Limited public awareness and insufficient
parking spaces result in the conscious or unconscious occupation of disabled
parking by other drivers. According to the law on traffic penalties, violation
of disabled parking is punishable by penalty and driving reputation points.
However, it is only possible to control and implement this law under ideal
conditions. This study describes in detail the Disincentive Disabled Parking
System (DDPS), a distinctive design, planned in order to control disabled
parking and to allow the implementation of penal sanctions in case of violation
and the algorithm for the system is presented. The design is modeled with Arduino UNO, ultrasonic distance
sensor, Radio Frequency Identification (RFID), LCD screen and various
connection elements. The performance of the system is tested with three
different scenarios. It is observed that system performs successfully for all
three, with a 76% accuracy. The results are discussed and ways of improvement
are indicated.
Toplumsal farkındalığın yetersizliği
ve araç park yerlerinin sınırlı sayıda olması durumları engelli kullanıcılara
ayrılmış park alanlarının diğer kullanıcılar tarafından kasten veya herhangi
bir kasıt olmaksızın işgal edilmesine yol açmaktadır. Trafik cezaları kanununda
engelli park yerlerinin istismarına yönelik para cezası ve sürücü itibar
puanının düşürülmesi gibi cezalar bulunmaktadır. Ancak bu denetimin sağlanması
ve cezai işlemlerin uygulanması yalnızca ideal koşullarda mümkün olmaktadır. Bu
çalışmada engelli park yerlerinin denetiminin yapılmasına ve işgal durumlarında
cezai yaptırımın uygulanabilmesine yönelik özgün bir tasarım olan Caydırıcı
Engelli Park Sistemi (CEPS) detaylı bir
şekilde anlatılmış, sistem için geliştirilen algoritma sunulmuştur. Tasarım
Arduino UNO, ultrasonik mesafe sensörü, RFID, LCD ekran ve çeşitli ara elemanlar
kullanılarak modellenmiştir. Tasarımın performansı 3 farklı senaryoda test
edilerek toplamda %76 başarı oranı elde edilmiştir. Sonuçlar incelenerek, sistem performansı için
gerekli iyileştirmeler vurgulanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 3 |