Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi

Yıl 2019, , 1279 - 1299, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.555483

Öz



Bu çalışmada, 7. Sınıf
dönüşüm geometrisi öğretiminde, 5E modelinde gerçekleştirilen eylem
araştırmasının, öğrencilerin Van Hiele dönüşüm geometrisi düşünme düzeylerinin
gelişimine etkisini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırma 7. Sınıf
öğrencilerinden oluşan 28 kişilik bir sınıfla gerçekleştirilmiştir. Dönüşüm
geometrisi konusu, 4 hafta süreyle, 5E modeline uygun hazırlanan eylem
planlarına göre işlenmiştir. Uygulama öncesinde öğrencilere Van Hiele Dönüşüm
Geometrisi Düşünme Düzeyleri Testi (VHDGDDT) uygulanmış, buna göre eylem
planları oluşturulmuştur. Uygulama sürecinde 7. Sınıf öğretim programına uygun
olarak eş şekiller, öteleme, yansıma ve ötelemeli-yansıma konularını içeren
çalışma yaprakları hazırlanmış ve uygulanmıştır. Uygulama süreci sonunda öğrencilere,
VHDGDDT uygulama sonrası testi olarak uygulanmıştır. VHDGDDT’nin öğrenci
bazında uygulama öncesi ve uygulama sonrası düzey karşılaştırması yapılmıştır.
Sonuçlar, dönüşüm geometrisi öğretiminde 5E modelinde gerçekleştirilen eylem
planlarının, öğrencilerin Van Hiele dönüşüm geometrisi düşünme düzeylerini
arttırdığını göstermiştir.



Kaynakça

  • Bayrak, B. (2015). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin üçgenler konusundaki matematiksel başa-rıları ile Van Hiele geometri düşünme düzeyleri ilişkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Çelebi Akkaya, S. (2006). Van Hiele düzeylerine göre hazırlanan etkinliklerin ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin tutumuna ve başarısına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Dağdelen, M. G. (2012). İlköğretim 5. sınıf geometri öğretiminde özel dörtgenlerin kavra-tılmasında origaminin etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üni-versitesi, Samsun. Ferrance, E. (2000). Action research: themes in education. USA: Northeast and Islands Regional Educational at Brown University. Güler, H. K. (2010). Karikatür kullanılarak yapılan öğretimin ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin matematik dersi doğal sayılar alt öğrenme alanındaki akademik başarılarına ve ma-tematik dersine karşı tutumlarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üni-versitesi, Ankara. Gürbüz, T. (2015). 5E öğrenme modeline uygun etkinliklerin ortaokul 1.sınıf öğrencilerinin matematik dersi kesirler konusundaki akademik başarılarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Hurma, A. R. (2011). 9. sınıf geometri dersi çokgenler açı ünitesinde Van Hiele modeline dayalı öğretimin öğrencinin problem çözme başarısına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum. İnce, H. (2012). Kırsal bölgelerde ve şehir merkezindeki öğrencilerin dönüşüm geometrisi anlama düzeylerinin ve uzamsal görselleştirme yeteneklerinin incelenmesi (Yayınlan-mamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir. Kaymakçı, Z. (2015). 5E öğrenme modeline göre hazırlanan etkinliklerin ortaokul 2.sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Koçak, B. B. (2009). Süsleme etkinliklerinin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin Van Hiele geo-metrik düşünme düzeylerine etkisi ( Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Os-mangazi Üniversitesi, Eskişehir. Kurak, Y. (2009). Dinamik geometri yazılımı kullanımının öğrencilerin dönüşüm geometri anlama düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans te-zi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Co-uncil of Teachers of Mathematics. Soon, Y. P. (1989). An investigation on Van Hiele-like levels of learning transformation geometry of secondary school students in Singapore. Dissertation Abstract Internati-onal, 50 (3), 619A. Teltik Başer, E. (2008). 5E modeline uygun öğretim etkinliklerinin 7.sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki akademik başarılarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Tomooğlu, Ö. (2017). 6. sınıf öğrencilerine alan ölçme konusunun öğretimine yönelik bir eylem araştırması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversi-tesi, Eskişehir. Tuna, A. (2011). Trigonometri öğretiminde 5E öğrenme döngüsü modelinin öğrencilerin matematiksel düşünme ve akademik başarılarına etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Usiskin, Z. (1982). Van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry. Uni-versity of Chicago. Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul mate-matiği (S. Durmuş, Çev. Ed.). Ankara: Nobel. Yıldırım, A. (2009). Euclidean reality geometri etkinliklerinin, işitme durumuna göre öğren-cilerin Van Hiele geometri düzeylerine, geometri tutumlarına ve başarılarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir. Yıldız, A. (2014). 5E öğrenme modeli döngüsünün 6.sınıf öğrencilerinin geometrik başarı ve Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgül Demir Bu kişi benim 0000-0003-0784-1083

Aytaç Kurtuluş 0000-0003-2397-3510

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Demir, Ö., & Kurtuluş, A. (2019). Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1279-1299. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555483
AMA Demir Ö, Kurtuluş A. Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:1279-1299. doi:10.17494/ogusbd.555483
Chicago Demir, Özgül, ve Aytaç Kurtuluş. “Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 1279-99. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555483.
EndNote Demir Ö, Kurtuluş A (01 Nisan 2019) Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 1279–1299.
IEEE Ö. Demir ve A. Kurtuluş, “Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 1279–1299, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.555483.
ISNAD Demir, Özgül - Kurtuluş, Aytaç. “Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 1279-1299. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555483.
JAMA Demir Ö, Kurtuluş A. Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:1279–1299.
MLA Demir, Özgül ve Aytaç Kurtuluş. “Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 1279-9, doi:10.17494/ogusbd.555483.
Vancouver Demir Ö, Kurtuluş A. Dönüşüm Geometrisi Öğretiminde 5E Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Van Hiele Dönü-şüm Geometrisi Düşünme Düzeylerine Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:1279-9.