İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The fact of crıme and ın cınema ın the context of ıntertextualıty joker character

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 725 - 741, 19.06.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1455511

Öz

From its invention until today, cinema has primarily emerged as a commercial tool and a capitalist practice that offers entertainment to the masses. Cinema is an art form where visual and auditory elements come together to provide storytelling, emotional transmission and aesthetic experience. Cinema involves the combination of many different disciplines; These disciplines include painting, literature, theatre, music, architecture and many other branches of art. Cinema is created by the collaboration of the director, screenwriter, actors, cinematographer, music producer and other artists. The film offers an experience to the audience by combining various elements such as visual narrative, dialogues, acting, music and visual effects. Cinema is one of the most important arts that depicts the relationship of man with the society he lives in, time and place (Tosun, 2020:1374). Today's understanding of postmodern art is based on the relationships between different art disciplines. It is seen that the concept of intertextuality has been adopted as the reading method of texts in the understanding of art of the postmodern period we are in. The concept of intertextuality, which indicates the exchange processes between two or more texts, has found a response in the field of cinema as well as in literary and other disciplines. The main lines of this study are the ways in which different films in the field of cinema quote, copy, refer to each other, etc. transactions constitute evaluation in the context of intertextuality. The concept of intertextuality can be used in different films such as subject, theme, words, dialogue, etc. It can be discussed through the characters as well as through the characters. In this context, within the scope of the study, the theme of crime is examined on the joker character, which is observed to be used commonly in different films in the context of intertextuality.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası ilişkiler. Öteki Yayınları.
  • Aktulum, K. (2004). Parçalılık metinlerarasılık. Öteki Yayınları.
  • Aktulum, K. (2010). Metinlerarasılık/göstergelerarasılık. Öteki Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2001), Modern hayatın ressamı. Çev. Ali Berktay, İstanbul.
  • Emre, İ. (1994). Postmodernizm ve edebiyat. Anı Yayıncılık.
  • Featherstone, (1988). Alıntılayan Pouline Marie Rosenau, Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, Bilim ve Sanat Yayınları/ARK, 1. Basım 1988.
  • Giddens, Anthony, (2001). Siyaset Sosyoloji ve Toplumsal Teori, (Çev. T. Birkan İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gombrich E., H. (1998). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul (Gombrich, 2004.
  • Habermans, J., L. (1994). Postmodernizm. Çev. Necmi Zeka, Kıyı Yayınları.
  • Kıran, Z. (2000). Yazınsal okuma süreçleri. Seçkin Yayınevi.
  • Kumar, K. (1999). Sanayi sonrası toplumdan post-modern topluma çağdaş dünyanın yeni kuramları. çev.Mehmet Küçük, İstanbul: Dost Kitabevi yayımları. GÜLTEKIN Gökhan, Türk Ve Amerikan Popüler Sinemasinda Suçun Estetiği,12, Kiad Cilt / Vol:5 Sayı / No :16 Temmuz.
  • Oluk, A. (2008), Klasik anlatı sineması. Hayalet Yayınevi.
  • Özen, Zeynep, (2008). Parçalanmış sanat: Sanat etkinliklerinin küresel kapitalizmin postmodern kültür koşullarındaki genel durumu üzerine bir deneme, Hece Dergisi. Symonds, J., A., (2005). İtalyada Rönesans, Rönesansın serüveni. Çev. Aysun Babacan, Yapı Kredi Yayınları. Sim, Stuart (der.) (2006). Postmodern düşüncenin eleştirel sözlüğü. Çev., Mukadder Erkan ve Ali Utku. Ankara: Ebabil Yayınları). Tosun, A., F., (2022). Sinema ve paganizm ilişkisi bağlamında Türk sinemasında pagan kadın temsilleri: Tarkan filmleri örneği. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 56, 203-217. Tosun, A., F. (2023),1990 sonrası Türk sinemasında şiddetin ve şiddet estetiğinin kültürel kökenleri, Eşkıya filmi. Williams, R. (2005), Anahtar sözcükler. (Çev. S. Kılıç), İstanbul: İletişim Yayınları, Yazarın Ölümü Heves Dergisi (Çev: Eren Rızvanoglu), sayı 14.

Metinlerarasılık bağlamında suç olgusu ve sinemada joker karakteri

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 725 - 741, 19.06.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1455511

Öz

Sinema keşfinden günümüze kadar öncelikle ticari bir araç ve kitlelere eğlence sunan kapitalist bir pratik olarak ortaya çıkmıştır. Sinema, görsel ve işitsel unsurların bir araya gelerek hikaye anlatımı, duygu iletimi ve estetik deneyim sağladığı bir sanat formudur. Sinema, birçok farklı disiplinin birleşimini içerir; bu disiplinler arasında resim, edebiyat, tiyatro, müzik, mimari ve daha birçok sanat dalı bulunur. Sinema, yönetmenin, senaristin, oyuncuların, görüntü yönetmeninin, müzik yapımcısının ve diğer sanatçıların işbirliği içinde çalışmasıyla oluşturulur. Film, görsel anlatı, diyaloglar, oyunculuk, müzik ve görsel efektler gibi çeşitli öğelerin bir araya gelerek izleyiciye bir deneyim sunar. Sinema insanın içerisinde yaşadığı toplumla, zamanla ve mekanla kurduğu ilişkiyi betimleyen en önemli sanatlardan birisidir (Tosun, 2020:1374). Günümüz postmodern sanat anlayışı da farklı sanat disiplinlerinin birbirleriyle olan ilişkileri üzerine örülüdür. İçinde bulunduğumuz postmodern dönem sanat anlayışında metinlerin okuma yöntemi olarak metinlerarasılık kavramının benimsendiği görülmektedir. İki ya da daha fazla metin arasındaki alışveriş işlemlerini belirten metinlerarasılık kavramı yazınsal ve diğer disiplinlerin dışında sinema alanında da karşılık bulmuştur. Bu çalışmanın ana hatlarını sinema alanında farklı filmlerin birbirlerini alıntılama, kopyalama, birbirlerine gönderme vb. işlemler metinlerarasılık bağlamında değerlendirme oluşturmaktadır. Metinlerarasılık kavramı farklı filmlerdeki konu, tema, söz, dialog vb. üzerinden olduğu gibi karakterler üzerinden de ele alınabilir. Bu bağlamda çalışma kapsamında metinlerarasılık bağlamında farklı filmlerde ortak kullanıldığı gözlemlenen joker karakteri üzerinde suç teması incelenmektedir.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası ilişkiler. Öteki Yayınları.
  • Aktulum, K. (2004). Parçalılık metinlerarasılık. Öteki Yayınları.
  • Aktulum, K. (2010). Metinlerarasılık/göstergelerarasılık. Öteki Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2001), Modern hayatın ressamı. Çev. Ali Berktay, İstanbul.
  • Emre, İ. (1994). Postmodernizm ve edebiyat. Anı Yayıncılık.
  • Featherstone, (1988). Alıntılayan Pouline Marie Rosenau, Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, Bilim ve Sanat Yayınları/ARK, 1. Basım 1988.
  • Giddens, Anthony, (2001). Siyaset Sosyoloji ve Toplumsal Teori, (Çev. T. Birkan İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gombrich E., H. (1998). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul (Gombrich, 2004.
  • Habermans, J., L. (1994). Postmodernizm. Çev. Necmi Zeka, Kıyı Yayınları.
  • Kıran, Z. (2000). Yazınsal okuma süreçleri. Seçkin Yayınevi.
  • Kumar, K. (1999). Sanayi sonrası toplumdan post-modern topluma çağdaş dünyanın yeni kuramları. çev.Mehmet Küçük, İstanbul: Dost Kitabevi yayımları. GÜLTEKIN Gökhan, Türk Ve Amerikan Popüler Sinemasinda Suçun Estetiği,12, Kiad Cilt / Vol:5 Sayı / No :16 Temmuz.
  • Oluk, A. (2008), Klasik anlatı sineması. Hayalet Yayınevi.
  • Özen, Zeynep, (2008). Parçalanmış sanat: Sanat etkinliklerinin küresel kapitalizmin postmodern kültür koşullarındaki genel durumu üzerine bir deneme, Hece Dergisi. Symonds, J., A., (2005). İtalyada Rönesans, Rönesansın serüveni. Çev. Aysun Babacan, Yapı Kredi Yayınları. Sim, Stuart (der.) (2006). Postmodern düşüncenin eleştirel sözlüğü. Çev., Mukadder Erkan ve Ali Utku. Ankara: Ebabil Yayınları). Tosun, A., F., (2022). Sinema ve paganizm ilişkisi bağlamında Türk sinemasında pagan kadın temsilleri: Tarkan filmleri örneği. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 56, 203-217. Tosun, A., F. (2023),1990 sonrası Türk sinemasında şiddetin ve şiddet estetiğinin kültürel kökenleri, Eşkıya filmi. Williams, R. (2005), Anahtar sözcükler. (Çev. S. Kılıç), İstanbul: İletişim Yayınları, Yazarın Ölümü Heves Dergisi (Çev: Eren Rızvanoglu), sayı 14.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm İNCELEME MAKALESİ
Yazarlar

Ufuk Uğur 0000-0002-9751-2613

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2024
Kabul Tarihi 22 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uğur, U. (2024). Metinlerarasılık bağlamında suç olgusu ve sinemada joker karakteri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 725-741. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1455511

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD