Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri
Yıl 2019,
, 203 - 215, 05.04.2019
Özkan Çelik
,
Alper Yorulmaz
,
Halil Çokçalışkan
Öz
Çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni ve öğretmen
adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri açısından kendilerini hangi
düzeyde gördüklerini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden
tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, bir üniversitenin sınıf
öğretmenliği anabilim dalı son sınıfında eğitim gören öğretmen adayları ile
devlet ilkokullarında görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır.
Katılımcıların öğretmen yeterliklerine ilişkin değerlendirmelerini belirlemek
amacıyla hazırlanan veri toplama aracında Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]
tarafından yayınlanan öğretmen mesleği genel yeterlikleri formundaki mesleki
bilgi, mesleki beceri, tutum ve değerler başlıkları altında yer alan
maddelerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen genel yeterliklerine
ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlere göre kendilerini daha yüksek
puanla değerlendirdikleri ve daha yeterli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır.
Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının genel yeterlik
algılarının aynı grupların mesleğe başladıktan sonra da belirlenmesi
önerilmiştir
Kaynakça
- Buldu, M. (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Millî Eğitim, 204, 114-134.
- Bulut, İ. (2014). Öğretmenlerin öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin yeterlik algıları. İlköğretim Online, 13(2), 577-593.
- Capraro, M. M., Capraro, R. M., & Helfeldt, J. (2010). Do differing types of field fxperience make a difference in teacher candidates' perceived level of competence? Teacher Education Quarterly, 37(1), 131-154.
- Cubukcu, F. (2010). Student teachers’ perceptions of teacher competence and their attri-butions for success and failure in learning. The Journal of International Social Rese-arch, 3(10), 213-217.
- Dilci, T. ve Yıldız, H. (2012). Ögretmen adaylarının mesleki yeterliklerine iliskin inançları. Sosyal Bilimler Arastırmaları Dergisi, I, 245-265.
- Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 427-439.
- European Commission. (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes. European Commission Educational and Training.
- Fraefel, U., Bäuerlein, K., & Barabasch, A. (2017). Assessing teacher candidates’ professional competence for evaluating teacher education programs: The case of German-speaking Europe. V. X. Wang içinde, Handbook of Research on Program Development and Assessment Methodologies in K-20 Education (s. 418-442). Hershey, PA: IGI Global.
- İyison, G. ve Onur-Sezer, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile ilkokul öğretmenlerinin yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (50), 528-542.
- Kahramanoğlu, R. ve Ay, Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının özel alan yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 285-301.
- Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
- Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
- Karakuş, İ. (2017). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (9), 361-377.
- Kararmaz, S. ve Arslan, A. (2014). İlköğretim İngilizce öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin algılarının belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 203-232.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
- Kaya, H. İ. ve Demir, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri hakkındaki görüşlerinin bilişsel koçluk yaklaşımı bağlamında incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 67-92.
- Kobalia, K., & Garakanidze, E. (2010). The professional competencies of the 21st century school teacher. Problems of Education in The 21st Century, (20), 104-108.
- Lawrence, A. A. & Veena, K. (2012). Improving teacher competency through ICT. https://www.academia.edu/1462066/ICT_AND_TEACHER_COMPETENCIES adresinden 30.06.2018 tarihinde alındı.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
- Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2005). Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD publications.
- Özer, B. ve Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55.
Pantić, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher competencies as a basis for teacher education – Views of Serbian teachers and teacher educators. Teaching and Teacher Education, 26(3), 694-703.
- Roelofs, E., & Sanders, P. (2007). Towards a framework for assessing teacher competence. European Journal of Vocational Training, 40(1), 123-139.
- Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
- Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (58), 40-45.
- Şeker, H., Deniz, S. ve Görgen, İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 237-253.
- Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
- Taşar, H. H. (2012). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki yeterlik algılarının incelenmesi (Adıyaman ili örneği). Verimlilik Dergisi, (4), 67-77.
- Taşgın, A. ve Sönmez, S. (2013). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, (3), 80-90.
- Yeşilyurt, E. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinin genel yeterliklerine yönelik yeterlik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 71-100.