Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Social Exclusion, Discrimination and Racism Perceived by Afghan Students on Turkish Public Diplomacy: The Cases of Sivas Cumhuriyet University and Süleyman Demirel University

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 1, 17 - 40

Öz

This study analyzes the threats faced by Türkiye's public diplomacy activities through international students based on the perception of discrimination and racism. The findings of the study revealed that, in the perception of Afghan students, prejudice, social exclusion, discrimination, xenophobia, and even racist behaviors are common in Turkish society. The study followed a qualitative research method, conducting in-depth interviews with a total of 15 students from Sivas Cumhuriyet University and Süleyman Demirel University, and the data were analyzed with Maxqda 2020 software.

Kaynakça

  • Adler, M. (2008). Xenophobia. Encyclopedia of Race, Ethnicity, And Society, 3, 1419-1420.
  • Aslan, Ö. & Babacan, K. (2019). “Kamu diplomasisi Bağlamında Algı Değişimi Üzerine Niteliksel Bir Araştırma”, İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(2): 177-200.
  • Aslan, Ö. ve Öztekin, A. (2020). “Kamu Diplomasisi Örneği Olarak RTÜK Çalıştayları: Gelecekle İletişim Çalıştaylarına Katılan Yabancı Uyruklu Öğrenciler Üzerine Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2): 1437-1465.
  • Bal, H. (2006). Nitel Araştırma Yöntem Ve Teknikleri, İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Bolat, M. A. (2017). “Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Politikası: Durum Tespiti Ve Öneriler”, https://www.researchgate.net/publication/329935947_Turkiye'nin_Uluslararasi_Ogrenci_Politikasi_Durum_Tespiti_ve_Oneriler (Erişim: 15.12.2023).
  • Boylu, E. & Işık, Ö. F. (2017). “Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Türkçeye Yönelik Algılarının Metaforlar Aracılığı İle Belirlenmesi”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3): 450-471.
  • Bölükbaş, F. & Keskin, F. (2010). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metinlerin Kültür Aktarımındaki İşlevi: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metinlerin Kültür Aktarımındaki İşlevi”, Turkish Studies, 5(4): 221 - 235.
  • Büyükşahin Çevik, G., Yavuz, G. & Güzel Yüce, S. (2016). “Ergenlerin Okul Yaşam Kalitesi İle Yaşam Doyumunun Problem Çözme Ve Sosyal Destekle İlişkisi: Afgan Özbekleri İle Yapılan Bir Yapısal Eşitlik Modeli Çalışması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43): 405-417.
  • Canavar, M. (2020). Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Eğitim Ve Türkiye’deki Yabancı Öğrenciler: İstanbul Gelişim Üniversitesi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri, (Çev. M. Bütün & S. B. Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çiçek, A. (2023a). “Soft Power, Public Diplomacy And Public Diplomacy Techniques: A Conceptual Evaluation”, Turkish Business Journal, 3(6): 103–119.
  • Çiçek, A. (2023b). “Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nin Uluslararası Öğrenci Politikası Ve Türk Kamu Diplomasisine Katkıları”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24 (1): 56-90.
  • Delikulak Sak, H. (2019). Türkiye’nin Kamu Diplomasisi Faaliyetlerinde YTB Burslusu Uluslararası Öğrencilerin Yeri: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Dennison, S. & Dwyer, R. (2023). Cinema and Soft Power: Configuring the National and Transnational in Geo-politics, Edinburg: Edinburgh University Press.
  • Doğan, M. (2019). Temel Eğitim Kurumlarındaki Afgan Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Entegrasyonunda Okulun Yeri: Karaman Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Dworkin, S. L. (2012). “Sample Size Policy For Qualitative Studies Using In-Depth Interviews”, Archives of Sexual Behavior, 41(6): 1319–1320.
  • Ejder, A. (2019). Türk Kamu Diplomasisi Bağlamında Türkiye Bursları Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi.
  • Ertugay, F. (2019). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma/Esnek Desen Araştırması: Alana İlişkin Zorluklar, Sorunlar Ve İmkânlar”, Nitel sosyal bilimler, 1(1): 48-68.
  • Eser, H. B., & Çiçek, A. (2020). “Avrupa’da Aşırı Sağın Ayak Sesleri: Zenofobinin Patolojik Normalleşmesi”, Alternatif Politika, 12(1): 114–144.
  • Eser, H. B., & Uygur, M. R. (2019). “Suriyeli Göçmenlere Yönelik Tutumların Bütünleşmiş Tehdit Ve Sosyal Mesafe Kuramları Doğrultusunda İncelenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği”, Liberal Düşünce Dergisi, 24(95): 131-162.
  • Göç İdaresi Başkanlığı, Düzensiz Göç, https://www.goc.gov.tr/duzensiz-goc-istatistikler, (Erişim: 22.04.2024). Göksu, M. (2020). “Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik”, Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39): 33-63.
  • Guan, M., Chagas-Bastos, F. H. & Nishijima, M. (2023). Winning Hearts and Minds: Soft Power, Cinema, and Public Perceptions of the United States and China in Brazil. Global Studies Quarterly, https://doi.org/10.1093/isagsq/ksad029
  • Güngör, F. & Şenel, E. A. (2018). “Yabancı Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Eğitim – Öğretiminde Yaşanan Sorunlara İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri”, Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2): 124-173.
  • Hjerm, M. (1998). “National Identities, National Pride and Xenophobia: A Comparison Of Four Western Countries”, Acta Sociologia, 41(4): 335-347.
  • https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Kalın, İ. (2011). “Soft Power and Public Diplomacy in Turkey”, Perceptions, 16(3), 5-23.
  • Karabulut, R., Türksoy, E., Kasapoğlu, N. & Kırat, H. (2020). “Mülteci Öğrencilerin Çizdiği Resimler Yardımıyla Okula Uyum Durumlarının İncelenmesi”, Çocuk ve Gelişim Dergisi, 3(6): 38-50.
  • Kaya, M. (2019). “Eğitim Diplomasisi: Kavramsal Bir Çerçeve”, Türkiye Eğitim Dergisi, 4(1): 1-12.
  • Khan, M. M., Ahmad, R., & Fernald, L. W. (2020). “Diplomacy and Education: A Systematic Review of Literature”, Global Social Sciences Review, 5(3): 1-9.
  • Kılıç, E. & Demir, S. B. (2017). “Türkiye’deki Afgan Mülteci Öğrencilerin Gözünden Türkiye Cumhuriyeti Milli Değerleri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34): 161-191.
  • Kılınç, A. K. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde/Öğreniminde İstek (Rica) Söz Edimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Küçükmehmetoğlu, Ö. (2018a). “Afganistanlı Öğrencilerin Türkiye Türkçesindeki Ünlüleri Yazarken Telaffuz Ederken Yaptıkları Hatalar ve Çözüm Önerileri”, Turkish Studies 13(11): 899-908.
  • Küçükmehmetoğlu, Ö. (2018b). “Afgan Öğrencilerin Türkçe Düzlük-Yuvarlaklık Uyumunu Uygulamada Yaptığı Hatalar Ve Çözüm Önerileri”, Türkoloji , (87): 57-62.
  • Leonard, M., Stead, C. & Smewing, C. (2002). Public Diplomacy, Foreign Policy Centre.
  • Lesetedi, G. N., ve Modie-Moroka, T. (2007). "Reverse Xenophobia: İmmigrants Attitudes Towards Citizens in Botswana", International Migration Institute, 1-22.
  • Maykel J. A. & Verkuyten M. (2005). The Social Psychology of Ethnic Identity, Hove, UK: Psychology Press. Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma, (Çev. S. Turan), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Nemati, S. (2021). Türkiye'de Öğrenim Gören Afganistan Uyruklu Öğrencilerin İletişim Sorunları: Samsun Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Nye, Joseph S. (2004). Soft Power: The Means to Success in World Politics, New York: Public Affairs.
  • Özcan, Z. (2019). “Mülteci Öğrencilerin Kültürel Uyumları İle Dinî Başa Çıkmaları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 23: 127-147.
  • Özel, M. (2021). “Eğitim Diplomasisi Bağlamında Uluslararası Değişim Programları: Erasmus+ Programı Örneği”, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(3): 943-966.
  • Özer, A. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Özbek Asıllı Afgan Göçmeni Öğrenciler İle Türk Öğrencilerin Öğrenme Stillerinin Akademik Başarı Ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Öztürk, M. (2019). “Bir Kamu Diplomasisi Uygulaması Olarak Aksaray Üniversitesi Örneğinde Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Kabulü”, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(4): 1097-1121.
  • Potter, E. (2002). Canada and New Public Diplomacy, Clingendael: Netherland Institute of International Relations.
  • Pratto F., Sidanius J., Stallworth L. M. & Malle B. F. (1994). “Social Dominance Orientation: A Personality Variable Predicting Social And Political Attitudes”, Journal Of Personality And Social Psychology, 67(4): 741- 763.
  • Sarıdağ, S., & Eser, H. B. (2023a). “Gruplar Arası Temas, Sosyal Baskınlık Yönelimi Ve Zenofobi Arasındaki İlişkide Algılanan Tehdidin Rolü İzmir Konak Örneği”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1): 418-445.
  • Sarıdağ, S., & Eser, H. B. (2023b). “Sosyal Baskınlık Yönelimi, Tehdit Algısı, Gruplararası Temas Ve Zenofobik Tutumların Siyasal Eğilim, Etnik Ve Dini Kimlikler İle İlişkisi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(38): 687-701.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). “İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1): 208-229.
  • Seçgin, F. & Erten Özalp, R. (2020). “Öğretmen Ve Öğrenci Perspektifinden Sığınmacı Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersinde Yaşadıkları Sorunlar”, Journal of History School, 49: 4215-4244.
  • Stolcke, V. (1999). "New Rhetorics of Exclusion İn Europe", İnternational Social Science, 51(159): 25-35.
  • Su, W. (2010). “New strategies of China’s film industry as soft power”, Global Media and Communication, 6(3), 317-322. https://doi.org/10.1177/1742766510384971.
  • Sundstrom, R. R., ve Kim, D. H. (2014). "Xenophobia and Racism", Critical Philosophy of Race, 2(1): 20-45.
  • Süzen, H. N. (2020). “Mülteci Öğrencilerin Türkiye Algısının Görsel Olarak İncelenmesi”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11(22): 277-295.
  • Şengül, K. (2017). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Afganistanlı Özbek Türklerinin Türkiye Türkçesine Yönelik Görüşleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27 (2): 91-100.
  • Triana, B. (2015). “Cultural Demands of the Host-Nation: International Student Experience and the Public Diplomacy Consequences”, Journal of International Students, 5(4): 383-394.
  • Tuch, Hans N. (1993). Communicating With The World: U.S. Public Diplomacy Overseas, (2nd Edition), New York: St Martin’s Press.
  • Türe, E., Kağan, M., Atalay, M. & Alkan, G. (2020). “Türk Okullarında Afgan Öğrenci Olmak: Fenomenolojik Bir Çalışma”, Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2): 173-186.
  • Türk, M. S., Topçu, Z. ve Yaşar, H. N. (2018). “Türkiye’de Öğrenim Görmeye Yeni Başlayan Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Soft Power Araştırması: Gazi Üniversitesi Örneği”, Turkish Studies, 13(19): 1843-1866.
  • Wilson, A. (2015). “A Guide To Phenomenological Research”, Nursing Standard, 29 (34): 38-43. https://doi.org/10.7748/ns.29.34.38.e8821.
  • Yakushko, O. (2009). "Xenophobia: Understanding The Roots and Consequences of Negative Attitudes Toward Immigrants", The Counseling Psychologist, 37(1), ss. 36-66.
  • Yang, Y. (2016). “Film Policy, the Chinese Government and Soft Power”, New Cinemas: Journal of Contemporary Film, 14 (1). pp. 71-91. ISSN 1474-2756.
  • Yazar, F. (2020). “Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Türk Dizi Sektörünün Değerlendirilmesi”, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(3): 529-541.
  • Yılmaz, E. (2022). “İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerin Göç Deneyimleri Ve Kente Entegrasyonu Araştırması”, Sosyoloji Dergisi, (43): 51-93.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (2017). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi, www.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_2018_2022.pdf (Erişim: 20.11.2023).

Afgan Öğrencilerin Algıladıkları Sosyal Dışlanma, Ayrımcılık ve Irkçılığın Türk Kamu Diplomasisine Etkileri: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ve Süleyman Demirel Üniversitesi Örnekleri

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 1, 17 - 40

Öz

Bu çalışma, Afgan öğrenciler özelinde Türkiye’nin uluslararası öğrenciler üzerinden inşa ettiği kamu diplomasisi faaliyetlerinin karşı karşıya olduğu tehditleri ayrımcılık ve ırkçılık algısı temelinde ele almıştır. Çalışmanın bulguları, Afgan öğrencilerin algısında, Türk toplumunda kendilerine yönelik önyargı, sosyal dışlama, ayrımcılık, zenofobi ve hatta ırkçı davranışların yaygın şekilde görüldüğünü ortaya koymuştur. Çalışmada nitel araştırma yöntemi takip edilmiştir. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ve Süleyman Demirel Üniversitesi’nden toplamda 15 öğrenciyle derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiş ve veriler Maxqda 2020 programıyla analiz edilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışma 21.02.2023 tarih ve 133/18 sayılı Süleyman Demirel Üniversitesi Etik Kurul Onay Belgesi ile bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Adler, M. (2008). Xenophobia. Encyclopedia of Race, Ethnicity, And Society, 3, 1419-1420.
  • Aslan, Ö. & Babacan, K. (2019). “Kamu diplomasisi Bağlamında Algı Değişimi Üzerine Niteliksel Bir Araştırma”, İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(2): 177-200.
  • Aslan, Ö. ve Öztekin, A. (2020). “Kamu Diplomasisi Örneği Olarak RTÜK Çalıştayları: Gelecekle İletişim Çalıştaylarına Katılan Yabancı Uyruklu Öğrenciler Üzerine Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2): 1437-1465.
  • Bal, H. (2006). Nitel Araştırma Yöntem Ve Teknikleri, İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Bolat, M. A. (2017). “Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Politikası: Durum Tespiti Ve Öneriler”, https://www.researchgate.net/publication/329935947_Turkiye'nin_Uluslararasi_Ogrenci_Politikasi_Durum_Tespiti_ve_Oneriler (Erişim: 15.12.2023).
  • Boylu, E. & Işık, Ö. F. (2017). “Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Türkçeye Yönelik Algılarının Metaforlar Aracılığı İle Belirlenmesi”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3): 450-471.
  • Bölükbaş, F. & Keskin, F. (2010). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metinlerin Kültür Aktarımındaki İşlevi: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metinlerin Kültür Aktarımındaki İşlevi”, Turkish Studies, 5(4): 221 - 235.
  • Büyükşahin Çevik, G., Yavuz, G. & Güzel Yüce, S. (2016). “Ergenlerin Okul Yaşam Kalitesi İle Yaşam Doyumunun Problem Çözme Ve Sosyal Destekle İlişkisi: Afgan Özbekleri İle Yapılan Bir Yapısal Eşitlik Modeli Çalışması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43): 405-417.
  • Canavar, M. (2020). Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Eğitim Ve Türkiye’deki Yabancı Öğrenciler: İstanbul Gelişim Üniversitesi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri, (Çev. M. Bütün & S. B. Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çiçek, A. (2023a). “Soft Power, Public Diplomacy And Public Diplomacy Techniques: A Conceptual Evaluation”, Turkish Business Journal, 3(6): 103–119.
  • Çiçek, A. (2023b). “Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nin Uluslararası Öğrenci Politikası Ve Türk Kamu Diplomasisine Katkıları”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24 (1): 56-90.
  • Delikulak Sak, H. (2019). Türkiye’nin Kamu Diplomasisi Faaliyetlerinde YTB Burslusu Uluslararası Öğrencilerin Yeri: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Dennison, S. & Dwyer, R. (2023). Cinema and Soft Power: Configuring the National and Transnational in Geo-politics, Edinburg: Edinburgh University Press.
  • Doğan, M. (2019). Temel Eğitim Kurumlarındaki Afgan Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Entegrasyonunda Okulun Yeri: Karaman Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Dworkin, S. L. (2012). “Sample Size Policy For Qualitative Studies Using In-Depth Interviews”, Archives of Sexual Behavior, 41(6): 1319–1320.
  • Ejder, A. (2019). Türk Kamu Diplomasisi Bağlamında Türkiye Bursları Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi.
  • Ertugay, F. (2019). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma/Esnek Desen Araştırması: Alana İlişkin Zorluklar, Sorunlar Ve İmkânlar”, Nitel sosyal bilimler, 1(1): 48-68.
  • Eser, H. B., & Çiçek, A. (2020). “Avrupa’da Aşırı Sağın Ayak Sesleri: Zenofobinin Patolojik Normalleşmesi”, Alternatif Politika, 12(1): 114–144.
  • Eser, H. B., & Uygur, M. R. (2019). “Suriyeli Göçmenlere Yönelik Tutumların Bütünleşmiş Tehdit Ve Sosyal Mesafe Kuramları Doğrultusunda İncelenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği”, Liberal Düşünce Dergisi, 24(95): 131-162.
  • Göç İdaresi Başkanlığı, Düzensiz Göç, https://www.goc.gov.tr/duzensiz-goc-istatistikler, (Erişim: 22.04.2024). Göksu, M. (2020). “Afganistan Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik”, Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39): 33-63.
  • Guan, M., Chagas-Bastos, F. H. & Nishijima, M. (2023). Winning Hearts and Minds: Soft Power, Cinema, and Public Perceptions of the United States and China in Brazil. Global Studies Quarterly, https://doi.org/10.1093/isagsq/ksad029
  • Güngör, F. & Şenel, E. A. (2018). “Yabancı Uyruklu İlkokul Öğrencilerinin Eğitim – Öğretiminde Yaşanan Sorunlara İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri”, Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2): 124-173.
  • Hjerm, M. (1998). “National Identities, National Pride and Xenophobia: A Comparison Of Four Western Countries”, Acta Sociologia, 41(4): 335-347.
  • https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Kalın, İ. (2011). “Soft Power and Public Diplomacy in Turkey”, Perceptions, 16(3), 5-23.
  • Karabulut, R., Türksoy, E., Kasapoğlu, N. & Kırat, H. (2020). “Mülteci Öğrencilerin Çizdiği Resimler Yardımıyla Okula Uyum Durumlarının İncelenmesi”, Çocuk ve Gelişim Dergisi, 3(6): 38-50.
  • Kaya, M. (2019). “Eğitim Diplomasisi: Kavramsal Bir Çerçeve”, Türkiye Eğitim Dergisi, 4(1): 1-12.
  • Khan, M. M., Ahmad, R., & Fernald, L. W. (2020). “Diplomacy and Education: A Systematic Review of Literature”, Global Social Sciences Review, 5(3): 1-9.
  • Kılıç, E. & Demir, S. B. (2017). “Türkiye’deki Afgan Mülteci Öğrencilerin Gözünden Türkiye Cumhuriyeti Milli Değerleri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34): 161-191.
  • Kılınç, A. K. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde/Öğreniminde İstek (Rica) Söz Edimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Küçükmehmetoğlu, Ö. (2018a). “Afganistanlı Öğrencilerin Türkiye Türkçesindeki Ünlüleri Yazarken Telaffuz Ederken Yaptıkları Hatalar ve Çözüm Önerileri”, Turkish Studies 13(11): 899-908.
  • Küçükmehmetoğlu, Ö. (2018b). “Afgan Öğrencilerin Türkçe Düzlük-Yuvarlaklık Uyumunu Uygulamada Yaptığı Hatalar Ve Çözüm Önerileri”, Türkoloji , (87): 57-62.
  • Leonard, M., Stead, C. & Smewing, C. (2002). Public Diplomacy, Foreign Policy Centre.
  • Lesetedi, G. N., ve Modie-Moroka, T. (2007). "Reverse Xenophobia: İmmigrants Attitudes Towards Citizens in Botswana", International Migration Institute, 1-22.
  • Maykel J. A. & Verkuyten M. (2005). The Social Psychology of Ethnic Identity, Hove, UK: Psychology Press. Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma, (Çev. S. Turan), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Nemati, S. (2021). Türkiye'de Öğrenim Gören Afganistan Uyruklu Öğrencilerin İletişim Sorunları: Samsun Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Nye, Joseph S. (2004). Soft Power: The Means to Success in World Politics, New York: Public Affairs.
  • Özcan, Z. (2019). “Mülteci Öğrencilerin Kültürel Uyumları İle Dinî Başa Çıkmaları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 23: 127-147.
  • Özel, M. (2021). “Eğitim Diplomasisi Bağlamında Uluslararası Değişim Programları: Erasmus+ Programı Örneği”, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11(3): 943-966.
  • Özer, A. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Özbek Asıllı Afgan Göçmeni Öğrenciler İle Türk Öğrencilerin Öğrenme Stillerinin Akademik Başarı Ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Öztürk, M. (2019). “Bir Kamu Diplomasisi Uygulaması Olarak Aksaray Üniversitesi Örneğinde Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Kabulü”, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(4): 1097-1121.
  • Potter, E. (2002). Canada and New Public Diplomacy, Clingendael: Netherland Institute of International Relations.
  • Pratto F., Sidanius J., Stallworth L. M. & Malle B. F. (1994). “Social Dominance Orientation: A Personality Variable Predicting Social And Political Attitudes”, Journal Of Personality And Social Psychology, 67(4): 741- 763.
  • Sarıdağ, S., & Eser, H. B. (2023a). “Gruplar Arası Temas, Sosyal Baskınlık Yönelimi Ve Zenofobi Arasındaki İlişkide Algılanan Tehdidin Rolü İzmir Konak Örneği”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1): 418-445.
  • Sarıdağ, S., & Eser, H. B. (2023b). “Sosyal Baskınlık Yönelimi, Tehdit Algısı, Gruplararası Temas Ve Zenofobik Tutumların Siyasal Eğilim, Etnik Ve Dini Kimlikler İle İlişkisi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(38): 687-701.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). “İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1): 208-229.
  • Seçgin, F. & Erten Özalp, R. (2020). “Öğretmen Ve Öğrenci Perspektifinden Sığınmacı Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersinde Yaşadıkları Sorunlar”, Journal of History School, 49: 4215-4244.
  • Stolcke, V. (1999). "New Rhetorics of Exclusion İn Europe", İnternational Social Science, 51(159): 25-35.
  • Su, W. (2010). “New strategies of China’s film industry as soft power”, Global Media and Communication, 6(3), 317-322. https://doi.org/10.1177/1742766510384971.
  • Sundstrom, R. R., ve Kim, D. H. (2014). "Xenophobia and Racism", Critical Philosophy of Race, 2(1): 20-45.
  • Süzen, H. N. (2020). “Mülteci Öğrencilerin Türkiye Algısının Görsel Olarak İncelenmesi”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 11(22): 277-295.
  • Şengül, K. (2017). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Afganistanlı Özbek Türklerinin Türkiye Türkçesine Yönelik Görüşleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27 (2): 91-100.
  • Triana, B. (2015). “Cultural Demands of the Host-Nation: International Student Experience and the Public Diplomacy Consequences”, Journal of International Students, 5(4): 383-394.
  • Tuch, Hans N. (1993). Communicating With The World: U.S. Public Diplomacy Overseas, (2nd Edition), New York: St Martin’s Press.
  • Türe, E., Kağan, M., Atalay, M. & Alkan, G. (2020). “Türk Okullarında Afgan Öğrenci Olmak: Fenomenolojik Bir Çalışma”, Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2): 173-186.
  • Türk, M. S., Topçu, Z. ve Yaşar, H. N. (2018). “Türkiye’de Öğrenim Görmeye Yeni Başlayan Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerine Yönelik Soft Power Araştırması: Gazi Üniversitesi Örneği”, Turkish Studies, 13(19): 1843-1866.
  • Wilson, A. (2015). “A Guide To Phenomenological Research”, Nursing Standard, 29 (34): 38-43. https://doi.org/10.7748/ns.29.34.38.e8821.
  • Yakushko, O. (2009). "Xenophobia: Understanding The Roots and Consequences of Negative Attitudes Toward Immigrants", The Counseling Psychologist, 37(1), ss. 36-66.
  • Yang, Y. (2016). “Film Policy, the Chinese Government and Soft Power”, New Cinemas: Journal of Contemporary Film, 14 (1). pp. 71-91. ISSN 1474-2756.
  • Yazar, F. (2020). “Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Türk Dizi Sektörünün Değerlendirilmesi”, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(3): 529-541.
  • Yılmaz, E. (2022). “İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerin Göç Deneyimleri Ve Kente Entegrasyonu Araştırması”, Sosyoloji Dergisi, (43): 51-93.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (2017). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi, www.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_2018_2022.pdf (Erişim: 20.11.2023).
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Çiçek 0000-0001-9875-2400

Hamza Bahadır Eser 0000-0003-4063-051X

Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2024
Kabul Tarihi 17 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çiçek, A., & Eser, H. B. (t.y.). Afgan Öğrencilerin Algıladıkları Sosyal Dışlanma, Ayrımcılık ve Irkçılığın Türk Kamu Diplomasisine Etkileri: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ve Süleyman Demirel Üniversitesi Örnekleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 17-40.