In this study, it is argued that Pierre Bourdieu’s aprroach to religion in the framework of field theory is developed through taking into consideration understandings of religion of Marx, Durkheim and especially Weber who are the most important three names of Classical Sociology. In these discussions, Bourdieu constructs an approach to religion through sometimes approving sometimes opposing to the thinkers the aforementioned. Through improving Weber’s idea of religion as worldly destination Bourdieu claims that religion is a field knitted with capital and power relations like economic or political field and this field is an objective space operating free from will and intentionality of subjects. In this study, it is examined speculative backround of Bourdieu’s materialist analysis on religion through taking into account of his meta theory
Bu çalışmada, Pierre Bourdieu’nın alan kuramı çerçevesinde dine yaklaşımının, Klasik Sosyoloji’nin üç önemli ismi olan Marx, Durkheim ve özellikle de Weber’in din anlayışlarını hesaba katarak geliştirdiği iddia edilmektedir. Bourdieu bu tartışmalarda mezkur düşünürleri bazen olumlayarak bazen de karşı çıkararak bir din yaklaşımı geliştirmiştir. Bourdieu, Weber’in dinin dünyaya yönelik oluşu fikrini ilerleterek, dinin bir ekonomi veya siyaset alanı gibi sermaye ve iktidar ilişkileriyle örülü bir alan olduğunu ve bu alanın öznelerin iradelerinden ve niyetselliğinden bağımsız olarak işleyen nesnel bir uzam olduğunu iddia etmektedir. Çalışmada, Bourdieu’nun meta teorisi de hesaba katılarak dini materyalist bir analize tabi tutmasının düşünsel arka planı incelenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |