Although there are many types of transportation used in foreign trade, maritime transportation is great importance. In the globalizing world, the foreign trades between countries have started to become more common and maritime transport has become one of the main actors. Transportation demand increases in this area even more the fact that it is a cheaper, reliable and environmentally friendly. However, economic crises in the world and increases in sea freight prices can affect maritime transport. This situation can affect not only maritime transport but also the economic situation of countries. The aim of this study is to examine the relations between gross domestic product (GDP) and maritime exports, maritime imports and the construction sector (which is one of the most important economic dynamics of the country), due to the decline in maritime transport in Turkey in recent years. The data for the last years used in the research were obtained from the Turkish Statistical Institute (TSI). The stationarity levels of the data were analyzed with unit root statistics tests. Since all series are stationary at I(1) level, Granger causality method is preferred. As a result, GDP is the Granger cause of maritime exports, maritime imports and the construction industry but no correlation could be established between maritime imports with other data. Also, the construction industry is the Granger cause of maritime exports.
Maritime transport International Logistics Supply Chain Management GDP Granger Causality
Dış ticarette kullanılan birçok taşımacılık türleri olmasına rağmen denizyolu taşımacılığının önemi gün geçtikçe artmaktadır. Küreselleşen dünyada ülkelerin birbirleri arasındaki alış verişler daha yaygın hale gelemeye başlamış ve denizyolu taşımacılığı baş aktörlerden birisi olmuştur. Daha ucuz, güvenilir ve çevreci bir taşımacılık türü olması bu alandaki talebi daha da arttırmaktadır. Fakat dünyada meydana gelen ekonomik krizler ve navlun fiyatlarında meydana gelebilen artışlar denizyolu taşımacılığını etkileyebilmektedir. Bu durum sadece denizyolu taşımacılığını değil aynı zamanda ülkelerin ekonomik durumlarını da etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin son yıllardaki denizyolu taşımacılığındaki gerilemeye bağlı olarak gayrı safi yurtiçi hasıla (GSYİH) ile denizyolu ihracatı, denizyolu ithalatı ve ülkenin en önemli ekonomik dinamiklerinden birisi olan yapı sektörü aralarındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmada kullanılan son yıllara ait veriler, Türkiye İstatistik Kurumu’ndan (TÜİK) elde edilmiştir. Verilerin durağanlık seviyeleri birim kök istatistik testleri ile analiz edilmiştir. Tüm serilerin I(1) seviyesinde durağan olmasından dolayı Granger nedensellik yöntemi tercih edilmiştir. Sonuç olarak, GSYİH ile denizyolu ihracat arasında pozitif çift yönlü, denizyolu ithalat ile pozitif tek yönlü güçlü Granger nedensellik ilişki varken yapı sektörü arasında pozitif tekyönlü zayıf ilişki bulunmaktadır. Bunların yanında yapı sektörü ile denizyolu ihracat arasında pozitif tek yönlü güçlü Granger nedensellik ilişki bulunurken, denizyolu ithalat ile diğer seriler arsında Granger nedensellik ilişki tespit edilememiştir.
Denizyolu Taşımacılığı Uluslararası Lojistik Tedarik Zinciri Yönetimi GSYİH Nedensellik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD