The Contribution of Socio-Cultural Interactions to the Integration Processes of Syrian Migrants Aged 18-25
Yıl 2024,
Cilt: 19 Sayı: 3, 959 - 982
Fatih Kucur
,
Sevda Kısa
Nergis Soykan
,
Dilara Topaç
Öz
This study aimed to observe the participation of Syrian immigrants aged 18-25 in the acculturation process. The participants are individuals who have lived in Turkey for at least 5 years and speak Turkish at a good level. The data of the study were obtained through in-depth interviews with 15 female and 15 male participants through qualitative research method. As a result of the research, it was observed that immigrants who spent their adolescence in Turkey experienced both Turkish and Syrian culture during the identity formation period, and accordingly, it was revealed that there is a relationship between the development of identity belonging and the sociocultural environment in which they live. It was concluded that young people have a positive perspective on multicultural society due to their experience of two cultures and that it contributes positively to their level of participation in sociocultural activities.
Proje Numarası
SLO-2022-36868
Kaynakça
- Abay, A. ve Güllüpınar, F. (2020). Suriyeli Çocukların Eğitim ve Uyum Sorunlarının Değerlendirilmesi: Kızıltepe Örneği. Muhakeme Dergisi, C. 3, S. 1: 37-60.
- Akar, Ç. (2021). Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, C.5, S. 4: 287-296.
- Aydın, O. (2018). Sultanbeyli’de Yaşayan Geçici Koruma Statüsündeki Suriyeli Göçmenlerin Entegrasyon Süreçlerine İlişkin Niteliksel Bir Araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
- Bezci, B., Hopyar, Z., Tauscher, S., ve Topal, F. (2020). Türkiye’de Suriyeli Mültecilerin Eğitimlerinin Entegrasyon Sürecine Etkisi, Sakarya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Sonuç Raporu. Sakarya: Karınca Yayınevi.
- Birleşmiş Milletler (1966). “Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşme”, https://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/tr/content/120-ekonomik-sosyal-ve-kulturel-haklara-iliskin-uluslararas-sozlesme/, (Erişim: 27.03.2024).
- Bostan, H. (2018). Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Uyum, Vatandaşlık ve İskân Sorunu. Göç Araştırmaları Dergisi, C. 4, S. 2: 39-88.
- Castles, S., Korac, S., Vasta, M., ve Vertovec, S. (2002). Integration Mapping the Field. Migration and Policy and Research and Refugee Studies Centre University of Oxford.
- Castles, S., ve Miller, J. M. (2008). Göçler Çağı- Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri, (Çev. Bülent Uğur Bal ve İbrahim Akbulut). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Creswell, J. W. (2021). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, S. B. Demir, Çev. Ed. Ankara: Eğiten Kitap.
- Çakır, H. (2017). Suriyeli Mülteci Kadınların Sosyo-Kültürel Değişime Uyum Çabaları: Yozgat Örneği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, C. 2, S. 4: 53-68.
- Çakır, M. (2019). Türkiye’deki Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Başvuru Sahibi Sığınmacıların Türkiye’nin Sosyo-Ekonomik Yapısına Etkisi: Bir Saha Araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Bilecik.
- Çankaya, S. ve Tozlu, B. (2021). Zorunlu Göçmen Grupların Toplumsal ve Spor Aktivitelerinde Sosyal Uyum ve Çok Kültürlülük Algısı: Samsun İli Örneği, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. C. 12, S. 3: 264-283.
- Çelik Keskin, T. ve Atay, D. (2023). Are Syrian Children Integrated into Our Education?: Turkish Teachers’ Perspectives on the Inclusive Education Project. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, DOI: 10.1080/15595692.2023.2270093
- Çevik, H. (2021). Din Kardeşlerimiz” ile “Ülkemde Suriyeli İstemiyorum” Arasında Sosyo-Kültürel Entegrasyon Politikaları. Praksis, C. 56: 155-183.
- Çevik, H. ve Buz, S. (2022). Sosyokültürel Entegrasyon ve Aidiyet: Ankara’daki Suriyelilerin Deneyimleri Bağlamında Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, C. 33, S. 2: 509- 536.
- Deniz, A. Ç., Hülür A. B. ve Ekinci, Y. (2016). Göç, Strateji ve Taktik: Suriyeli Sığınmacıların Gündelik Hayat Deneyimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. C. 9, S. 42: 1077-1087.
- Dere, İ. ve Demirci, E. (2021). Göçmenlerin Ülkeye ve Eğitime Entegrasyonu: Almanya ve Kanada’nın Politikalarının Karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, C. 50, S. 1: 1055-1080.
- Derman, S. (2010). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkiye Türkçesi Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlar. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 29: 227-247.
- Doğan, A. (2021). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacıların Kariyer Planlamaları ve Ülkelerine Geri Dönüşe Yönelik Tutumları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
- Erbaş, H. ve Türker, Ö. A. (2019). Göç Araştırmaları Alanında Kavramsal Sorunlar ve Etik/Politik Sorumluluk. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, C. 59, S. 2: 883-891.
- Ercan, R. S. (2022). Genç ve Çocuk Göçmenlere Yönelik Spor Temelli Entegrasyon Politikaları: Türkiye. Göç Dergisi (GD), C. 9, S. 3: 359-376.
- Erol, A. (2002). Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
- Eryılmaz, G. B. (2022). Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Ailelerin Kendi Çocuklarının Türkçe Öğrenim Süreçlerine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
- Flensner, K., Korp, P. ve Lindgren, E. (2021), “Integration into and through sports: Sport - activities for migrant children and youths,” European Journal for Sport and Society, C. 18, S.1: 64-81.
- Fokkema, T. ve de Haas, H. (2015). Pre‐and Post‐Migration Determinants of Socio‐Cultural Integration of African Immigrants in Italy and Spain. International Migration, C. 53, S. 6: 3-26.
- Garcés-Mascareñas, B. ve Penninx, R. (2016). Integration Processes and Policies in Europe. New York: Springer.
Göç İdaresi Başkanlığı (2023). "Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeliler", https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638, (Erişim: 10.01.2023).
- Gülerce, H. ve Demir, E. (2021). Zorunlu Göç Sürecinde Sosyal Ağlar, Şanlıurfa’daki Suriyeli Sığınmacılar. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, S. 81: 185– 211.
- Gülmez, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Gönüllülük Davranışları ve Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma: Çağ Üniversitesi Örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, C. 7, S. 191: 125-154.
- Gülmez, S. C. ve Öztürk, A. (2018). Göç Yaşantısı Çerçevesinde Çocukta Psiko-Sosyal Uyum Süreci Üzerine Bir İnceleme. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, S. 40, C. 2: 449-481.
- Günay, E., Atılgan, D. ve Serin, E. (2017). Dünya’da ve Türkiye’de Göç Yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 2: 37-60.
- Hadimli, H. ve Yüksel, M. (2022). Suriyeli Sığınmacıların Sosyo-Kültürel Entegrasyonu (Siirt Şehri Örneği). Pearson Journal, C. 7, S. 17: 120-147.
- Harunoğulları, M. ve Cengiz, D. (2016). Suriyeli Göçmenlerin Mekansal Analizi; Hatay (Antakya) Örneği. Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, S. 5: 309-318.
- Heckmann, F. (2006). Integration and Integration Policies: IMISCOE Network Feasibility Study. Amsterdam: IMISCOE.
- Hennink, M., Hutter, I. ve Bailey, A. (2020). Qualitative Research Methods. Sage.
- İçduygu, A., ve Şimşek, D. (2016). Syrian Refugees in Turkey: Towards Integration Policies. Turkish Policy Quarterly, C. 15, S. 3: 59–69.
- İHH (İnsani Yardım Vakfı) (2022). Suriye Faaliyet Raporu 2011-2022. https://ihh.org.tr/yayin/detay/suriye-faaliyet-raporu-2022, (Erişim: 25.12.2023).
- Karademir, D., ve Doğan, M. (2019). Suriyeli Mültecilerin Mekânsal Analizi: Şanlıurfa Örneği. Coğrafya Dergisi, S. 39, 111-124. https://doi.org/10.26650/JGEOG2019-0053
- Karakaya, H. (2020). Türkiye’de Göç ve Etkileri. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C. 4, S. 2: 93-130.
- Karasu, M. A. ve Aksungut, A. B. (2022). Göçmenlerin Konut Sorunu: Suriyeli Göçmenler Özelinde Bir Değerlendirme. İDEALKENT, C. 13, S. 37: 2027-2050.
- Kaya Y. ve Akdağ G. (2022). Suriyeli Sığınmacıların Değişen Mutfak Kültürü: Mersin, Gaziantep ve Kilis Örneği. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, C. 5, S. 3: 971-986.
- Kaya, M. (2017). Türkiye'deki Savaş Mağduru Engelli Suriyeli Mültecilerin Toplumsal Hayata Adaptasyon Süreçleri: Özel ve Kamusal Alan Engelleri. Diyalektolog-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, C. 16: 124, 144.
- Kaya, M. (2022). İnanç Temelli Suriyeli Mülteci Topluluklar’da Geri Dönüş Eğilimleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Türkiye’nin Göç Siyaseti Özel Sayısı, S. 21(Özel Sayı): 74-89. doi:10.46928/iticusbe.1096087
- Koşak, M. A. ve Atasoy, R. (2022). Suriyelilerin Temel Eğitim Sistemine Entegrasyonunda Şanlıurfa İli Özelinde Okul Yöneticilerinin Karşılaştığı Sorunlar. Harran Maarif Dergisi, C. 7, S. 2: 150-178. DOI: 10.22596/hej.1144890
- Kuzucanlı, G. (2019). Suriyeli Sığınmacıların, Toplumsal Entegrasyon Sürecinde Sosyal Medya Araçlarını Kullanım Alışkanlıkları: Şanlıurfa Örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Küçükşen, K. (2017). Suriyeli Sığınmacı Kadınlarda Sosyal Dışlanma Algısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C. 6, S. 5: 2399-2413.
- Kümbetoğlu, B. (2019). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Leavy, P. (Ed.) (2014). The Oxford Handbook of Qualitative Research. Oxford University Press.
- Martikainen, T. (2010). Din, Göçmenler ve Entegrasyon, (Çev. N. Özmen), Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 38: 263-276.
- Özçürümez, S. ve İçduygu, A. (2020). Zorunlu Göç Deneyimi ve Toplumsal Bütünleşme: Kavramlar Modeller ve Uygulamalar ile Türkiye. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Özgür, E. M. (2020). Göç, İkametgâh Ayrışması ve Entegrasyon: Türk kentleri İçin Bir Değerlendirme. Coğrafya Dergisi, S. 41: 221-240.
- Özyürek, A., Kapçı, P. E. ve Yılancı, S. (2019). Farklı Yaş Grubundan Bireylerin Türkiye’deki Suriyeli Mültecilerin Durumu Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], C. 6, S. 1, 56-69. DOI: 10.21666/muefd.518919
- Parlak, İ. (2022). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılar Algısı: Türkçe Twitter Verileri ile Duygu Analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
- Perşembe, E. (2005). Almanya’da Türk Kimliği: Din ve Entegrasyon. İstanbul: Araştırma Yayınları.
- Sağın, A. E. ve Güllü, M. (2020). Suriyeli Öğrencilerin Okula Uyum Süreci; Sportif Etkinliklerin Rolü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, C. 22, S. 3: 86-99.
- Sağır, Z. (2018). Suriyeli Kadın Mültecilerde Kültürel Uyum, Ruh Sağlığı ve Din (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
- Sayın, Y., Usanmaz, A. ve Aslangiri, F. (2016). KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, C. 18, S. 31: 1-13.
- Sertkaya Doğan, Ö. ve Özdemir, F. (2021). Mersin’de (Akdeniz, Mezitli, Toroslar ve Yenişehir) Yaşayan Suriyeliler: Sosyo-Kültürel Yapı ve Entegrasyon Süreci. Coğrafya Dergisi, S. 42: 33-47.
- Soyhanoğlu, S. (2022). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Gençlerin Sosyokültürel Dinamikleri, Sosyal İşlevsellikleri ve Yaşam Kaliteleri Üzerine Bir Değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, S. 31: 61-76.
- Şahin, H. (2020). Göç Olgusu, Mülteci Çocukların Eğitimi ve Suriyeli Mülteci Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu Süreci. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, C. 9, S. 1: 377-394.
- Şahin, M. ve Eşici, H. (2020). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Göçmenler ile Türklerin Birlikte Yaşam Kültürü: Değerler, Fırsatlar, Engeller. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, C. 8, S. 22: 72-99.
- Şahin, Ş. (2022). Suriyeli Sığınmacıların Entegrasyon Süreci ve Geri Dönüş Eğilimleri: Gaziantep İli Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
- Şimşek, D. (2019). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitime Erişimi: Engeller ve Öneriler. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, C. 17, S. 65: 10-32.
- Tiryaki, Z. (2022). Suriyeli Göçünün Gaziantep Şehrine Sosyoekonomik ve Sosyokültürel Yansımaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
- Toluoğlu, F. (2021). Suriyeli Mültecilerin Toplumla Entegrasyon Sürecinde Kütüphanelerin Rolü: Kilis Elbeyli Geçici Barınma Merkezi Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çankırı Karatekin Üniversitesi, Çankırı.
- Tozlu, B. (2019). Zorunlu Göçmen Grupların Toplumsal ve Spor Aktivitelerinde, Sosyal Uyum ve Çok Kültürlülük Algısı; Samsun İli Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
- Tunç, Ş. A. (2015). Mülteci Davranışı ve Toplumsal Etkileri: Türkiye'deki Suriyelilere İlişkin Bir Değerlendirme. Tesam Akademi Dergisi, S. 2: 29-63.
- Türkay, B. (2019). Suriyeli Mülteciler, Sosyal Medya ve Sivil Toplum: Entegrasyon Süreci ve Çözüm Arayışları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Uluslararası Göç Örgütü (2009). Göç Terimleri Sözlüğü. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf, (Erişim: 29.10.2023).
- Unat, D. B. (2015). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Göçmenlerin Gündelik Yaşam Pratikleri: Mardin Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
- UNHCR. (2013). A New Beginning Refugee Integration in Europe, www.unhcr.org/52403d389.pdf, (Erişim: 02.09.2017). European Refugee Fund of the European Commission.
- Ward, C. ve Rana-Deuba, A. (1999). Acculturation and Adaptation Revisited. Journal of CrossCultural Psychology, C. 30: 422–442.
- Yıldırımalp, S., ve Cemal, İ. (2017). Suriyeli Sığınmacıların Toplumsal Kabul ve Uyum Sürecine İlişkin Bir Araştırma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 2: 107-126.
- Yücel-Avşar, Ö. ve Seçim, Y. (2020). Suriye Göçmenlerinin Mutfak Kültürü Uyum Süreci; Konya Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, C. 7, S. 2: 209-221.
18-25 Yaş Arası Suriyeli Göçmenlerin Sosyo-Kültürel Etkileşimlerinin Entegrasyon Süreçlerine Katkısı
Yıl 2024,
Cilt: 19 Sayı: 3, 959 - 982
Fatih Kucur
,
Sevda Kısa
Nergis Soykan
,
Dilara Topaç
Öz
Bu çalışma, 18-25 yaş arası Suriyeli göçmenlerin sosyo-kültürel entegrasyon süreçlerinin anlaşılmasını amaçlamıştır. Katılımcılar, en az 5 yıldır Türkiye’de yaşamış ve iyi düzeyde Türkçe konuşan bireylerdir. Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemiyle 15 kadın, 15 erkek katılımcı ile derinlemesine görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, ergenliklerini Türkiye’de geçiren göçmenlerin kimlik oluşumu döneminde hem Türk hem de Suriye kültürünü deneyimledikleri gözlemlenmiş ve buna bağlı olarak kimlik aidiyetlerinin gelişimi ile içinde bulundukları sosyo-kültürel ortam arasında bir ilişkinin var olduğu açığa çıkmıştır. Gençlerin iki kültürü deneyimlemeleri nedeniyle çokkültürlü toplum konusunda olumlu bir bakış açısına sahip oldukları ve sosyokültürel faaliyetlere katılım düzeylerine olumlu katkı sağladığı sonucuna varılmıştır.
Etik Beyan
Bu çalışma 21.10.2022 tarih ve E-74555795-050.01.04-515852 sayılı İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu Onay Belgesi ile bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.
Destekleyen Kurum
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
Proje Numarası
SLO-2022-36868
Teşekkür
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine desteklerinden ötürü teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Abay, A. ve Güllüpınar, F. (2020). Suriyeli Çocukların Eğitim ve Uyum Sorunlarının Değerlendirilmesi: Kızıltepe Örneği. Muhakeme Dergisi, C. 3, S. 1: 37-60.
- Akar, Ç. (2021). Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, C.5, S. 4: 287-296.
- Aydın, O. (2018). Sultanbeyli’de Yaşayan Geçici Koruma Statüsündeki Suriyeli Göçmenlerin Entegrasyon Süreçlerine İlişkin Niteliksel Bir Araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
- Bezci, B., Hopyar, Z., Tauscher, S., ve Topal, F. (2020). Türkiye’de Suriyeli Mültecilerin Eğitimlerinin Entegrasyon Sürecine Etkisi, Sakarya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Sonuç Raporu. Sakarya: Karınca Yayınevi.
- Birleşmiş Milletler (1966). “Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşme”, https://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/tr/content/120-ekonomik-sosyal-ve-kulturel-haklara-iliskin-uluslararas-sozlesme/, (Erişim: 27.03.2024).
- Bostan, H. (2018). Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Uyum, Vatandaşlık ve İskân Sorunu. Göç Araştırmaları Dergisi, C. 4, S. 2: 39-88.
- Castles, S., Korac, S., Vasta, M., ve Vertovec, S. (2002). Integration Mapping the Field. Migration and Policy and Research and Refugee Studies Centre University of Oxford.
- Castles, S., ve Miller, J. M. (2008). Göçler Çağı- Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri, (Çev. Bülent Uğur Bal ve İbrahim Akbulut). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Creswell, J. W. (2021). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, S. B. Demir, Çev. Ed. Ankara: Eğiten Kitap.
- Çakır, H. (2017). Suriyeli Mülteci Kadınların Sosyo-Kültürel Değişime Uyum Çabaları: Yozgat Örneği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, C. 2, S. 4: 53-68.
- Çakır, M. (2019). Türkiye’deki Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Başvuru Sahibi Sığınmacıların Türkiye’nin Sosyo-Ekonomik Yapısına Etkisi: Bir Saha Araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Bilecik.
- Çankaya, S. ve Tozlu, B. (2021). Zorunlu Göçmen Grupların Toplumsal ve Spor Aktivitelerinde Sosyal Uyum ve Çok Kültürlülük Algısı: Samsun İli Örneği, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. C. 12, S. 3: 264-283.
- Çelik Keskin, T. ve Atay, D. (2023). Are Syrian Children Integrated into Our Education?: Turkish Teachers’ Perspectives on the Inclusive Education Project. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, DOI: 10.1080/15595692.2023.2270093
- Çevik, H. (2021). Din Kardeşlerimiz” ile “Ülkemde Suriyeli İstemiyorum” Arasında Sosyo-Kültürel Entegrasyon Politikaları. Praksis, C. 56: 155-183.
- Çevik, H. ve Buz, S. (2022). Sosyokültürel Entegrasyon ve Aidiyet: Ankara’daki Suriyelilerin Deneyimleri Bağlamında Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, C. 33, S. 2: 509- 536.
- Deniz, A. Ç., Hülür A. B. ve Ekinci, Y. (2016). Göç, Strateji ve Taktik: Suriyeli Sığınmacıların Gündelik Hayat Deneyimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. C. 9, S. 42: 1077-1087.
- Dere, İ. ve Demirci, E. (2021). Göçmenlerin Ülkeye ve Eğitime Entegrasyonu: Almanya ve Kanada’nın Politikalarının Karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, C. 50, S. 1: 1055-1080.
- Derman, S. (2010). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkiye Türkçesi Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlar. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 29: 227-247.
- Doğan, A. (2021). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacıların Kariyer Planlamaları ve Ülkelerine Geri Dönüşe Yönelik Tutumları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
- Erbaş, H. ve Türker, Ö. A. (2019). Göç Araştırmaları Alanında Kavramsal Sorunlar ve Etik/Politik Sorumluluk. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, C. 59, S. 2: 883-891.
- Ercan, R. S. (2022). Genç ve Çocuk Göçmenlere Yönelik Spor Temelli Entegrasyon Politikaları: Türkiye. Göç Dergisi (GD), C. 9, S. 3: 359-376.
- Erol, A. (2002). Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
- Eryılmaz, G. B. (2022). Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Ailelerin Kendi Çocuklarının Türkçe Öğrenim Süreçlerine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
- Flensner, K., Korp, P. ve Lindgren, E. (2021), “Integration into and through sports: Sport - activities for migrant children and youths,” European Journal for Sport and Society, C. 18, S.1: 64-81.
- Fokkema, T. ve de Haas, H. (2015). Pre‐and Post‐Migration Determinants of Socio‐Cultural Integration of African Immigrants in Italy and Spain. International Migration, C. 53, S. 6: 3-26.
- Garcés-Mascareñas, B. ve Penninx, R. (2016). Integration Processes and Policies in Europe. New York: Springer.
Göç İdaresi Başkanlığı (2023). "Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeliler", https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638, (Erişim: 10.01.2023).
- Gülerce, H. ve Demir, E. (2021). Zorunlu Göç Sürecinde Sosyal Ağlar, Şanlıurfa’daki Suriyeli Sığınmacılar. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, S. 81: 185– 211.
- Gülmez, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Gönüllülük Davranışları ve Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma: Çağ Üniversitesi Örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, C. 7, S. 191: 125-154.
- Gülmez, S. C. ve Öztürk, A. (2018). Göç Yaşantısı Çerçevesinde Çocukta Psiko-Sosyal Uyum Süreci Üzerine Bir İnceleme. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, S. 40, C. 2: 449-481.
- Günay, E., Atılgan, D. ve Serin, E. (2017). Dünya’da ve Türkiye’de Göç Yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C. 7, S. 2: 37-60.
- Hadimli, H. ve Yüksel, M. (2022). Suriyeli Sığınmacıların Sosyo-Kültürel Entegrasyonu (Siirt Şehri Örneği). Pearson Journal, C. 7, S. 17: 120-147.
- Harunoğulları, M. ve Cengiz, D. (2016). Suriyeli Göçmenlerin Mekansal Analizi; Hatay (Antakya) Örneği. Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, S. 5: 309-318.
- Heckmann, F. (2006). Integration and Integration Policies: IMISCOE Network Feasibility Study. Amsterdam: IMISCOE.
