Sanat
tarihi boyunca her disiplin kendi anlatım olanaklarını geliştirirken farklı
sanatsal elemanlardan yararlanmıştır. Işık, kompozisyon ve renk bunlardan
sadece birkaçıdır. Sanatsal ürünün üretim biçiminde farklı yöntemler olmakla
beraber kullanılan temel maddeler neredeyse aynıdır. Resim heykel fotoğraf ya
da sinemasal bir ürün temel olarak nesneleri temsil ederken ışık ve renk
aracılığıyla anlamı güçlendirir. Neredeyse bütün sanat disiplinleri teknik ve
estetik açıdan insanda duygu oluştururken bu doygunluğa ihtiyaç duyar. Etkili
bir aktarımda nesnelerin kendi renklerine yakın tasvir edilmeleri onların
inandırıcılıklarını da arttırır. Bir sanatsal üründe anlam ve derinliği
arttırmak ya da anlamı güçlü kılmak özellikle ışık ve rengin etkin kullanımı
sayesinde mümkün olmaktadır. Sinema ve resim sanatları da temelde yakın
terminolojileri kullanmaları açısından benzerdir. Resim sanatı kendinden sonra
gelen fotoğraf ve sinemaya ışık, kompozisyon, altın oran, renk vb. unsurları
ödünç vermiştir. İyi bir sinema filminde etki yaratan, izleyicide estetik duygu
uyandıran dürtü fotoğraf gibi kare ya da resim gibi görüntü söylemidir. Sinema
ve resim arasında yapısal olarak ortak kullanılan terimler her iki disiplini
birbirine yakınlaştırır. Özellikle filmlerin afiş çalışmaları fotoğraf ya da
resim etkisi yarattığı sürece izleyicinin daha çok dikkatini çeker. Sinema
resmin temel kavramlarını kendi anlatı diline adapte ederek sanatsal değerini
arttırır. Bu çalışmada sinema ve resim sanatında ortak kullanıldığı düşünülen
renk konusuna odaklanmıştır. Çalışmada renk olgusu film afişlerinden örnekler
üzerinden değerlendirilirken resim sanatında da rengin ne kadar etkin kullanıldığı
incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD