Öğretim programlarında belirlenen hedeflerin ve değerlerin ders kitaplarıyla uyumlu olup olmadığı ve yine bu kazanımların ve değerlerin uygun şekilde verilip verilmediği, hedeflere ulaşma noktasında önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı, 2018 sosyal bilgiler öğretim programında belirtilen değerlerin 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında karşılığının olup olmadığının araştırılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını, 2019 - 2020 eğitim-öğretim yılında okutulan 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı oluşturmaktadır. İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabının incelenmesi sürecinde içerik analizi esas alınmıştır. Araştırmacı verilerin analizini NVivo 11 programıyla yapmıştır. Oluşturulan kod ve temaların doğruluğu ve güvenirliği uzman görüşü alınarak artırılmıştır. Araştırmanın sonucunda; kitabın içeriğinde 1023 adet değer ifade eden içerik tespit edilmiştir. Bu değer ifadelerinden 518’i metinlerde, 321’i resimlerde/görsellerde, 130’u ölçme - değerlendirme bölümlerinde, 54’ü etkinliklerde yer almaktadır. Ders kitabının içeriğinde en çok; ‘‘sorumluluk, öz denetim, duyarlılık (çevre - kültürel miras)’’ değerleri tespit edilmiştir. Kitapta en az; ‘‘adalet, eşitlik, dürüstlük’’ değerleri tespit edilmiştir. Bulgular ve sonuçlar çerçevesinde, ders kitabında ölçme - değerlendirme bölümlerinde ve etkinliklerde değer ifadelerinin daha fazla yer alması sağlanabilir.
Sosyal bilgiler dersi Sosyal bilgiler öğretim programı Sosyal bilgiler ders kitabı Değerler eğitimi Kök değerler
Whether the goals and values determined in the curriculum are compatible with the textbooks and whether these learning outcomes and values are given properly are important in reaching the goals. The aim of the research is to investigate whether the values specified in the 2018 Social Studies Curriculum correspond to the 4th grade Social Studies textbook. In the research, document analysis method which is one of the qualitative research methods was used. The data consists of 4th grade Social Studies textbooks taught in the 2019 - 2020 academic year. Content analysis was applied during the examination of the 4th grade Social Studies textbook. The researcher analyzed the data using the NVivo 11 program. The accuracy and reliability of the codes and themes created were increased by getting expert opinion. As a result of the research; expressing 1023 values content were determined in the content of the book. Of these value expressions, 518 are found in texts, 321 in pictures/images, 130 in assessment - evaluation sections, and 54 in activities. The most recurrent values in the content of the book was the values of "responsibility, self - control, sensitivity (environment - cultural heritage)". The least recurrent values in the content of the book was the values of ‘‘justice, equality, honesty’’. Within the framework of findings and results, it can be ensured that value expressions take place more in assessment - evaluation sections and activities.
Social studies education Social studies curriculum Social studies textbook Values education , Root values.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD