This
study aimed at defining the current situation of forestry organization, the
management and organization problems in Turkey, to develop alternative
organizational models and to determine the most appropriate. To collect data,
four different questionnaires were applied face to face to the 565 subjects
from four different interest groups (employees, experts, relevant institutions
and NGO representatives), and meetings were held with the forestry units under
the Ministry of Forestry and Water Affairs in nine regions in Turkey. The interviewees
were determined according to the stratified-simple random sampling method. The
basic material of this study is the data obtained from the survey and
interviews. Data were evaluated with descriptive statistics, the differences of
opinions regarding the management and organization of the forestry according to
the regions, the units, the task, and the experience were inspected by the
Kruskal-Wallis H-Test and the different groups were determined via the Duncan
Test. Within the scope of the research, the current situation of forestry
organization in Turkey was determined, and the management and organizational
problems were presented. The alternative organization and management models for
forestry in Turkey were developed and it was determined that the most preferred
models by four different interest groups were "Model-3" and
"Model-2". In Model-3, the forestry organization is structured as six
separate general directorates in the center, and only one strong forest district
directorate on the basis of micro-basins with Regional Forestry
Research-Development and Supervision units in homogeneous basins in the
provinces. In Model-2, a centralized forestry organization is essential in
organizing and managing from the head office, and in the regions, there are
directorates and sub-district units on the basin basis as a single unit. Both
models serve to manage the forest resources in a sense of integrity by
resolving the conflict of authority-responsibility, to utilize resources
effectively, to attain the organization a dynamic structure and to spread the
staff from the top to the bottom. Proposals were developed by discussing the
models and presented to the decision-makers and practitioners for consideration.
Forestry management and organization organization structure model Ministry of Forestry and Water Affairs Turkey
Bu çalışma, Türkiye’deki ormancılık örgütünün
mevcut durumunu, yönetim ve organizasyon sorunlarını ortaya koymak, alternatif
örgütlenme modellerini geliştirmek ve en uygun olanını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için Orman ve Su İşleri Bakanlığına
bağlı ormancılık birimleri kapsamında, Türkiye’de dokuz bölgede, dört farklı
ilgi grubundan (çalışanlar, uzmanlar, ilgili kurum ve STK temsilcileri) toplam
565 deneğe dört farklı anket yüz yüze görüşme tekniği ile uygulanmış, ilgi
gruplarıyla görüşmeler yapılmış ve toplantılar düzenlenmiştir. Denekler,
katmanlı-basit rastgele örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Araştırmanın
temel materyalini anket uygulamasından ve görüşmelerden elde edilen veriler
oluşturmaktadır. Veriler
betimsel istatistiklerle değerlendirilmiş, ormancılık örgütünün yönetimi ve
örgütlenmesi ile ilgili düşüncelerin bölgelere, birimlere, göreve ve deneyime
göre farklılığı Kruskal-Wallis H-Testi ile denetlenmiş ve farklı gruplar Duncan
Testi ile belirlenmiştir. Araştırma kapsamında Türkiye’deki ormancılık
örgütünün mevcut durumu saptanmış, yönetim ve organizasyon sorunları ortaya
konmuştur. Türkiye ormancılığı için alternatif örgütlenme ve yönetim modelleri
geliştirilmiş ve dört ilgi grubu tarafından en fazla tercih edilen modellerin
“Model-3” ve “Model-2” olduğu saptanmıştır. Model 3’te, ormancılık örgütü
merkezde altı ayrı genel müdürlük, taşrada ise homojen havzalarda bölgesel
Ormancılık Araştırma-Geliştirme ve Denetleme birimleri ile mikro havzalar bazında
güçlü tek bir ormancılık işletmesi şeklinde yapılandırılmaktadır. Model-2’de,
ormancılık örgütünün merkezde Orman Genel Müdürlüğü, taşrada ise havza bazında
bölgesel ve işletme şeklinde tek birim olarak örgütlenmesi ve yönetilmesi
esastır. Her iki modelde de orman kaynaklarının bir bütünlük anlayışı
içerisinde yönetilmesine, yetki-sorumluluk çatışmasının ortadan kalkmasına,
kaynakların etkin kullanılmasına, örgütün dinamik bir yapıya kavuşmasına,
personelin tavandan tabana yayılmasına hizmet etmektedir. Modeller tartışılarak
öneriler geliştirilmiş, karar vericilerin ve uygulayıcıların değerlendirmesine
sunulmuştur.
Ormancılık yönetimi ve örgütlenmesi örgüt yapısı modeli Orman ve Su İşleri Bakanlığı Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İşletme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |