This study was conducted to determine the
level of perception of accounting professional ethics. Perceptions of
accounting professional ethics were examined in five subdimensions. These
dimensions include honesty, impartiality, professional competence and due care,
confidentiality and professional behaviour. For this purpose, a questionnaire
was conducted with students in the preparatory program as well as first,
second, third and fourth grade students registered in the 2016-2017 Fall
Semester at the Gazi University and Department of Business Administration. The
obtained data were analysed via the Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis H
Test which are used to compare data gathered from different groups. As a result
of this study, students’ overall levels of the perception of the accounting professional
ethics were observed to be at an “average” level. As regards the research
hypotheses, it was seen that there was no significant stastical difference
between students’ perception of the
accounting professional ethics and students’ gender, class, type of the study
program, language of instruction, length of internship or work, the state of
being registered or not in the professional ethics course, grade note, format
of the hearing Professional Ethics course and their perception in the professional
ethics course.
Profession Ethics Accounting Professional The Perception of Accounting Professional Ethics
Bu çalışma muhasebe meslek
etiğinin algılanma düzeyinin tespiti amacıyla yapılmıştır. Muhasebe meslek
etiği algılamaları beş alt boyutta incelenmiştir. Bu boyutlar; dürüstlük,
tarafsızlık, mesleki yeterlilik ve özen, gizlilik ve mesleki davranıştır. Bu
amaç doğrultusunda, Gazi Üniversitesi 2016-2017 Güz yarıyılında ve İşletme
bölümünde kayıtlı bulunan hazırlık, birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf
öğrencileri üzerinde anket uygulaması yapılmıştır. Elde edilen verilerin
çözümlenmesinde gruplar arasında karşılaştırma yapmaya olanak sağlayan Mann
Whitney U Testi ve Kruskal Wallis H Testi uygulanmıştır.
Çalışma
sonucunda, anket uygulamasına katılan öğrencilerin genel anlamda muhasebe
meslek etiğini algılama düzeylerinin “orta” olduğu görülmüştür. Araştırma
hipotezleri sonucunda ise, öğrencilerin cinsiyet, okuduğu sınıf, öğrenim türü,
öğrenim dili, mezun olunan lise türü, lise öğrenimi sürecinde staj yapma
durumu, staj veya çalışma süresi, meslek etiği dersi alma durumu, ders notu,
meslek etiği dersini duyma biçimi ile muhasebe meslek etiği algılaması arasında
istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık oluşmadığı görülmüştür.
Konular | Ekonomi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2 |