- Hennink, M., Hutter, I. ve Bailey, A. (2020). Qualitative Research Methods. Sage.
- İçduygu, A., ve Şimşek, D. (2016). Syrian Refugees in Turkey: Towards Integration Policies. Turkish Policy Quarterly, C. 15, S. 3: 59–69.
- İHH (İnsani Yardım Vakfı) (2022). Suriye Faaliyet Raporu 2011-2022. https://ihh.org.tr/yayin/detay/suriye-faaliyet-raporu-2022, (Erişim: 25.12.2023).
- Karademir, D., ve Doğan, M. (2019). Suriyeli Mültecilerin Mekânsal Analizi: Şanlıurfa Örneği. Coğrafya Dergisi, S. 39, 111-124. https://doi.org/10.26650/JGEOG2019-0053
- Karakaya, H. (2020). Türkiye’de Göç ve Etkileri. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C. 4, S. 2: 93-130.
- Karasu, M. A. ve Aksungut, A. B. (2022). Göçmenlerin Konut Sorunu: Suriyeli Göçmenler Özelinde Bir Değerlendirme. İDEALKENT, C. 13, S. 37: 2027-2050.
- Kaya Y. ve Akdağ G. (2022). Suriyeli Sığınmacıların Değişen Mutfak Kültürü: Mersin, Gaziantep ve Kilis Örneği. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, C. 5, S. 3: 971-986.
- Kaya, M. (2017). Türkiye'deki Savaş Mağduru Engelli Suriyeli Mültecilerin Toplumsal Hayata Adaptasyon Süreçleri: Özel ve Kamusal Alan Engelleri. Diyalektolog-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, C. 16: 124, 144.
- Kaya, M. (2022). İnanç Temelli Suriyeli Mülteci Topluluklar’da Geri Dönüş Eğilimleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Türkiye’nin Göç Siyaseti Özel Sayısı, S. 21(Özel Sayı): 74-89. doi:10.46928/iticusbe.1096087
- Koşak, M. A. ve Atasoy, R. (2022). Suriyelilerin Temel Eğitim Sistemine Entegrasyonunda Şanlıurfa İli Özelinde Okul Yöneticilerinin Karşılaştığı Sorunlar. Harran Maarif Dergisi, C. 7, S. 2: 150-178. DOI: 10.22596/hej.1144890
- Kuzucanlı, G. (2019). Suriyeli Sığınmacıların, Toplumsal Entegrasyon Sürecinde Sosyal Medya Araçlarını Kullanım Alışkanlıkları: Şanlıurfa Örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Küçükşen, K. (2017). Suriyeli Sığınmacı Kadınlarda Sosyal Dışlanma Algısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C. 6, S. 5: 2399-2413.
- Kümbetoğlu, B. (2019). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Leavy, P. (Ed.) (2014). The Oxford Handbook of Qualitative Research. Oxford University Press.
- Martikainen, T. (2010). Din, Göçmenler ve Entegrasyon, (Çev. N. Özmen), Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 38: 263-276.
- Özçürümez, S. ve İçduygu, A. (2020). Zorunlu Göç Deneyimi ve Toplumsal Bütünleşme: Kavramlar Modeller ve Uygulamalar ile Türkiye. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Özgür, E. M. (2020). Göç, İkametgâh Ayrışması ve Entegrasyon: Türk kentleri İçin Bir Değerlendirme. Coğrafya Dergisi, S. 41: 221-240.
- Özyürek, A., Kapçı, P. E. ve Yılancı, S. (2019). Farklı Yaş Grubundan Bireylerin Türkiye’deki Suriyeli Mültecilerin Durumu Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], C. 6, S. 1, 56-69. DOI: 10.21666/muefd.518919
- Parlak, İ. (2022). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılar Algısı: Türkçe Twitter Verileri ile Duygu Analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
- Perşembe, E. (2005). Almanya’da Türk Kimliği: Din ve Entegrasyon. İstanbul: Araştırma Yayınları.
- Sağın, A. E. ve Güllü, M. (2020). Suriyeli Öğrencilerin Okula Uyum Süreci; Sportif Etkinliklerin Rolü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, C. 22, S. 3: 86-99.
- Sağır, Z. (2018). Suriyeli Kadın Mültecilerde Kültürel Uyum, Ruh Sağlığı ve Din (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
- Sayın, Y., Usanmaz, A. ve Aslangiri, F. (2016). KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, C. 18, S. 31: 1-13.
- Sertkaya Doğan, Ö. ve Özdemir, F. (2021). Mersin’de (Akdeniz, Mezitli, Toroslar ve Yenişehir) Yaşayan Suriyeliler: Sosyo-Kültürel Yapı ve Entegrasyon Süreci. Coğrafya Dergisi, S. 42: 33-47.
- Soyhanoğlu, S. (2022). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Gençlerin Sosyokültürel Dinamikleri, Sosyal İşlevsellikleri ve Yaşam Kaliteleri Üzerine Bir Değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, S. 31: 61-76.
- Şahin, H. (2020). Göç Olgusu, Mülteci Çocukların Eğitimi ve Suriyeli Mülteci Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu Süreci. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, C. 9, S. 1: 377-394.
- Şahin, M. ve Eşici, H. (2020). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Göçmenler ile Türklerin Birlikte Yaşam Kültürü: Değerler, Fırsatlar, Engeller. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, C. 8, S. 22: 72-99.
- Şahin, Ş. (2022). Suriyeli Sığınmacıların Entegrasyon Süreci ve Geri Dönüş Eğilimleri: Gaziantep İli Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
- Şimşek, D. (2019). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitime Erişimi: Engeller ve Öneriler. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, C. 17, S. 65: 10-32.
- Tiryaki, Z. (2022). Suriyeli Göçünün Gaziantep Şehrine Sosyoekonomik ve Sosyokültürel Yansımaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
- Toluoğlu, F. (2021). Suriyeli Mültecilerin Toplumla Entegrasyon Sürecinde Kütüphanelerin Rolü: Kilis Elbeyli Geçici Barınma Merkezi Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çankırı Karatekin Üniversitesi, Çankırı.
- Tozlu, B. (2019). Zorunlu Göçmen Grupların Toplumsal ve Spor Aktivitelerinde, Sosyal Uyum ve Çok Kültürlülük Algısı; Samsun İli Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
- Tunç, Ş. A. (2015). Mülteci Davranışı ve Toplumsal Etkileri: Türkiye'deki Suriyelilere İlişkin Bir Değerlendirme. Tesam Akademi Dergisi, S. 2: 29-63.
- Türkay, B. (2019). Suriyeli Mülteciler, Sosyal Medya ve Sivil Toplum: Entegrasyon Süreci ve Çözüm Arayışları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Uluslararası Göç Örgütü (2009). Göç Terimleri Sözlüğü. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf, (Erişim: 29.10.2023).
- Unat, D. B. (2015). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Göçmenlerin Gündelik Yaşam Pratikleri: Mardin Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
- UNHCR. (2013). A New Beginning Refugee Integration in Europe, www.unhcr.org/52403d389.pdf, (Erişim: 02.09.2017). European Refugee Fund of the European Commission.
- Ward, C. ve Rana-Deuba, A. (1999). Acculturation and Adaptation Revisited. Journal of CrossCultural Psychology, C. 30: 422–442.
- Yıldırımalp, S., ve Cemal, İ. (2017). Suriyeli Sığınmacıların Toplumsal Kabul ve Uyum Sürecine İlişkin Bir Araştırma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 2: 107-126.
- Yücel-Avşar, Ö. ve Seçim, Y. (2020). Suriye Göçmenlerinin Mutfak Kültürü Uyum Süreci; Konya Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, C. 7, S. 2: 209-221.