Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları

Yıl 2019, , 577 - 600, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.548537

Öz

Bu araştırmanın amacı 2015,
2017 ve 2018 Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarını programın yapısı ve
ögeleri açısından incelemektir. Çalışma nitel araştırma türünde olup veriler
doküman analizi tekniği ile elde edilmiştir. Hayat Bilgisi dersi öğretim programları;
programın ögeleri, program yapısı, öğretim programının amaçları, beceriler,
değerler, ölçme ve değerlendirme, uygulamada dikkat edilecek hususlar, üniteler
açısından değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre her üç program
amaçlara, becerilere, değerlere ve ölçme ve değerlendirme anlayışına sahiptir.
Ayrıca
her üç programda 6 ünite
yer almaktadır. 2017 ve 2018 programlarında yer alan üniteler aynı olup 2015
programı ile farklılık göstermektedir.
2015 programı sonrası
programda ders koduna da yer verilmiştir. Ancak programın amaçlarında ve yer
verilen değerlerde sadeleştirmeye gidildiği, becerilerin ise genel olarak aynı
kaldığı ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • Acat, B., Anılan, H., Girmen, P. ve Anagün, Ş. (2005). Öğretmen adaylarının ilköğretim hayat bilgisi programında yer alan becerilere sahip olma düzeylerine ilişkin görüşleri, eğitimde yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempoz-yumu,14-16 Kasım 2005 Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri. 394-405, Tekı-şık Eğitim Araştırma Vakfı Yayınları, Ankara. Acat, B. ve Uzunkol, E. D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki De-ğerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Kış-2010, 9(31), 001-027. Akyürek Tay, B. ve Baş, M. (2017). Cumhuriyetten günümüze Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarına karşılaştırmalı bir bakış. Tay, B., Uçuş Güldalı, Ş ve Baş, M. (Ed.), Etkin-lik örnekleriyle hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem A Akademi. Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 33(2012), 36-51. Altun, A. ve Çakmak, E. (2013). İlköğretim Hayat Bilgisi dersi öğretim programında med-ya okuryazarlığı eğitimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergi-si, 4(1), 237-254. Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve teknikle-rin öğretmen görülerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Hayat, 19(1), 113-126. Bahçe, A. (2010). Hayat Bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğret-men görüşlerine göre değerlendirilmesi Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya. Bektaş, M. (2007). Hayat Bilgisi dersinde ailelerin çoklu zekâ kuramı hakkında bilgilendi-rilme biçimlerinin öğrencilerin proje başarıları ve tutumlarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 9-28. Çaycı, B. (2018). 2017 İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Adayı Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 6, 74-98. Creswell, J.W. ve Miller, D.L. (2000). Determining validity in qualitative inqury. Theory into Practice, 39: 124-130. Demir, M. K. (2016). Hayat Bilgisi dersi öğretim programının değiştirilmesi gerekçelerine dair öğretmen adayı görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, (47), 157-171. ERG. (2005). Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu, http://ilkogretimonline.org.tr/vol5say1/yenimufredat_rapo ru%5B1%5D.pdf adresin-den 10.02.2015 tarihinde ulaşılmıştır. Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim, 173, 67-88. Grady, M. P. (1998). Qualitative and action research: A Practitioner Handbook. Phi Delta Kappa International Publication: USA. Gündoğan, A. (2017). 2015 Hayat Bilgisi dersi öğretim programının sosyal beceriler bağlamında incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 437-456. Güneş, T. ve Demir, S. (2007). İlköğretim müfredatındaki Hayat Bilgisi derslerinin, öğ-rencileri fen öğrenmeye hazırlamadaki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakülte-si Dergisi (H. U. Journal of Education) (33), 169-180. Güven, S.(2010). İlköğretim Hayat Bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğ-retmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim 35(156). Karasu Avcı, E. ve Ketenoğlu Kayabaşı, E. Z. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim prog-ramlarının amaçlarındaki değerlerin içerik analizi (1936-2018). Journal of Values Edu-cation, 16(35). Kazu, H. ve Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin Hayat Bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). Turkish Stu-dies, 7(2), 693-706. Küçükkaragöz, H., ve Hartuç, D. A. (2015). İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi dersinin drama yöntemi ile öğretimine ilişkin bir uygulama önerisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 10(1), 15-30. MEB, (2015). İlkokul Hayat Bilgisi dersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. https://kirikkale.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/27110255_evrak155952884962350592_para1.pdf adresinden 25.10.2015 tarihinde alınmıştır. MEB, (2017). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alınmıştır. MEB, (2018). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı(İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018122171428547-HA-YAT%20B%C4%B0LG%C4%B0S%C4%B0%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI.pdf adresinden 03.08.2018 tarihinde alınmıştır. Narin, D. (2007). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının vatandaşlık bilgi, bece-ri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek li-sans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Özçetin, A. (2000). 1998 İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretim Programının Öğretmen Görüşle-ri Açısından Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. OnSekiz Mart Üni-versitesi: Çanakkale. Özdemir, M. (1998). Hayat Bilgisi Öğrenme ve Öğretme Etkinlik-leri. Ankara: Pegem Yayıncılık. Özden, Y. (2005). 2004 Yeni hayat bilgisi programının, öğretmen görüşleri esas alınarak değerlendirilmesi (Samsun ili örneği). Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Prog-ramlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kay-seri. 440-445, Tekışık Eğitim Araştırma Vakfı, Ankara. Öztürk, T. (2015). Öğrencilerin Hayat Bilgisi dersi öğretim programındaki temel becerileri kazanmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40(181), 271-292. Öztürk, T. ve Kalafatçı, Ö. (2016). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Uygula-nabilirliğinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırma-ları Dergisi, 1 (1): 58-74. Sönmez, V. (1997). Hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi dersi programlarının gelişimi. Journal of International Social Research, 2(8). Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi. Tay, B. ve Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2). Uçuş Güldalı, Ş. (2017). 2009 ve 2017 Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştı-rılması, Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 1(1), 76-98. Uğur, T. (2006). 2005 İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına ilişkin Öğretmen Görüşleri (Uşak İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar Koca-tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Afyonkarahisar Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat Bilgisi dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından ince-lenmesi. Investigation of Life Science Objectives in Terms of Values Education. Turkish Studies, 8(7), 849-858. Yıldırım, C. M. (2006). Yeni ilköğretim programının değerlendirilmesi. Ulusal Sınıf Öğret-menliği Kongresi Bildiri Kitabı, Kök Yayıncılık 1(2), 261-268. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sayım Aktay 0000-0002-5301-0099

Halise Sibel Çetin Bu kişi benim 0000-0002-0257-9947

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Aktay, S., & Çetin, H. S. (2019). 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 577-600. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548537
AMA Aktay S, Çetin HS. 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:577-600. doi:10.17494/ogusbd.548537
Chicago Aktay, Sayım, ve Halise Sibel Çetin. “2015, 2017 Ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 577-600. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548537.
EndNote Aktay S, Çetin HS (01 Nisan 2019) 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 577–600.
IEEE S. Aktay ve H. S. Çetin, “2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 577–600, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.548537.
ISNAD Aktay, Sayım - Çetin, Halise Sibel. “2015, 2017 Ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 577-600. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548537.
JAMA Aktay S, Çetin HS. 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:577–600.
MLA Aktay, Sayım ve Halise Sibel Çetin. “2015, 2017 Ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 577-00, doi:10.17494/ogusbd.548537.
Vancouver Aktay S, Çetin HS. 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:577-600.