From its invention until today, cinema has primarily emerged as a commercial tool and a capitalist practice that offers entertainment to the masses. Cinema is an art form where visual and auditory elements come together to provide storytelling, emotional transmission and aesthetic experience. Cinema involves the combination of many different disciplines; These disciplines include painting, literature, theatre, music, architecture and many other branches of art. Cinema is created by the collaboration of the director, screenwriter, actors, cinematographer, music producer and other artists. The film offers an experience to the audience by combining various elements such as visual narrative, dialogues, acting, music and visual effects. Cinema is one of the most important arts that depicts the relationship of man with the society he lives in, time and place (Tosun, 2020:1374). Today's understanding of postmodern art is based on the relationships between different art disciplines. It is seen that the concept of intertextuality has been adopted as the reading method of texts in the understanding of art of the postmodern period we are in. The concept of intertextuality, which indicates the exchange processes between two or more texts, has found a response in the field of cinema as well as in literary and other disciplines. The main lines of this study are the ways in which different films in the field of cinema quote, copy, refer to each other, etc. transactions constitute evaluation in the context of intertextuality. The concept of intertextuality can be used in different films such as subject, theme, words, dialogue, etc. It can be discussed through the characters as well as through the characters. In this context, within the scope of the study, the theme of crime is examined on the joker character, which is observed to be used commonly in different films in the context of intertextuality.
Sinema keşfinden günümüze kadar öncelikle ticari bir araç ve kitlelere eğlence sunan kapitalist bir pratik olarak ortaya çıkmıştır. Sinema, görsel ve işitsel unsurların bir araya gelerek hikaye anlatımı, duygu iletimi ve estetik deneyim sağladığı bir sanat formudur. Sinema, birçok farklı disiplinin birleşimini içerir; bu disiplinler arasında resim, edebiyat, tiyatro, müzik, mimari ve daha birçok sanat dalı bulunur. Sinema, yönetmenin, senaristin, oyuncuların, görüntü yönetmeninin, müzik yapımcısının ve diğer sanatçıların işbirliği içinde çalışmasıyla oluşturulur. Film, görsel anlatı, diyaloglar, oyunculuk, müzik ve görsel efektler gibi çeşitli öğelerin bir araya gelerek izleyiciye bir deneyim sunar. Sinema insanın içerisinde yaşadığı toplumla, zamanla ve mekanla kurduğu ilişkiyi betimleyen en önemli sanatlardan birisidir (Tosun, 2020:1374). Günümüz postmodern sanat anlayışı da farklı sanat disiplinlerinin birbirleriyle olan ilişkileri üzerine örülüdür. İçinde bulunduğumuz postmodern dönem sanat anlayışında metinlerin okuma yöntemi olarak metinlerarasılık kavramının benimsendiği görülmektedir. İki ya da daha fazla metin arasındaki alışveriş işlemlerini belirten metinlerarasılık kavramı yazınsal ve diğer disiplinlerin dışında sinema alanında da karşılık bulmuştur. Bu çalışmanın ana hatlarını sinema alanında farklı filmlerin birbirlerini alıntılama, kopyalama, birbirlerine gönderme vb. işlemler metinlerarasılık bağlamında değerlendirme oluşturmaktadır. Metinlerarasılık kavramı farklı filmlerdeki konu, tema, söz, dialog vb. üzerinden olduğu gibi karakterler üzerinden de ele alınabilir. Bu bağlamda çalışma kapsamında metinlerarasılık bağlamında farklı filmlerde ortak kullanıldığı gözlemlenen joker karakteri üzerinde suç teması incelenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | İNCELEME MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD