Her Dönem Geçerli Bir Kamu Yönetimi Modeli Mümkün Mü?: Yönetim Kültürü Temelli Bir Perspektif
Yıl 2019,
, 269 - 292, 31.12.2019
Alper Özmen
,
Battal Yılmaz
Öz
Yönetim kavramına ilişkin teori ve metodolojiler, genel olarak evrensel kültür olduğu iddia edilen Batılı perspektifler üzerinden kurgulanmıştır. Bilindiği gibi kamu yönetiminde paradigma değişimi olarak ifade edilen “Yeni Kamu İşletmeciliği” kavramı dünyadaki tüm kamu yönetimi anlayışlarını radikal bir şekilde etkilemiştir. Evrensel bir model olarak pazarlanan bu yaklaşım ülkelerin yönetim kültürleri bağlamında ele alınmadığından dolayı birçok yerde yeni krizlere sebep olmuştur. Bu çalışmada her dönem geçerli bir kamu yönetiminin olabilirliği yönetim kültürü perspektifinden ele alınmıştır
Kaynakça
- Aucoin, Peter (1990). “Administrative Reform in Public Management: Paradigms, Principles, Paradoxes and Pendulums”, Governance: An International Journal of Policy and Administration, Vol. 3, No. 2, pp. 115-137.
Bouckaert, Geert (2010). “New Public Leadership for Public Service Reform”, Comparative Administration Change: Lessons Learned, (Ed. Jon Pierre and Patricia W. Ingraham), McGill-Queens’s University Press, London, pp. 51-66.
Burns, Tom (1980). “Sovereignty, Interests and Bureaucracy in the Modern State”, The British Journal of Sociology, Vol. 31, No. 4, pp. 491-506.
Carneiro, Robert L. (1970). “A Theory of the Origin of the State”, Science, Vol. 169, https://eml.berkeley.edu/~saez/course/carneiro70.pdf
Chevallier, Jacques (1996). “Public Administration in Statist France”, Public Administration Review, Vol. 56, No. 1, pp. 67-74.
Çiner, Can Umut ve Burcu Olgun (2015). “Neo-Weberyen Devlet: Yeni Kamu İşletmeciliği İçin Bir Tartışma”, Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi, (Ed. Özer Köseoğlu ve Mehmet Zahid Sobacı), Dora Basım Yayın, Bursa, ss. 205-230.
Dangal, Rameshwor (2005). Administrative culture in Nepal: does it reflect the dominant socio-cultural values of Nepal?, The University of Bergen, Department of Administration and Organization Theory Master Thesis, Nepal.
De Vries, Jouke (2010). “Is New Public Management Really Dead?”, OECD Journal on Budgeting, Vol.1, pp. 1-5.
Demir, Fatih (2018). “Avrupa Birliği’nde Kamu Yönetimi Reformları Üzerine Bir Değerlendirme”, ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi (ASSAM-UHAD), C. 5, S. 12, ss. 10-20.
Denhardt, Janet V. and Robert B. Denhard (2007). The New Public Service: Serving, Not Steering, Expanded ed, M.E. Sharpe, New York.
Dreyfus, Françoise (2007). Bürokrasinin İcadı: Fransa, Büyük Britanya ve ABD’de Devlete Hizmet Etmek (18. - 20. Yüzyıl), İletişim Yayınları, İstanbul.
Dwivedi, O. P. (2005). Administrative Culture and Values: Approaches”, Administrative Culture in a Global Context, (Eds. J. G. Jabbra and O. P. Dwivedi), De Sitter Publications, Ontario, Canada, pp. 19-36.
Ergun, Turgay (1997). “Postmodernizm ve Kamu Yönetimi”, Amme İdaresi Dergisi, C: 30, S: 4, ss. 3-16.
Eryılmaz, Bilal (2018). Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları, 11. Baskı, Kocaeli.
Graham, John, Bruce Amos and Tim Plumptre (2003). “Principles for Good Governance in the 21st Century”, Policy Brief No. 15: Institute On Governance, Ottawa, Canada, 1-6., http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/UNPAN/UNPAN011842.pdf
Gruening, Gernod (2001). “Origin and theoretical basis of New Public Management”, International Public Management Journal, Vol. 4, 1–25.
Güzelsarı, Selime (2004). “Kamu Yönetimi Disiplininde Yeni Kamu İşletmeciliği ve Yönetişim Yaklaşımları”, Kamu Yönetimi Gelişimi ve Güncel Sorunlar, (Ed. M. Kemal Öktem ve U. Ömürgönülşen), İmaj Yayınevi, Ankara.
Hood, Christopher (1991). “A Public Management For All Seasons?”, Public Administration, Vol. 69, No. 1, pp. 3-19.
Hood, Christopher (2000). “Paradoxes of public-sector managerialism, old public management and public service bargains”, International Public Management Journal, Vol. 3, pp. 1-22.
Joshi, Preeta (2003). “Accountability, Indian Administrative Culture and Trust”, Public Administration: Challenges of Inequality and Exclusion Miami (USA), 14-18 September 2003, http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/iias/unpan011171.pdf, e.t.: 15.08.2019
Karkın, Naci (2012). “Kamu Siyasalarının Üretilmesinde Yeni Bir Ölçüt: Kamusal Değe Kavramı ve Kritiği”, Kayfor 2012 Bildiriler Kitabı, TODAİE Yayınları, Ankara, ss. 359-372.
Keping, Yu (2018). “Governance and Good Governance: A New Framework for Political Analysis”, Fudan J. Hum. Soc. Sci., Vol. 11, pp. 1–8.
Köseoğlu, Özer ve Aziz Tuncer (2014). Kamu Yönetiminde Yeni Bir Yaklaşım Olarak Kamu Değeri: Kavramsal ve Kuramsal Açıdan Bir Tartışma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, C. 12, S. 24, ss. 145-170.
Leblebici, Doğan N. (2001). “Disiplin ve Uygulama Açısından Kamu Yönetiminin ‘Kimlik Krizine’ Yeni Bir Bakış”, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, C: 25, S: 1, ss. 15-24.
Leblebici, Doğan N. (2004). “Kamu Yönetimi: Dünya’da ve Türkiye’deki Gelişimi”, Ed. M. Kemal Öktem ve Uğur Ömürgönülşen, Kamu Yönetimi: Gelişimi ve Güncel Sorunları, İmaj Yayınevi, Ankara.
Livioara, Goga Gina (2009). “Bureaucratic Administration in Modern Society”, European Integration Realitites and Perspectives Proceedings, Vol. 4, No. 1, pp. 127-136.
Lynn, Laurence E. (2006). Public Management: Old and New, Routledge, New York.
Lynn, Laurence E. (2008). “What Is a Neo-Weberian State? Reflections on a Concept and Its Implications”, (Ed. Christopher Pollitt, Geert Bouckaert, Tiina Randma-Liiv, Wolfgang Drechsler), The NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, Special Issue: A Distinctive European Model? The Neo-Weberian State, 1(2), Winter 2008/2009, 17-30.
Maesschalck, Jeroen (2004). “The Impact of New Public Management Reforms on Public Servants’ Ethics: Towards a Theory”, Public Administration, Vol. 82, No. 2, 465–489.
Moore, Mark H. and Sanjeev Khagram (2004). “On Creating Public Value: What Business Might Learn from Government About Strategic Management”, https://www.corporation2020.org/corporation2020/documents/Papers/SF_Prep/Khagram.pdf, E.T. 10.09.2019.
Nişancı, Zehra Nuray (2015). “Geçmişten Günümüze Yönetim Düşüncesi”, Yönetim Bilimleri Dergisi, C. 13, S. 25, ss.257-294.
Osborne, David and Ted Gaebler (1993). Reinventing Government: How The Entrepreneurial Spirit Is Transforming The Public Sector, A Plume Book, New York.
Overman Sjors, Mrieke van Genugten, Sandra Van Thiel (2015). “Accountability After Structural Disaggregation: Companing Agency Accountability Arrangements”, Public Administration, 93(4), pp. 1-24.
Özer, M. Akif (2014). “Kamu Yönetiminde Değişim Sürecini Dwight Waldo ile Yeniden Düşünmek”, Amme İdaresi Dergisi, C. 47, S. 4, ss.1-30.
Özgür, Hüseyin (2003). “Yeni Kamu Yönetimi Hareketi”, (Ed. M. Acar ve H. Özgür), Çağdaş Kamu Yönetimi I, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, ss. 183-224.
Özgür, Hüseyin ve Mısra Ciğeroğlu Öztepe (2015). “Amerikan Yeni Kamu Yönetimi Hareketi (YKYH): Sosyal Adalet ve Hakkaniyet Odaklı Bir Kamu Yönetimi Arayışı”, Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi, (Ed. Özer Köseoğlu ve Mehmet Zahid Sobacı), Dora Basım Yayın, Bursa, ss. 97-127.
Özsoy Özmen, Arzu (2016). Türkiye’de Kamu Çalışma İlişkilerinde Güvencesizlik: Uyum ve Direniş Örüntüleri, Kocaeli Üniversitesi SBE Yayımlanmamış Doktora Tezi, Kocaeli.
Parlak Bekir ve Kadir Caner Doğan (2016). Kamu Yönetimi: Kamu Yönetimi Disiplininin Gelişmesinde Rol Oynayan Kuramsal Yönler Üzerine Bir Giriş, Beta Yayınları, İstanbul.
Petersen, Michael Bang and Svend-Erik Skaaning (2010). “Ultimate Causes of State Formation: The Significance of Biogeography, Diffusion, and Neolithic Revolutions”, Historical Social Research, Vol. 35, No. 3, pp. 200-226.
Pfiffner, James P. (2004). “Traditional Public Administration versus The New Public Management: Accountability versus Efficiency”, Institutionenbildung in Regierung und Verwaltung: Festschrift fur Klaus Konig, (eds. A. Benz, H. Siedentopf, and K.P. Sommermann), Duncker & Humbolt, Berlin, pp. 443-454. http://pfiffner.gmu.edu/files/pdfs/Book_Chapters/NewPublicMgt.doc.pdf, E.T. 16.08.2019
Reiter, Renate and Tanja Klenk (2019). “The manifold meanings of ‘post-New Public Management’ – a systematic literature review”, International Review of Administrative Sciences, Vol. 85, Is. 1, pp. 11-27.
Robinson, Mark (2015). From Old Public Administration to the New Public Service: Implications for Public Sector Reform in Developing Countries, UNDP Global Centre for Public Service Excellence, Singapore.
Sayman, Coşkun (2006). Dwight Waldo ve Yönetim Yazını, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Schedler, Kuno and Isabella Proeller (2007). “Public Management As A Cultural Phenomenon: Revitalizing Societal Culture In International Public Management Research”, International Public Management Review, Vol. 8, Is. 1, pp. 186-194.
Spicer, Michael W. (1998). “Cameralist thought and Public Administration”, Journal of Management History, Vol. 4, Is. 3, pp.149-159.
Sun Zhuo-hua, Chen Jing, Li Qiang-Nan (2014). “Analysis of Administrative Culture Research from the Aspect of Bibliometrics”, 3rd International Conference on Science and Social Research (ICSSR 2014), Published by Atlantis Press, 85-89. https://download.atlantis-press.com › article, e.t.: 13.08.2019
Tarhan, Ahmet Bora ve Erhan Ezici (2011). “Kamu Hizmetlerinin Üretiminde Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Ve Toplam Kalite Yönetimi”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 3, No 2, 13-21.
Tatulescu, Alina (2013). “An Overview of the Main Theories Regarding the Role of the State”, Economic Insight-Trends and Challenges, Vol. 2, No. 4, pp. 73-82.
Thornhill C. and G. Van Dijk (2010). “Public Administration Theory: Justification for Conceptualisation”, Journal of Public Administration, Vol. 45, No. 1, pp. 95-110.
Weiss, Thomas G. (2000). “Governance, Good Governance and Global Governance: Conceptual and Actual Challenges”, Third World Quarterly, Vol. 21, No. 5, pp 795-814.