İlkokul Öğretmenlerinin Matematik Dersindeki Ölçme ve Veri İşleme Öğrenme Alanına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
Yıl 2019,
Cilt: 20 , 1167 - 1181, 05.04.2019
Veli Toptaş
,
Büşra Nur Bodur
Büşra Usluoğlu
Öz
Bu çalışmada, ilkokul öğretmenlerinin matematik dersindeki ölçme ve veri
işleme öğrenme alanına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada öğretmenlerin ölçme ve veri işleme öğrenme alanına ilişkin görüş ve
tecrübelerinin incelenmesinde nitel araştırma desenlerinden biri olan
Fenomenografik araştırma metodu kullanılmıştır. Çalışmaya Kırıkkale il
merkezinde görev yapmakta olan 10 sınıf öğretmeni katılmıştır. Veriler
araştırmacılar tarafından yarı-yapılandırılmış yüz yüze görüşme tekniği ile
toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin bireysel farklılıkları
gözeterek kazanımlar doğrultusunda ve akıllı tahta aracılığı ile matematik
öğretimi yaptıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler kazanımların çocuklar
için uygun olduğunu belirtmişlerdir. Fakat öğretmenler ‘Ölçme ve veri işleme
öğrenme alanına ilişkin ne tür materyaller tasarlıyorsunuz?’ sorusu üzerine
kendilerini yetersiz gördüklerini ve sadece ders araç gereçleriyle yetindiklerini
belirtmişlerdir
Kaynakça
- Aksu, H.H. (2008). Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Matematik Programına İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
Altun, M. (2002). İlköğretim İkinci Kademede (6, 7 Ve 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi, Bursa: Alfa Yayınları.
Cai, J., Li, S., Fan, L., Wong, N.-Y. (2015). How Chinese Teach Mathematics: Perspectives From Insiders. New Jersey: World Scientific. Retrieved From
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&an=978121&lang=tr&site=eds-live&authtype=ip,uid
Çakır, S. , Kılınç, H . (2016). İlkokul 4. Sınıf Matematik Dersi Programına İlişkin Öğretmenlerin Görüşleri (Teachers’ Vıews Wıth Regard To The Elementary School 4th Grade Mathematıcs Lesson Currıculum). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (39), 112-124. DOI: 10.21764/Efd.97596
Çepni, S., (2007). Araştırma Ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler Yayıncılık, No:3, 310s.
Trabzon.
Doğanay, A., ve Bal, A. P. (2010). The Measurement Of Students' Achievement İn Teaching Primary School Fifth Year Mathematics Classes. Educational Sciences: Theory And Practice, 10(1), 199-215.
Harries, T., Higgins, S., Barmby, P., & Bilsborough, L. (2009). Primary Mathematics : Teaching For Understanding. Maidenhead, England: Mcgraw-Hill Education. Retrieved From
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&an=286591&lang=tr&site=eds-live&authtype=ip,uid
Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. Anı Yayıncılık. Ankara.
Kara, Y., ve Özgün-Koca, S.A. (2004). Buluş Yoluyla Öğrenme Ve Anlamlı Öğrenme Yaklaşımlarının Matematik Derslerinde Uygulanması:" İki Terimin Toplamının Karesi" Konusu Üzerine İki Ders Planı. İlköğretim Online, 3(1).
Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Ve Ebeveynlerin Görüşleri Işığında Okula Hazır Bulunuşluk Olgusu Ve Okul Öncesi Eğitime İlişkin Sonuçları (Doctoral Dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
Köroğlu, H., ve Yeşildere, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2).
Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 1,2, 3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar), Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
NCTM (National Council Of Teachers Of Mathematics) (2000). Principles And Standards Forschool Mathematics. Reston, VA: NCTM. Retrieved From
https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf
Olkun, S., ve Toptaş, V. (2016). İlkokullar İçin Resimli Matematik Terimler Sözlüğü. Sonçağ Yayıncılık, Ankara.
Orbeyi, S., ve Güven, B. (2008). Yeni İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı'nın Değerlendirme Öğesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 4(1), 133-147.
Pişkintunç, M., Durmuş, S., ve Akkaya, R. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretiminde Somut Materyalleri Ve Sanal Öğrenme Nesnelerini Kullanma Yeterlikleri. MATDER Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 13-20.
Temizöz, Y. (2005). “Buluş Yoluyla Öğrenmeyi Esas Alan Öğretme Ve Sunuş Yoluyla Öğretme
Yaklaşımlarının Matematik Öğretiminde Uygulanması Konusunda Matematik
Öğretmenlerinin Görüşleri.” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen
Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Temizöz, Y., ve Koca, S.A.Ö. (2010). Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri Ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim Ve Bilim, 33(149), 89-103.
Uludağ, İ. (2012). İlköğretim (1-5) Matematik Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Aksaray İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.