Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Menü Planlama Sokak yemekleri İstanbul. Food and Beverages Businesses Menu Planning Street food Istanbul.
Turkey is a country that is highly preferred by tourists due to its geographical location, nature, historical beauties and food culture. Street foods can be affected by factors such as geographical location, mode of production, historical development, economic, cultural relations, belief and ethnic status. With the increasing popularity of street food in recent years, it is seen that street food has been added to the menus of cafes and restaurants. The main purpose of this study is to determine the inclusion levels of street foods in the menus of food and beverage businesses. The population of the study are employees of food and beverage businesses in Kadiköy. The level of street food in the menu is examined with a sample of a personnel (n=25) from a food and beverage businesses in Kadıköy. Semi structured interview technique among qualitative research techniques was used. Interviews were made with the authorities (chef, waiter, business manager and employer) of food and beverage businesses determined through purposive sampling method. The findings illustrate that there was intense preference of street foods in food and beverage businesses. It has been observed that some businesses use street foods as the main theme in restaurant design and menu planning. It is seen that street foods are preferred either as sides next to beverages or as appetizers before the main meal.
Food and Beverages Businesses Menu Planning Street food Istanbul.
Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Menü Planlama Sokak yemekleri İstanbul. Food and Beverages Businesses Menu Planning Street food Istanbul.
Türkiye coğrafi konumu, doğası, tarihi güzellikleri ve yemek kültürü nedeniyle turistler tarafından oldukça tercih edilen bir ülkedir. Sokak yemekleri coğrafi konum, üretim şekli, tarihi gelişim, ekonomik, kültürel ilişkiler, inanç ve etnik durum gibi faktörlerden etkilenebilir. Sokak yemeklerinin son yıllarda artan popülaritesi ile birlikte kafe ve restoranların menülerine sokak yemeklerinin eklendiği görülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, yiyecek içecek işletmelerinin menülerinde sokak yemeklerinin yer alma düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini Kadıköy'de bulunan yiyecek içecek işletmelerinin çalışanları oluşturmaktadır. Örneklem ise, Kadıköy'deki yiyecek içecek işletmelerinde çalışanlar (n=25) oluşturmaktadır. Nitel araştırma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen yiyecek içecek işletmelerinin yetkilileri (şef, garson, işletme müdürü ve işveren) ile görüşmeler yapılmıştır. Bulgular, yiyecek içecek işletmelerinde sokak gıdalarının yoğun bir şekilde tercih edildiğini göstermektedir. Bazı işletmelerin restoran tasarımı ve menü planlamasında sokak yemeklerini ana tema olarak kullandıkları gözlemlenmiştir. Sokak yemeklerinin ya içeceklerin yanında yan ürün olarak ya da ana yemek öncesi meze olarak tercih edildiği görülmektedir.
Yiyecek ve İçecek İşletmeleri Menü Planlama Sokak yemekleri İstanbul. Food and Beverages Businesses Menu Planning Street food Istanbul.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD