Investigation of Prospective Science Teachers' Learning Approaches in Terms of Different Variables
Yıl 2018,
Cilt: 3 Sayı: 2, 26 - 34, 17.12.2018
Bircan Ünlü
Ebru Ezberci Çevik
,
Mehmet Altan Kurnaz
Öz
Çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının
öğrenme yaklaşımlarını farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada
tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2015-2016 öğretim yılı güz
döneminde Batı Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin fen bilgisi
öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan toplam 274 öğretmen adayından
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Öğrenme Yaklaşımı Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek, Anlamlı Öğrenme Yaklaşımı Ölçeği ve Ezbere Öğrenme
Yaklaşımı Ölçeği olmak üzere iki alt ölçekten oluşmaktadır. Verilerin
analizinde SPSS 22 programından yararlanılmış, değişkenlere ait istatistikler
gerçekleştirilmiştir. Fen bilgisi öğretmeni adaylarının ezbere ve anlamlı
öğrenme yaklaşımı alt ölçeğinden aldıkları puanların (1) cinsiyete, (2) sınıf
düzeyine göre anlamlı bir şekilde değişmediği, (3) ezbere öğrenme yaklaşımı alt
ölçeğinden aldıkları puanların programı sevme durumuna göre anlamlı farklılık
gösterirken anlamlı öğrenme yaklaşımı alt ölçeğinden aldıkları puanların
programı sevme durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği ve (4) ezbere
öğrenme yaklaşımı alt ölçeği ve anlamlı öğrenme yaklaşımı alt ölçeği arasında
herhangi bir ilişkinin bulunmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmadan çıkan
sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.
Kaynakça
- Başer, M. (2007). The Contrıbutıon Of Learnıng Motıvatıon, Reasonıng Abılıty And Learnıng Orıentatıon To Nınth Grade Internatıonal Baccalaurate And Natıonal Program Students’ Understandıng Of Mıtosıs And Meıosıs. (M.S. Thesıs), Mıddle East Technıcal Unıversıty, The Graduate School Of Natural And Applıed Scıences, Ankara.
- Batı, A. H., Tetik, C., & Gürpınar, E. (2009). Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği Yeni Şeklini Türkçeye Uyarlama Ve Geçerlilik Güvenirlilik Çalışması. Orijinal Araştırma/Türkiye Klinikleri J Med Sci, 30 (5), 1639-1646.
- Bayrakçı, M. (2007). Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 198-210.
- Beşoluk, Ş., & Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Elementary Education Online, 9 (2),679-693.
- Cavallo, A. M. L. & Schafer, L. E., (1994). Relationship between students’ meaningful learning orientation and their understanding of genetics topics. Journal of Research in Science Teaching, 31 (4), 393-418.
- Chamorro Premuzic, T., & Furnham, A. (2008). Personality, İntelligence And Approaches To Learning As Predictors Of Academic Performance. Personality And İndividual Differences, 44 (7), 1596-1603.
- Çepni, S. (2012). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çolak, E. & Fer, S. (2007). Öğrenme yaklaşımları envanterinin dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 197-212.
- Doğru Atay, P. (2006). Relatıve Influence Of Cognıtıve And Motıvatıonal Varıables On Genetıc Concepts In Tradıtıonal And Learnıng Cycle Classrooms. (Ph.D. Thesıs), Mıddle East Technıcal Unıversıty, The Graduate School Of Natural And Applıed Scıences, Ankara.
- Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkileri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Ekinci, N. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim, 34 (151), 74-88.
- Fransson, A. (1977). On Qualitative Differences İn Learning: IV—Effects Of İntrinsic Motivation And Extrinsic Test Anxiety On Process And Outcome. British Journal Of Educational Psychology, 47(3), 244-257.
- Hativa, N., & Birenbaum, M. (2000). Who Prefers What? Disciplinary Differences İn Students' Preferred Approaches To Teaching And Learning Styles. Research İn Higher Education, 41 (2), 209-236.
- Kember, D. & Harper, G. (1987). Approaches To Studying Research And İts İmplications For The Quality Of Learning From Distance Education, Journal Of Distance Education, 2 (2),15-30.
- Kılıç, D. (2009). Öğrencilerin genetik kavramları anlama düzeyleri ile mantıksal düşünme yetenekleri ve öğrenme yaklaşımları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Korkmaz, H. (2001). Çoklu zekâ kuramı tabanlı etkin öğrenme yaklaşımının öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 26(119).
- Marton, F., & Saljo, R. (1976). On Qualitative Differences İn Learning: I-Outcome And Process. British Journal Of Educational Psychology, 46 (1), 4-11.
- Ozan, C., & Çiftçi, M. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları tercihleri ve öğrenmeye ilişkin algılarının incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 12.
- Ozan, C., Köse, E., & Gündoğdu, K. (2012). Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımlarının İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi Uluslararası E-Dergi, 2 (2),75-92.
- Öner, Y. İ. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımlarını Etkileyen Faktörler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Özkal, K. (2007). Scıentıfıc Epıstemologıcal Belıefs, Perceptıons Of Constructıvıst Learnıng Envıronment And Attıtude Towards Scıence As Determınants Of Students Approaches To Learnıng (M.S. Thesıs), Mıddle East Technıcal Unıversıty, The Graduate School Of Natural And Applıed Scıences, Ankara.
- Özkan, Ş. (2008). Modelıng Elementary Students’ Scıence Achıevement: The Interrelatıonshıps Among Epıstemologıcal Belıefs, Learnıng Approaches, And Self-Regulated Learnıng Strategıes (Ph.D. Thesıs), Mıddle East Technıcal Unıversıty, The Graduate School Of Natural And Applıed Scıences, Ankara.
- Ramsden, P., & Entwistle, N. J. (1981). Effects of academic department on students ‘approaches to studying. British Journal Of Educational Psychology, 51(3), 368-383.
- Rhem, J. (1995). Deep/surface approaches to learning: an introduction. The National Teaching and Learning 5(1), 1-5.
- Şeker, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı genetik konularındaki öğrenme durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
- Tekkaya, C., & Yenilmez, A. (2006). Relationships among measures of learning orientation, reasoning ability, and conceptual understanding of photosynthesis and respiration in plants for grade 8 males and females. Journal Of Elementary Science Education, 18(1), 1–14.
- Ünal Çoban, G., & Ergin, Ö. (2008). İlköğretim öğrencilerinin feni öğrenme yaklaşımları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 271-293.
- Ünal, G., & Ergin, Ö. (2006). Buluş Yoluyla Fen Öğretiminin Akademik Başarılarına, Öğrenme Yaklaşımlarına ve Tutumlarına Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1),36-52.
- Yenilmez, A. (2006). Exploring relationships among students’ prior knowledge, meaningful learning orientation, reasoning ability, mode of ınstruction and understanding of photosynthesis and respiration in plants. Yüksek Lisans Tezi, Orta Dogu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yıldız Feyzioğlu, E., & Ergin, Ö. (2012). 5E öğrenme modelinin kullanıldığı öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarına etkisi. Necetibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1),23-54.
- Yılmaz, M. B., & Orhan, F. (2011). Karma öğrenme ortamlarındaki üniversite öğrencilerinin akademik başarılarının, web materyalini kullanma davranışlarının ve devamlarının öğrenme yaklaşımlarına göre değerlendirilmesi. International Journal Of Human Sciences, 8(2),1027- 1048. ISSN:1303-5134.