The brain power and knowledge have replaced physical power because of the rapid change in the world. The value of enterprises is not only measured with financial assets, but also has been already initiated to be assessed by intellectual capital factors such as information, qualified work power and experience. The aim of the study is to determine the relationship between the intellectual capital perceptions and job performance of the employees working in the food and beverage sector in Konya. In this study, in which quantitative research methods were used, a total of 470 questionnaire forms were distributed to the employees who could represent the universe in Konya, suitable for the purpose of the research, and 390 valid questionnaires were used in the evaluation of the data. With the questionnaire applied, the demographic characteristics of the employees were determined, and the intellectual capital scale and job performance scale were used to determine their intellectual capital perceptions. As a result of the research, the perceptions of the demographic characteristics of the employees regarding the intellectual capital elements and their job performance were determined, and the significant and insignificant differences were evaluated with the help of t-test and variance analysis. When the relations between the scales are examined, it has been determined that the intellectual capital perceptions of the employees have a moderately positive effect on the job performance and this effect is % 29.7 as a result of the regression analysis.
Intellectual capital job performance food and beverage industry tourism
Beyin gücü ve bilgi dünyada yaşanan hızlı değişim süreci sonucunda fiziki gücün yerini almıştır. İşletmelerin sahip olduğu değer sadece finansal varlıklarla ölçülmeyip, bilgi, kalifiye işgücü ve tecrübe gibi entelektüel sermaye unsurlarıyla da değerlendirilmeye başlanmıştır. Çalışmanın amacı, Konya ilinde yiyecek-içecek sektöründe çalışan işgörenlerin entelektüel sermaye algıları ve iş performansı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bu çalışmada, araştırmanın amacına uygun Konya ilinde evreni temsil edebilecek işgörenlere toplam 470 adet anket formu dağıtılmış olup, geçerli 390 adet anket formu verilerin değerlendirilmesinde kullanılmıştır. Uygulanan anket ile beraber işgörenlerin demografik özellikleri belirlenmiş, entelektüel sermaye algılarını belirlemek için entelektüel sermaye ölçeği ve iş performansı ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, çalışan işgörenlerin demografik özelliklerinin entelektüel sermaye unsurlarına ait algıları ve iş performansı tespit edilmiş, anlamlı ve anlamsız çıkan farklılıklar t-testi ve varyans analizi yardımıyla değerlendirilmiştir. Ölçekler arası ilişkiler incelendiğinde ise, çalışan işgörenlerin entelektüel sermaye algılarının iş performansını orta düzeyde pozitif yönde etkilediği ve bu etkinin yapılan regresyon analizi sonucunda % 29,7 olduğu belirlenmiştir.
Entelektüel sermaye iş performansı yiyecek-içecek sektörü turizm Konya İli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD