The Impact of Economic Literacy and Attitude Toward Credit Card Usage on Rational Use of Credit Cards: The Case of Dumlupınar University Tavşanlı Vocational College
Yıl 2015,
Cilt: 10 Sayı: 1, 31 - 52, 01.04.2015
Seyfettin Ünal
Yavuz Selim Düğer
,
Cevat Söylemez
Öz
Recent financial crisis indicates that financial world is becoming more complicated and risky, thus proves the importance of economic literacy. While individual decisions of consumers do have an impact on their personal lives, they also have an impact on macro economies in aggregate level. The best example of this is the mortgage crisis of the United States in 2008. Credit card is an important payment instrument; however, it is clear that irrational use of credit cards may create harmful damage in the economy. By employing a multiple regression analysis on data set gathered from a questionnaire, this study empirically tests the economic literacy by measuring rational credit card usage among students at Tavsanli Vocational College of Dumlupinar University. The results reveal that individuals with relatively higher degree of economic literacy are expected to be more rational and conscious about financial decision making
Kaynakça
- Akdağ, H. (2013), ‘‘Does The Social Studies Responsible For Financial Literacy?’’, International Journal of Academic Research, 5(5), 401-406.
- Altan, M. ve E. Göktürk (2008), ‘‘Türkiye’de Memurların Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma’’, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (39), 110- 127.
- Altunışık, R., R. Coşkun, S. Bayraktaroğlu ve E. Yıldırım (2005), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Bankalararası Kart Merkezi – BKM. (2014), http://www.bkm.com.tr/donemsel- bilgiler.aspx, (Erişim: 10.02.2014).
- Başaran, B., G. S. Budak ve H. Yılmaz (2012), “Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımını Etkileyen Bireysel Faktörler”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(2), 67-93.
- BDDK, Finansal Piyasalar Raporu, Sayı 28, Aralık 2012.
- Çavuş, M. F. (2006), ‘‘Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 173-189.
- Durukan, T., H. Elibol ve M. Özhavzalı (2005), ‘‘Kredi Kartlarındaki Taksit Uygulamasının Tüketicinin Harcama Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma (Kırıkkale İli Örneği)’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13), 143-153.
- Gerek, S. ve A. A. Kurt (2011), “Ekonomi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 59-73.
- Gerek, S. and A. A. Kurt (2008), ‘‘Economic Literacy of University Students: A Sample from Anadolu University’’, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1137610 , (Erişim: 07.07.2014).
- Girginer, N., A. E. Çelik ve N. Uçkun (2011), ‘‘Kredi Kartı Tutum Ölçeği Üzerine Bir Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması’’, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 17-30.
- Girginer, N., A. E. Çelik ve N. Uçkun (2008), ‘‘Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadı ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma’’, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 193-208.
- Godfrey, N. (2006), ‘‘Making Our Students Smart about Money’’, Education Digest, 71(7), 21- 26.
- Hair, J. F., R. E. Anderson, R. L. Tatham and W. C. Black (2006), Multivariate Data Analysis, NewJersey: Prentice Hall.
- Hayhoe C. R., L. Leach, M. W. Allen and R. Edwards (2005), “Credit Cards Held by College Students”, Association for Financial Counseling and Planning Education, 1- 10.
- Hyytinen, A. and T. Takalo (2008), ‘‘Consumer Awareness and the use of payment media: evidence from young Finnish consumers’’, Bank of Finland Research Discussion http://www.suomenpankki.fi/en/julkaisut/tutkimukset/keskustelualoitteet/ Documents/0802net i.pdf, (Erişim: 17.02.2014). Papers
- Kaya, F. (2009), Kredi Kartları 5464 Sayılı Banka ve Kredi Kartları Kanunu İlaveli, İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Koufteros, X. A. (1999), ‘‘Testing a Model of Pull Production: A Paradigm for Manufacturing Research Using Structural Equation Modeling’’, Journal of Operations Management, 17(4), 467-488.
- Lachance, M. J. (2012), “Young adults’ attitudes towards credit”, International Journal of Consumer Studies, 539-548.
- Lusardi, A. and O. S. Mitchell (2007), “Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education”, Business Economics, 35-44.
- North Central Regional Educational Laboratory-NCREL (2003), ‘‘21st century skills: Economic Literacy’’, http://www.careersmarts.com/21/engauge21st.pdf, (Erişim: 10.02.2014).
- Norvilitis, J. M., T. M. Osberg, P. Young, M. M. Mervin, P. V. Roehling and M. M. Kamas (2006), ‘‘Personality Factors, Money Attitudes, Financial Knowledge and Credit-Card Debt in College Students’’, Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413.
- OECD. (2005), Improving Financial Literacy. France: OECD Publishing.
- Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 1. Baskı, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- President’s Advisory Council on Financial Literacy (PACFL) (2008), ‘‘2008 Annual Report
- ANNUAL_REPORT_ 1-16-09.pdf, (Erişim: 11.02.2014). President’’
- http://jumpstart.org/assets/files/PACFL_
- Remund, D. L. (2010), Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy, Journal of Consumer Affairs, 44, 276-295.
- Taft, M. K., Z. Hosein, S. M. T. Mehrizi and A. Roshan (2013), “The Relation between Financial Literacy, Financial Wellbeing and Financial Concerns”, International Journal of Business and Management, 8(11), 63-75.
- Taylor, S. M. and S. Wagland (2013), “The Solution to the Financial Literacy Problem: What is the Answer?”, Australasian Accounting Business and Finance Journal, 7(3), 69-90.
- Temizel F. ve F. Bayram (2011), “Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1).
- Yeniçeri, T. ve U. Akturan (2007), ‘‘Kredi Kartını Bilinçli Kullanan ve Kullanmayan Tüketicileri Ayırmada Kullanılabilecek Temel Belirleyiciler Üzerine Bir Pilot Araştırma’’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 243-266.
Ekonomi Okuryazarlığı ve Kredi Kartı Tutumunun Rasyonel Kredi Kartı Kullanımına Etkisi: Dumlupınar Üniversitesi Tavşanlı MYO Örneği
Yıl 2015,
Cilt: 10 Sayı: 1, 31 - 52, 01.04.2015
Seyfettin Ünal
Yavuz Selim Düğer
,
Cevat Söylemez
Öz
Son ekonomik krizler günümüz finans dünyasının daha karmaşık ve riskli hale geldiğini gösterirken, ekonomi okuryazarlığının da önemini ortaya koymaktadır. kararlarındaki etkilediği gibi toplamda makro ekonomiyi de etkilemektedir. Bunun en iyi örneği Amerika’daki 2008 mortgage krizidir. Kredi kartı önemli bir ödeme aracı olup, bilinçsiz kullanımı ülke ekonomisine zarar verme riskini de taşımaktadır. Bu çalışmada, ekonomi okuryazarlığı kredi kartı kullanımı edilmektedir. Çalışma örneklemini oluşturan Dumlupınar Yüksekokulu’nda kredi kartı kullanan öğrenciler üzerinde yürütülen anketten elde edilen veriler çoklu regresyon analizi yöntemi ile test edilmektedir. okuryazarlığı düzeyi nispi olarak yüksek olan bireylerin, ekonomik karar almakta daha rasyonel ve bilinçli olacağına işaret etmektedir
Kaynakça
- Akdağ, H. (2013), ‘‘Does The Social Studies Responsible For Financial Literacy?’’, International Journal of Academic Research, 5(5), 401-406.
- Altan, M. ve E. Göktürk (2008), ‘‘Türkiye’de Memurların Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma’’, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (39), 110- 127.
- Altunışık, R., R. Coşkun, S. Bayraktaroğlu ve E. Yıldırım (2005), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Bankalararası Kart Merkezi – BKM. (2014), http://www.bkm.com.tr/donemsel- bilgiler.aspx, (Erişim: 10.02.2014).
- Başaran, B., G. S. Budak ve H. Yılmaz (2012), “Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımını Etkileyen Bireysel Faktörler”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(2), 67-93.
- BDDK, Finansal Piyasalar Raporu, Sayı 28, Aralık 2012.
- Çavuş, M. F. (2006), ‘‘Bireysel Finansmanın Temininde Kredi Kartları: Türkiye’de Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 173-189.
- Durukan, T., H. Elibol ve M. Özhavzalı (2005), ‘‘Kredi Kartlarındaki Taksit Uygulamasının Tüketicinin Harcama Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma (Kırıkkale İli Örneği)’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13), 143-153.
- Gerek, S. ve A. A. Kurt (2011), “Ekonomi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 59-73.
- Gerek, S. and A. A. Kurt (2008), ‘‘Economic Literacy of University Students: A Sample from Anadolu University’’, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1137610 , (Erişim: 07.07.2014).
- Girginer, N., A. E. Çelik ve N. Uçkun (2011), ‘‘Kredi Kartı Tutum Ölçeği Üzerine Bir Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması’’, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 17-30.
- Girginer, N., A. E. Çelik ve N. Uçkun (2008), ‘‘Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadı ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma’’, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 193-208.
- Godfrey, N. (2006), ‘‘Making Our Students Smart about Money’’, Education Digest, 71(7), 21- 26.
- Hair, J. F., R. E. Anderson, R. L. Tatham and W. C. Black (2006), Multivariate Data Analysis, NewJersey: Prentice Hall.
- Hayhoe C. R., L. Leach, M. W. Allen and R. Edwards (2005), “Credit Cards Held by College Students”, Association for Financial Counseling and Planning Education, 1- 10.
- Hyytinen, A. and T. Takalo (2008), ‘‘Consumer Awareness and the use of payment media: evidence from young Finnish consumers’’, Bank of Finland Research Discussion http://www.suomenpankki.fi/en/julkaisut/tutkimukset/keskustelualoitteet/ Documents/0802net i.pdf, (Erişim: 17.02.2014). Papers
- Kaya, F. (2009), Kredi Kartları 5464 Sayılı Banka ve Kredi Kartları Kanunu İlaveli, İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Koufteros, X. A. (1999), ‘‘Testing a Model of Pull Production: A Paradigm for Manufacturing Research Using Structural Equation Modeling’’, Journal of Operations Management, 17(4), 467-488.
- Lachance, M. J. (2012), “Young adults’ attitudes towards credit”, International Journal of Consumer Studies, 539-548.
- Lusardi, A. and O. S. Mitchell (2007), “Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education”, Business Economics, 35-44.
- North Central Regional Educational Laboratory-NCREL (2003), ‘‘21st century skills: Economic Literacy’’, http://www.careersmarts.com/21/engauge21st.pdf, (Erişim: 10.02.2014).
- Norvilitis, J. M., T. M. Osberg, P. Young, M. M. Mervin, P. V. Roehling and M. M. Kamas (2006), ‘‘Personality Factors, Money Attitudes, Financial Knowledge and Credit-Card Debt in College Students’’, Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413.
- OECD. (2005), Improving Financial Literacy. France: OECD Publishing.
- Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 1. Baskı, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- President’s Advisory Council on Financial Literacy (PACFL) (2008), ‘‘2008 Annual Report
- ANNUAL_REPORT_ 1-16-09.pdf, (Erişim: 11.02.2014). President’’
- http://jumpstart.org/assets/files/PACFL_
- Remund, D. L. (2010), Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy, Journal of Consumer Affairs, 44, 276-295.
- Taft, M. K., Z. Hosein, S. M. T. Mehrizi and A. Roshan (2013), “The Relation between Financial Literacy, Financial Wellbeing and Financial Concerns”, International Journal of Business and Management, 8(11), 63-75.
- Taylor, S. M. and S. Wagland (2013), “The Solution to the Financial Literacy Problem: What is the Answer?”, Australasian Accounting Business and Finance Journal, 7(3), 69-90.
- Temizel F. ve F. Bayram (2011), “Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1).
- Yeniçeri, T. ve U. Akturan (2007), ‘‘Kredi Kartını Bilinçli Kullanan ve Kullanmayan Tüketicileri Ayırmada Kullanılabilecek Temel Belirleyiciler Üzerine Bir Pilot Araştırma’’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 243-266.