The Ombudsman institution reached a constitutional ground with the
constitutional amendment in 2010 in Turkey and has been conducting its
activities as an affiliated inspection mechanism of the Turkish Grand National
Assembly since 2013 after being established by the referendum in 2012. The
institution, providing resolutions in case of any disputes between citizens and
public institutions, takes decisions regarding different areas. The decisions
taken also include the implementation of urban transformation which has been
increasing rapidly in recent years. On the other hand, problems related to the
urban transformations have also been increasing day by day. Having different
features special to the urban transformation makes it difficult to solve these
problems.
The aim of the study is to indicate how the ombudsman institution can find
solutions effectively to relief unfair treatments to the citizens as the result
of the implementations of urban transformation. An urban transformation
ombudsman institution to be established in Turkey will play a key role in terms
of accelerating the projects to be realized by presenting a mediator behavior
for the solutions of the problems between citizens and the shareholders and
being able to be in direct communication with the citizens at regional level.
From this point of view, a model regarding the structure, functioning,
application requirements and decisions of the urban transformation ombudsman
institution recommended to be established in the study is developed.
Türkiye’de
Ombudsmanlık Kurumu 2010 yılında gerçekleştirilen Anayasa değişikliği ile
anayasal zemine kavuşmuş ve 2012 yılı halk oylamasıyla kurularak 2013 yılından
itibaren Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne bağlı bir denetim mekanizması olarak
faaliyetlerini sürdürmektedir. Vatandaşlar ile kamu kurumları arasında oluşan
uyuşmazlığın giderilmesine yardımcı olan bu kurum farklı alanlara ilişkin kararlar
almaktadır. Alınan kararlar arasında ülkemizde son yıllarda hız kazanan kentsel
dönüşüm uygulamaları da bulunmaktadır. Ancak gün geçtikçe sayısı artan kentsel
dönüşüm uygulamalarına ilişkin problemler de artmaktadır. Kendine has farklı
özellikleri içerisinde barındırması problemlerin çözümünü zorlaştırmaktadır.
Çalışmanın amacı
da vatandaşların kentsel dönüşüm uygulamaları sonucunda mağduriyetlerinin
giderilmesinde ombudsmanlık kurumunun nasıl etkin bir şekilde çözüm üretebileceğidir.
Türkiye’de kurulacak bir kentsel dönüşüm ombudsmanlığı kurumu, bölgeler
düzeyinde vatandaşlarla doğrudan irtibat halinde olabilmesi ve paydaşlar
arasında yaşanan sıkıntıların çözümünde uzlaştırıcı tavır sergileyerek
gerçekleştirilmesi planlanan projelerin hız kazanmasında kilit rol
oynayacaktır. Bu noktadan hareket ile çalışmada kurulması önerilen kentsel
dönüşüm ombudsmanlığının yapısı, işleyişi, başvuru koşulları ve kararlarına
ilişkin bir model önerisi geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |