Bu araştırmanın amacı ortaokul
öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarını farklı değişkenler açısından
incelemektir. Araştırmada nicel araştırmanın desenlerinden tarama deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın ulaşılabilir evrenini Kayseri Sarıoğlan
ilçesindeki 5., 6.,7., ve 8. sınıfa
devam eden 341 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. 2017-2018 güz döneminde yürütülen araştırmada
ortaokul öğrencilerinin çevreye karşı tutum düzeyleri cinsiyet, yaş, sınıf,
anne-baba eğitim düzeyi ve aile gelir düzeyi gibi değişkenlere göre
incelenmiştir. Verilerin toplanmasında Taflı ve Ateş (2016) tarafından
geliştirilen “Çevreye Karşı Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek, çalışmamıza
uygun olarak düzenlenerek 24 madde olarak hazırlanmıştır. Elde edilen verilerin
analizi SPSS 21.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Güvenirliği ve
geçerliği sağlanan ölçeğin LISREL programında doğrulama analizi
gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde çeşitli betimsel analizler
hesaplanarak dağılımın özellikleri ortaya koyulmuştur. Verilerin normal dağılım
gösterdiği belirlenmiş ve parametrik testler ile analizler yapılmıştır.
Verilerin betimsel analizinde aritmetik ortalama, mod, medyan, basıklık,
çarpıklık, standart sapma, ranj, varyans ve histogram grafikleri belirlenen
aralıklar kapsamında yorumlanmıştır. Çıkarımsal analizinde bağımsız örneklem
t-testi, tek faktörlü ANOVA, tek faktörlü ANCOVA testleri uygulanmıştır.
Çalışmada kız öğrencilerin tutum puanları erkek
öğrencilere gore daha anlamlı olduğu tespit edilirken, yaş, sınıf düzeyi, okul
türü, anne-baba eğitim durumu ve gelir düzeyi değişkeninin etkili olmadığı
tespit edilmiştir.
The aim of this study was to
determine the attitudes of secondary school students towards the environment.
The survey which is the one of design of the quantitative research method was
used in the study. The sample of the study consisted of 341 secondary school
students attending 5th, 6th, 7th and 8th
grade in Sarıoğlan district of Kayseri. In the research conducted in 2017-2018
fall period, the attitudes of the secondary school students towards the
environment were examined according to variables such as gender, age, class,
parental education level and family income level. “Attitude Toward Environment
Scale” developed by Taflı and Ateş (2016) was used to collect data. This scale
was prepared in accordance with our study and prepared as 24 items. Content, criterion,
and construct (explanatory and comfirmatory with LISREL) validty was executed.
Also, Cronbach alpha reliability coefficient was calculated. The data were analyzed using
SPSS 21.0 package program. In the analysis of the data, several descriptive analyzes
were calculated and the characteristics of the distribution were determined. Data
were determined to be in normal distribution and analyzed by parametric tests. In
descriptive analysis of the data; mean, mode, median, kurtosis, skewness,
standard deviation, range, variance and histogram graphs were interpreted
within the determined intervals. In the inferential analysis, independent
sample t-test, one way ANOVA, ANCOVA tests were applied. While the attitude of
the female students was found to be more meaningful than the male students, no
significant differences were found between attitude scores in terms of age, grade
level, type of school, education level of parents and income levels. Suggestions
were completed in line with these results.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |