Pek çok endüstriyel uygulamada olduğu gibi havacılık uygulamalarında da delik içi yüzey kalitesinin yüksek olması genellikle istenmektedir. Delik içi yüzey kalitesini belirleyen önemli özelliklerin başında ise yüzey pürüzlülüğü, yüzey sertliği ve dayanım gelmektedir. Bu çalışmada, havacılıkta da yaygın olarak kullanılan Ti6Al4V alaşımına matkap ile delik delme işlemi sonrasında uygulanan delik yüzey bitirme işlemlerinden esnek honlama ve silindirik parlatma yöntemleri belirtilen yüzey özellikleri açısından deneysel olarak incelenmiştir. Deneyler sonunda, delik içi yüzey pürüzlülük değerlerinde esnek honlama ile %15, silindirik parlatma yüzey bitirme işlemi ile de %85 oranında azalışlar elde edilmiştir. Delik içi yüzey sertlik değerleri incelendiğinde ise silindirik parlatma işlemli numunelerin yapılan deneylerde elde edilen en yüksek sertlik değeri olan 420 HV değerine ulaşan numuneler olduğu belirlenmiştir. Bu örneklerde, sertlik artışına bağlı olarak aşınma direncinin de arttığı tespit edilmiştir. İncelenen yüzey bitirme işlemlerinden silindirik parlatmanın, esnek honlamaya göre delik içi yüzey pürüzlülüğünü azaltmada, yüzey sertliğini arttırmada ve dolayısı ile aşınma direncini arttırmada daha başarılı olduğu için bu özellikleri isteyen endüstriyel uygulamalarda kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
Ti6Al4V Delik delme Yüzey pürüzlülüğü Aşınma Delik yüzey bitirme işlemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |