabilir veriye ulaşılmıştır. Bu verilerden ulaşılan bulgularda,
aday özeliklerinin alt boyutlarına ulaşılmak istenmiş ve uygulanan açıklayıcı
faktör analizi sonucunda aday özelliklerinin, Demografik Özellikler, Dürüstlük ve Eğitim, İdeoloji ve Tutarlılık, Davranışsal
Özellikler olarak isimlendirilen alt boyutları elde edilmiştir. Aday
özelliklerinin alt boyutlarının ve aday belirleme süreciyle ilgili ifadelerin
katılımcıların cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve gelir düzeylerinden etkilenip
etkilenmedikleri ya da bu demografik değişkenlerde anlamlı farklılıkların olup
olmadığı ortaya koyulması için One Way Anova testi uygulanmıştır. İlgili
testler neticesinde söz konusu etkiler ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca söz konusu
bulguların teori ve uygulama açısından kısıtları belirtilip bundan sonra
gelecek araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Siyasal Pazarlama, Aday Belirleme
Süreci, Aday, Seçmen Davranışları
Abstract
The understanding of political marketing is considered to bear
importance both for the electorate and for the candidates and/or political
parties seeking for the voting of the electorate. The characteristics of the
candidates and the nomination process during the communication with the
electorate are collectively decisive at their voting behaviors. This study aims
at uncovering the impact of the candidates’ features and nomination process
onto the voting behaviors of the electorate. Accordingly, the data evaluated in
this study has been gathered with the method of face-to-face survey in the
districts Kepez, Konyaaltı and Muratpaşa of Antalya. Out of these surveys 1066
utilizable data has been obtained. It is sought to reach to the sub-dimensions
of candidates’ features based on the findings of this data. Thus, such the
sub-dimensions of the candidates’ features titled as Demographic Characteristics, Honesty
and Education, Ideology and
Consistency, Behavioral
Characteristics have been attained as a result of explanatory factor
analysis. OneWay Anove test has been implemented in order to reveal whether the
sub-dimensions of candidates’ features and the expressions related with
nomination process are affected from such factors as gender, age, education and
income and whether there is any significant discrepancy in these demographic
variables. The impacts have been presented as the result of the related tests.
Moreover, some suggestions have been made for further research by stressing the
limits of these findings in theoretical and practical terms.
Key Words: Political Marketing, Nomination Process,
Candidate, Voters’ Behaviors
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD