BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, , 85 - 96, 13.04.2015
https://doi.org/10.17494/ogusbd.25638

Öz

In this study, it is argued that Pierre Bourdieu’s aprroach to religion in the framework of field theory is developed through taking into consideration understandings of religion of Marx, Durkheim and especially Weber who are the most important three names of Classical Sociology. In these discussions, Bourdieu constructs an approach to religion through sometimes approving sometimes opposing to the thinkers the aforementioned. Through improving Weber’s idea of religion as worldly destination Bourdieu claims that religion is a field knitted with capital and power relations like economic or political field and this field is an objective space operating free from will and intentionality of subjects. In this study, it is examined speculative backround of Bourdieu’s materialist analysis on religion through taking into account of his meta theory

Kaynakça

  • Bourdieu, Pierre (1968), “Structuralism and Theory of Sociological Knowledge”, Social Research, 35:4, 681-706.
  • Bourdieu, Pierre (1985), “The Genesis of The Concepts of Habitus and of Field”, Sociocriticism, 2, 11-24.
  • Bourdieu, Pierre (1986), “From Rules To Strategies: An Interview with Pierre Bourdieu”, Cultural Anthropology, 1, 110-120.
  • Bourdieu, Pierre (1987), “Legitimation And Structured Interests in Weber’s Sociology of Religion”, Editörler: LASH, S. ve S. Whimster, Max Weber, Rationality and Irrationality Boston: Allen&Unwin, 119-136.
  • Bourdieu, Pierre (1990), In Other Words, Çev. Matthew Adamson, Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, Pierre (1991), “Genesis and Structure of the Religious Field”, Comparative Social Research, 13, 1-43
  • Bourdieu, Pierre (1993a), Sociology in Question. Çev. Richard Nice, California: Sage.
  • Bourdieu, Pierre (1993b), The Field of Cultural Production. Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, Pierre (1996), The Rules of Art Çev. S.Emanuel, California: Stanford University Press
  • Bourdieu, Pierre ve J.C. Passeron (1990), Reproduction in Education, Society and Culture, Çev. Richard Nice, California: Sage
  • Bourdieu, Pierre ve I. Wacquant (1992), An Invitation to Reflexive Sociology. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bourdieu, Pierre ve I. Wacquant, (2003), Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, Çev. Nazlı Ökten, İstanbul: İletişim.
  • Dıanteill, Erwan (2003), “Pierre Bourdieu and the Sociology of Religion: A Central and Peripheral Concern”, Theory and Society, 32, 529-549.
  • Durkheim, Emile (1965), The Elementary Forms of Religious Life, Çev. J.E.Swain, Newyork: Free Press.
  • Marx, Karl ve Friedrich Engels, (1965), Collected Works: The German Ideology, London: Lawrence- Wishart.
  • Swartz, David (1996), “Bridging the Study of Culture dnd Religion: Pierre Bourdieu’s Political Economy of Symbolic Power”, Sociology of Religion, 57 (1), 1-9.
  • Swartz, David (1997), Culture and Power. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Weber,Max (1964), “Types of Authority”, Editörler: L. A.Coser ve B. Rosenberg, Sociological Theory, Newyork: The Macmillan Company Press.
  • Weber,Max (1968a), Economy and Society, Newyork: Bedminster Press.
  • Weber,Max (1968b), Selected Papers: Max Weber on Charisma and Institution Building, Editör: S. N. Eisenstadt, Chicago: University of Chicago Press.
  • Weber,Max (1987), Sosyoloji Yazıları, Çev. Taha Parla, İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları
  • Yel, Ali Murat (2007), “ Bourdieu ve Din Alanı: Sermaye, İktidar, Modernlik”, Editörler: G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, Ocak ve Zanaat, İstanbul: İletişim, 559-580.

Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine

Yıl 2014, , 85 - 96, 13.04.2015
https://doi.org/10.17494/ogusbd.25638

Öz

Bu çalışmada, Pierre Bourdieu’nın alan kuramı çerçevesinde dine yaklaşımının, Klasik Sosyoloji’nin  üç önemli ismi olan Marx, Durkheim ve özellikle de Weber’in  din anlayışlarını hesaba katarak geliştirdiği iddia edilmektedir. Bourdieu bu tartışmalarda mezkur düşünürleri bazen olumlayarak bazen de karşı çıkararak bir din yaklaşımı geliştirmiştir. Bourdieu, Weber’in dinin dünyaya yönelik oluşu fikrini ilerleterek, dinin bir ekonomi veya siyaset alanı gibi sermaye ve iktidar ilişkileriyle örülü bir alan olduğunu ve bu alanın öznelerin iradelerinden ve niyetselliğinden bağımsız olarak işleyen nesnel bir uzam olduğunu iddia etmektedir. Çalışmada, Bourdieu’nun meta teorisi de hesaba katılarak dini materyalist bir analize tabi tutmasının düşünsel arka planı incelenmektedir.

Kaynakça

  • Bourdieu, Pierre (1968), “Structuralism and Theory of Sociological Knowledge”, Social Research, 35:4, 681-706.
  • Bourdieu, Pierre (1985), “The Genesis of The Concepts of Habitus and of Field”, Sociocriticism, 2, 11-24.
  • Bourdieu, Pierre (1986), “From Rules To Strategies: An Interview with Pierre Bourdieu”, Cultural Anthropology, 1, 110-120.
  • Bourdieu, Pierre (1987), “Legitimation And Structured Interests in Weber’s Sociology of Religion”, Editörler: LASH, S. ve S. Whimster, Max Weber, Rationality and Irrationality Boston: Allen&Unwin, 119-136.
  • Bourdieu, Pierre (1990), In Other Words, Çev. Matthew Adamson, Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, Pierre (1991), “Genesis and Structure of the Religious Field”, Comparative Social Research, 13, 1-43
  • Bourdieu, Pierre (1993a), Sociology in Question. Çev. Richard Nice, California: Sage.
  • Bourdieu, Pierre (1993b), The Field of Cultural Production. Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, Pierre (1996), The Rules of Art Çev. S.Emanuel, California: Stanford University Press
  • Bourdieu, Pierre ve J.C. Passeron (1990), Reproduction in Education, Society and Culture, Çev. Richard Nice, California: Sage
  • Bourdieu, Pierre ve I. Wacquant (1992), An Invitation to Reflexive Sociology. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bourdieu, Pierre ve I. Wacquant, (2003), Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, Çev. Nazlı Ökten, İstanbul: İletişim.
  • Dıanteill, Erwan (2003), “Pierre Bourdieu and the Sociology of Religion: A Central and Peripheral Concern”, Theory and Society, 32, 529-549.
  • Durkheim, Emile (1965), The Elementary Forms of Religious Life, Çev. J.E.Swain, Newyork: Free Press.
  • Marx, Karl ve Friedrich Engels, (1965), Collected Works: The German Ideology, London: Lawrence- Wishart.
  • Swartz, David (1996), “Bridging the Study of Culture dnd Religion: Pierre Bourdieu’s Political Economy of Symbolic Power”, Sociology of Religion, 57 (1), 1-9.
  • Swartz, David (1997), Culture and Power. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Weber,Max (1964), “Types of Authority”, Editörler: L. A.Coser ve B. Rosenberg, Sociological Theory, Newyork: The Macmillan Company Press.
  • Weber,Max (1968a), Economy and Society, Newyork: Bedminster Press.
  • Weber,Max (1968b), Selected Papers: Max Weber on Charisma and Institution Building, Editör: S. N. Eisenstadt, Chicago: University of Chicago Press.
  • Weber,Max (1987), Sosyoloji Yazıları, Çev. Taha Parla, İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları
  • Yel, Ali Murat (2007), “ Bourdieu ve Din Alanı: Sermaye, İktidar, Modernlik”, Editörler: G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, Ocak ve Zanaat, İstanbul: İletişim, 559-580.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Kaya, A. (2015). Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 85-96. https://doi.org/10.17494/ogusbd.25638
AMA Kaya A. Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2015;15(2):85-96. doi:10.17494/ogusbd.25638
Chicago Kaya, Ali. “Bourdieu’nun Materyalist Ve Siyasal Din Okuması Üzerine”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15, sy. 2 (Nisan 2015): 85-96. https://doi.org/10.17494/ogusbd.25638.
EndNote Kaya A (01 Nisan 2015) Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15 2 85–96.
IEEE A. Kaya, “Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 15, sy. 2, ss. 85–96, 2015, doi: 10.17494/ogusbd.25638.
ISNAD Kaya, Ali. “Bourdieu’nun Materyalist Ve Siyasal Din Okuması Üzerine”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15/2 (Nisan 2015), 85-96. https://doi.org/10.17494/ogusbd.25638.
JAMA Kaya A. Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015;15:85–96.
MLA Kaya, Ali. “Bourdieu’nun Materyalist Ve Siyasal Din Okuması Üzerine”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 15, sy. 2, 2015, ss. 85-96, doi:10.17494/ogusbd.25638.
Vancouver Kaya A. Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015;15(2):85-96.