Prozodi, dilin melodisidir. Okumaların melodik olması,
akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini olumlu yönde etkilemektedir. Bu
araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin prozodik okuma becerileri ile
okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu
Bartın ilinin bir ilkokulunda 2016-2017 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 25
ilkokul 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada öğrencilerin prozodik okuma
becerilerini ölçmek amacıyla veri toplama aracı olarak Keskin, Baştuğ ve Akyol
(2013) tarafından geliştirilen “Prozodik Okuma Ölçeği” kullanılmıştır.
Öğrencilerin prozodik okuma becerilerinin belirlenmesi amacıyla Türkçe ders
kitabında yer alan “Ladesçi” isimli metinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin
okuduklarını anlama becerilerinin ölçülmesi amacıyla Sulak (2014) tarafından
geliştirilen “Edison Ampulü Buluyor Metni Okuduğunu Anlama Testi” kullanılmıştır.
Araştırma verilerine Man Whitney U, Kruskal Wallis analizleri uygulanmış, Spearman's
rho katsayısı hesaplanmıştır. Veriler 0.05 anlamlılık düzeyinde test
edilmiştir. Ayrıca tanımlayıcı istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin
prozodik okuma düzeyleri ile okuduğunu anlama düzeyleri arasında zayıf düzeyde,
pozitif ve 0.05 manidarlık düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğu (r=0,424;
p<0,05); çalışmaya katılan 25 ilkokul 4. sınıf öğrencisinden 7 (%28) tanesi
prozodik okuma beceri düzeyi bakımından yetersiz iken, 18 (%72)’si yeterli
düzeyde olduğu; öğrencilerin prozodik okuma becerileri üzerinde cinsiyetin bir
etkisi olmadığı; prozodik okuma becerilerinin 1 dakikada okunan kelime sayısına
göre anlamlı farklılık gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD