BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, , 125 - 140, 13.04.2015
https://doi.org/10.17494/ogusbd.39321

Öz

The subject of this article is the relation between the symbolical compositions of traditional film narration with Guy Debord and his book: ‘Comments on Society of the Spectacle’. In his book, Guy Debord claims that all symbolical compositions are also reflected in mass media and so these media reproduce this fake reality. If it is considered that cinema is also a kind of mass media with one part, it is possible to say that especially traditional narration films perform this political function. In this article that includes the discussion of whether this is correct or not, first of all, the book: ‘Comments on Society of the Spectacle’ is analysed in terms of content and form. To do this, it is considered that there is a necessity to make use of the theoreticians like Karl Marks, Georg Lukács and Theodor W. Adorno that Debord was under the influence of. Second of all, the political functions of the symbolic compositions in traditional narration films are stressed in the context of the book which is talked about. For this, there has also made use of Debord’s cinema perceptivity as well as the book ‘Comments on Society of the Spectacle’. The article is a qualitative, descriptive and critical study

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2008). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (3. baskı) (Çev. N. Ünler, M.Tüzel, E.Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Althusser, L. (2008). Yeniden üretim üzerine (2. baskı) (Çev. A. I. Ergüden, A. Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Armes, R. (2011). Sinema ve gerçeklik (Çev. Z. Ö. Barkot). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Aristoteles (2006). Poetika (13. baskı) (Çev. İ. Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Benjamin, W. (2000). Brecht’i Anlamak (2. baskı) (Çev. H. Barışcan, G. Işısağ). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bezirci, A. (1996). Sosyalizme doğru (3. baskı). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Brecht, B. (1993). Tiyatro için küçük organon (Çev. A. Cemal). İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Büker, S. (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
  • Debord, E. G. (2006). Gösteri Toplumu (2. baskı) (Çev. A. Emekçi, O. Taşkent). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eagleton, T. (1998). Eleştirinin Görevi. (Çev. İ. Serin). Ankara: Ark Yayınları.
  • Eagleton, T. (2003). Aykırı Simalar (Çev. A. Ş. Okyayuz). Ankara: Epos Yayınları.
  • Freud, S. (1998). Kitle Psikolojisi. (Çev. K. Şipal). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • İpşiroğlu, Z. (1998). Eleştirinin eleştirisi (2. baskı). İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Kovács, A.B. (2010). Modernizmi Seyretmek. (Çev. E. Yılmaz). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Lukács, G. (1998). Tarih ve Sınıf Bilinci (Çev. Y. Öner). İstanbul: Belge Yayınları.
  • Marx, K. ve Engels, F. (2000). Basın Söyleşileri ( Çev. B. Günüşen). Ankara: Sol Yayınları.
  • Said, E. W. (2008). Geç Dönem Üslubu (Çev. Ö. Çelik). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yücel, T. (2009). Eleştiri Kuramları (2. baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • http://www.totuusradio.fi
  • http://www.korotonomedya.net

‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek

Yıl 2014, , 125 - 140, 13.04.2015
https://doi.org/10.17494/ogusbd.39321

Öz

Bu makalede, Guy Ernest Debord ve onun ‘Gösteri Toplumu’ kitabı ile geleneksel film anlatısının simgesel düzenlemeleri arasındaki ilişki konu edilmektedir. ‘Gösteri Toplumu’ kitabında Debord, fiziki ve toplumsal gerçekliğe ait bütün simgesel düzenlemelerin kitle iletişim araçlarına da yansıdığını ve bu araçların böylece, bu sahte gerçekliği yeniden ürettiğini iddia etmektedir. Sinemanın da bir yönüyle bir kitle iletişim aracı olduğu düşünülürse eğer özellikle geleneksel anlatı filmlerinin bu politik işlevi yerine getirdiğini söylemek mümkündür. Bunun doğru olup olmadığının tartışıldığı bu makalede ilk olarak, içerik ve biçim açısından ‘Gösteri Toplumu’ kitabı incelenmektedir. Bunun için Debord’un etkisi altında kaldığı Karl Marks, Georg Lukács ve Theodor W. Adorno gibi kuramcılardan yararlanılması gerektiği düşünülmektedir. İkinci olarak sözü edilen kitap çerçevesinde geleneksel anlatı filmlerindeki simgesel düzenlemelerin politik işlevleri üzerinde durulmaktadır. Bunun için ‘Gösteri Toplumu’ kitabının yanı sıra Debord’un sinema anlayışından da yararlanılmaktadır. Bu makale, nitel, betimleyici ve eleştirel bir çalışmadır.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2008). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (3. baskı) (Çev. N. Ünler, M.Tüzel, E.Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Althusser, L. (2008). Yeniden üretim üzerine (2. baskı) (Çev. A. I. Ergüden, A. Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Armes, R. (2011). Sinema ve gerçeklik (Çev. Z. Ö. Barkot). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Aristoteles (2006). Poetika (13. baskı) (Çev. İ. Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Benjamin, W. (2000). Brecht’i Anlamak (2. baskı) (Çev. H. Barışcan, G. Işısağ). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bezirci, A. (1996). Sosyalizme doğru (3. baskı). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Brecht, B. (1993). Tiyatro için küçük organon (Çev. A. Cemal). İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Büker, S. (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
  • Debord, E. G. (2006). Gösteri Toplumu (2. baskı) (Çev. A. Emekçi, O. Taşkent). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eagleton, T. (1998). Eleştirinin Görevi. (Çev. İ. Serin). Ankara: Ark Yayınları.
  • Eagleton, T. (2003). Aykırı Simalar (Çev. A. Ş. Okyayuz). Ankara: Epos Yayınları.
  • Freud, S. (1998). Kitle Psikolojisi. (Çev. K. Şipal). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • İpşiroğlu, Z. (1998). Eleştirinin eleştirisi (2. baskı). İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Kovács, A.B. (2010). Modernizmi Seyretmek. (Çev. E. Yılmaz). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Lukács, G. (1998). Tarih ve Sınıf Bilinci (Çev. Y. Öner). İstanbul: Belge Yayınları.
  • Marx, K. ve Engels, F. (2000). Basın Söyleşileri ( Çev. B. Günüşen). Ankara: Sol Yayınları.
  • Said, E. W. (2008). Geç Dönem Üslubu (Çev. Ö. Çelik). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yücel, T. (2009). Eleştiri Kuramları (2. baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • http://www.totuusradio.fi
  • http://www.korotonomedya.net
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Kılınç

Elif Kılınç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Kılınç, B., & Kılınç, E. (2015). ‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 125-140. https://doi.org/10.17494/ogusbd.39321
AMA Kılınç B, Kılınç E. ‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2015;15(2):125-140. doi:10.17494/ogusbd.39321
Chicago Kılınç, Barış, ve Elif Kılınç. “‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15, sy. 2 (Nisan 2015): 125-40. https://doi.org/10.17494/ogusbd.39321.
EndNote Kılınç B, Kılınç E (01 Nisan 2015) ‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15 2 125–140.
IEEE B. Kılınç ve E. Kılınç, “‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 15, sy. 2, ss. 125–140, 2015, doi: 10.17494/ogusbd.39321.
ISNAD Kılınç, Barış - Kılınç, Elif. “‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15/2 (Nisan 2015), 125-140. https://doi.org/10.17494/ogusbd.39321.
JAMA Kılınç B, Kılınç E. ‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015;15:125–140.
MLA Kılınç, Barış ve Elif Kılınç. “‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 15, sy. 2, 2015, ss. 125-40, doi:10.17494/ogusbd.39321.
Vancouver Kılınç B, Kılınç E. ‘Gösteri Toplumu’: Geleneksel Anlatı Sinemasının Simgesel Düzenlemeleri Üzerine Düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015;15(2):125-40.