Dedikoduya yönelik değerlendirmelerin insan yaşamında nasıl gelişim gösterdiğini anlamak çocukların sosyal dünyasına ışık tutması açısından önemlidir. Ancak çocukların dedikoduyu ne düzeyde algılayabildikleri araştırmalarda yeteri kadar ele alınmayan konulardandır. Bu nedenle mevcut araştırmada çocukların olumlu, olumsuz ve nötr içerikli dedikoduları ayırt edip edemedikleri ve bu konuda gelişimsel farklılıklar olup olmadığı incelenmiştir. Bu doğrultuda araştırmaya 5-8 yaşları arasında 142 çocuk dâhil edilmiştir. Çocuklara her biri 5 sahneden oluşan “olumlu”, “olumsuz” ve “nötr” içerikli dedikodu senaryoları anlatılmıştır. Analizler sonucunda çocukların olumlu dedikodu yapılan senaryodaki karakterlere olumlu özellikleri anlamlı olarak daha fazla atfettikleri, bunu sırasıyla nötr ve olumsuz dedikodu yapan senaryoların karakterlerinin takip ettiği bulunmuştur. Sonuçlar çocukların dedikodu fenomenini tek bir boyutta değerlendirmedikleri, dedikodu içeriğinin olumlu/olumsuz olmasının dedikoduya yönelik muhakemelerde etkili olduğu şeklinde yorumlanmıştır.
Bu çalışma (12/09/2023 tarih ve 2023/56 sayılı Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilimsel Etik Değerlendirme Kurulu Onayı ile) bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır. Katılımcı çocuklar ve ebeveynlerinden onamları alınmıştır.
Yok
Yok
Görsellerin hazırlanması, ses kayıtlarının görsellere yerleştirilmesindeki desteği için Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü öğrencisi Melek Erdoğan’a teşekkürlerimi sunarım.
Understanding how evaluations of gossip develop in human life is important in terms of shedding light on the social world of children. However, the extent to which children can evaluate gossip is one of the issues that is not adequately addressed in research. Therefore, in the current study, it was examined whether children can distinguish positive, negative and neutral-valued gossip and whether there are developmental differences in this regard. Accordingly, 142 children aged between 5 to 8 year-old were participated. Children were told gossip scenarios with “positive”, “negative” and “neutral” content, each consisting of 5 scenes. As a result of the analysis, it was found that children attributed significantly more positive characteristics to the protagonists in the positive gossip scenario, followed by the protagonists of the neutral and negative gossip scenarios, respectively. The results were interpreted as indicating that children did not evaluate the gossip phenomenon in a single dimension, and that the positive/negative nature of the gossip content was effective in their judgments about gossip.
Children’s understanding of gossip gossip development of gossip
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilişsel Gelişim, Sosyal Gelişim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |