Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, , 923 - 940, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.555081

Öz



Bu araştırmanın genel amacı,
öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim inançlarının çeşitli değişkenler
açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini sınıf öğretmenliği, fen
bilgisi öğretmenliği ve pedagojik formasyon programlarında öğrenim gören 303
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri Yılmaz, Altınkurt ve Çokluk
(2011) tarafından geliştirilen Eğitim İnançları Ölçeği ile toplanmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının en çok benimsedikleri eğitim inancının
varoluşçuluk, en az benimsedikleri eğitim inancının ise esasicilik olduğu
belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının eğitim inancı puanları arasında
cinsiyetlerine, öğrenim gördükleri program ve anne-babalarının tutum tiplerine
göre anlamlı fark bulunmazken, ilerlemecilik eğitim inancı puanları arasında
öğrenci merkezli yaklaşımı benimseyenler lehine, esasicilik eğitim inancı
puanları arasında öğretmen merkezli yaklaşımı benimseyenler lehine anlamlı
farkların olduğu, ayrıca ilerlemecilik ve esasicilik eğitim inancı puanları
arasında konu odaklı dersleri uygun görenler lehine anlamlı fark olduğu
belirlenmiştir.



Kaynakça

  • Alkın-Şahin, S., Tunca, N. ve Ulubey, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 13(4), 1473-1492. Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenle-rinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 1-19. Aslan, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1453-1458. Aybek, B. ve Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile be-nimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 373-385. Aydoğdu, F. ve Dilekmen, M. (2016). Ebeveyn tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 569-585. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc. Baş, G. (2015). Correlation between teachers' philosophy of education beliefs and their teaching-learning conceptions. Eğitim ve Bilim, 40(182), 111-126. Beytekin, O. F. ve Kadı, A. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ve değerleri üzerine bir çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 31(1), 327-341. Biçer, B., Er, H. ve Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve ben-imsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory & Practice in Educa-tion, 9(3), 229-242. Cevizci, A. (2011). Eğitim felsefesi. İstanbul: Say Yayınları. Çakmak, Z., Bulut, B. ve Taşkıran, C. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitim inançlarına yönelik görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16, (USBES Özel Sayı II), 1190-1205. Çelik, R. ve Orçan, F. (2016). A study on prospective teachers’ educational beliefs. Eğitim-de Kuram ve Uygulama, 12(1), 63-77. Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi. Doğanay A. ve Sarı, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefe-lerine ilişkin algıların değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321-337. Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 15-28. Ergün, M. (2014). Eğitim felsefesi. Ankara: Pegem Akademi. Fidan, N. ve Erden, M. (1998). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım Yayınları. Gutek, G. L. (2014). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (çev. N. Kale). Ankara: Ütopya Yayınları. Haney, J. J., Lumpe, A. T. ve Czerniak, C. M. (2003). Constructivist beliefs about the sci-ence classroom learning environment: perspectives from teachers, administrators, parents, community members, and students. School Science and Mathematics, 103(8), 366-377. Hayırsever, F. ve Oğuz, E. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının eleştirel dü-şünme eğilimlerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 757-778. Holma, K. (2007). Essentialism Regarding Human Nature in the Defence of Gender Equa-lity in Education. Journal of Philosophy of Education, 41(1), 45-57. Ilgaz, G., Bülbül, T. ve Çuhadar, C. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 50-65. Kahramanoğlu, R. ve Özbakış, G. (2018). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve epis-temolojik inançlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of In-terdisciplinary Educational Research, 2(3), 8-27. Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kaya, A., Bozaslan, H. ve Genç, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin anne-baba tutumları-nın problem çözme becerilerine, sosyal kaygı düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 208-225. Kazu, H. (2007). Eğitim ve felsefe. M. Taşpınar (Edt.). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Data Üniversite Kitabevi. Kumral, O. (2015). Öğretmen adaylarinin eğitim felsefeleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 59-68. Oğuz, A., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Hatipoğlu, S. (2014). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Turkish Journal of Educational Studies, 1(1), 37-78. Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. KKEFD, 15, 394-422. Porter, A. C. ve Freeman, D. J. (1986). Professional orientations: An essential domain for teacher testing. Journal of Negro Education, 55, 284-292. Richardson, V. (2003). Teacher beliefs and classroom performance: The impact of teacher education. Greenwich, CT: Information Age Publishing. Sönmez, V. (2017). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık. Sartre, J.P. (1996). Varoluşçuluk. İstanbul: Say Sayınları. Şahan, H. H. ve Terzi, A. R. (2015). Analyzing the relationship between prospective teac-hers’ educational philosophies and their teaching-learning approaches. Educational Research and Reviews, 10(8), 1267-1275. Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar. Ankara: Pegem Akademi. Terzi, A.R. (2008). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Detay. Türk Dil Kurumu (2018). Güncel Türkçe sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option= com_gts&view=gts adresinden 21.10.2018 tarihinde erişilmiştir. Tunca, N., Alkın-Şahin, S. ve Oğuz, A. (2015). Öğretmenlerin eğitim inançları ile meslekî değerleri arasındaki ilişki. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 11-47. Varış, F. (1998). Eğitim bilimine giriş. Ankara: A.Ü. Basımevi. Yazıcı, T. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının eğitim felsefesi inançları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 627-642. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldız, S. A. (2004). Ebeveyn tutumları ve saldırganlık. Polis Bilimleri Dergisi, 6(3-4), 131- 150. Yılmaz, K., Altınkurt, Y. ve Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 335-350. Yılmaz, T. ve Tosun, M. F. (2013). Öğretmenlerin eğitim inançları ile öğretmen öğrenci ilişkilerine yönelik görüşleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 23.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Güner Berkant 0000-0003-0725-6036

Dildar Özaslan 0000-0002-9733-2276

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Berkant, H. G., & Özaslan, D. (2019). Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 923-940. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555081
AMA Berkant HG, Özaslan D. Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:923-940. doi:10.17494/ogusbd.555081
Chicago Berkant, Hasan Güner, ve Dildar Özaslan. “Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 923-40. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555081.
EndNote Berkant HG, Özaslan D (01 Nisan 2019) Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 923–940.
IEEE H. G. Berkant ve D. Özaslan, “Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 923–940, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.555081.
ISNAD Berkant, Hasan Güner - Özaslan, Dildar. “Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 923-940. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555081.
JAMA Berkant HG, Özaslan D. Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:923–940.
MLA Berkant, Hasan Güner ve Dildar Özaslan. “Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 923-40, doi:10.17494/ogusbd.555081.
Vancouver Berkant HG, Özaslan D. Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:923-40.

Cited By