When purchasing products or services, visual elements are important for consumers before deciding. Logotypes,
which are very successful in distinguishing products from one another and thus contribute to the authenticity of
brands, provide various information about the product and brand for their consumers, and help them formulate ideas
about the product or service, make a difference for the consumers in the purchasing decision process. The aim of this
study is to understand the importance of brand logos, to determine which factors are formed and to find out how
these factors are effective in creating brand specificity. The main mass of the research is composed of white goods
consumers living in Erzurum. The participants were asked to answer the questionnaire by considering the logo of the
white goods brand they used. As a sampling method, convenience sampling method was used from random sampling
methods. A total of 500 questionnaires were applied; As a result of the elimination of missing, incorrect and incorrect
surveys, 434 questionnaires were included in the evaluation. The research data obtained as a result of the survey
were analyzed with structural equation model. According to the results of the analysis, forming the brand logo;
significant relationships were determined between colour, simplicity, visual appeal and individuality
Marketing Brand Brand Logo Brand Authenticity Logo Sub-Dimensions
Ürün veya hizmet satın alırken görsel unsurlar karar vermeden önce tüketiciler için önemli bir yer edinmektedir.
Ürünleri birbirlerinden ayırt etmede oldukça başarılı olan ve dolayısıyla markaların özgünlüğüne katkı sağlayan,
tüketicileri için ürün ve marka hakkında çeşitli bilgiler veren, tüketicilere ürün veya hizmet hakkında fikir
oluşturmasına yardımcı olan tipografik şekiller ve unsurlardan meydana gelen logolar, satın alma kararı sürecinde
fark oluşturan bir değişkendir. Bu araştırmanın amacı, marka logolarının öneminin anlaşılması, hangi faktörlerden
oluştuğunun belirtilmesi ve bu faktörlerin marka özgünlüğü oluşturmada etkili olduğunun ortaya çıkarılmasıdır.
Araştırmanın ana kütlesini Erzurum ilinde yaşayan beyaz eşya sahibi tüketiciler oluşturmaktadır. Katılımcılardan
anket sorularını kullandıkları beyaz eşya markasının logosunu düşünerek cevaplandırmaları istenmiştir. Örnekleme
yöntemi olarak tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Toplam 500
anket uygulanmış; eksik, yanlış ve hatalı anketlerin elenmesi sonucu 434 anket değerlemeye alınmıştır. Yapılan
anket neticesinde elde edilen araştırma verileri, yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre,
marka logosunu oluşturan; renk, sadelik, görsel çekicilik ve kendine özgü olma ile marka özgünlüğü arasında pozitif
yönde anlamlı ilişkiler belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD