The purpose of this
research is to examine the effect of individuals’ personality characteristics
on career value (entrepreneur). In the
context of this research, the relationships between individuals’
gregarious-extraverted, warm-agreeable, assured-dominant, unassuming-ingenuous,
personality characteristics, and their entrepreneurship inclinations are
determined. The research was carried out
on students who studies at Tekirdağ Namık Kemal University. 208 questionnaire
forms which were accepted as valid from 220 questionnaires were evaluated. The
obtained data were analyzed by using the SPSS program. As a result of the
correlation and regression analysis made, meaningful in the positive direction
but weak relationship was found between the warm-agreeable and
unassuming-ingenuous personality characteristics and the entrepreneurial
dimension of the career value. The
warm-agreeable and unassuming-ingenuous personality characteristics affect
individuals’ entrepreneurship inclinations positively. In addition, the Mann-Whitney U test was conducted to
determine the difference between the undergraduate students who took the
entrepreneurship course and those who did not take the course and statistically no significant difference
between the students was found.
Personality career value entrepreneurship associate degree students
Bu
araştırmanın amacı, bireylerin kişilik özelliklerinin kariyer değerlerine olan
etkisini incelemektir. Bu doğrultuda, bireylerin sosyal-dışa dönük,
içten-uyumlu, kendine güvenen-baskın ve alçakgönüllü-samimi kişilik özellikleri
ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişkiler belirlenmiştir. Araştırma
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrenciler üzerinde
gerçekleştirilmiştir. 220 kişiye uygulanan anketlerden geçerli kabul edilen 208
anket formu değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan korelasyon ve regresyon analizleri
sonucunda, içten-uyumlu ve alçakgönüllü-samimi kişilik özellikleri ile kariyer
değerinin girişimci boyutu arasında pozitif yönde anlamlı fakat zayıf bir
ilişki belirlenmiştir. İçten-uyumlu ve alçakgönüllü-samimi kişilik özellikleri
bireylerin girişimcilik eğilimlerini olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca
öğrenim hayatlarında girişimcilik dersi alan ve almayan önlisans
öğrencilerinin, girişimcilik eğilimleri arasındaki farklılığı belirlemek üzere
Mann-Whitney U testi yapılmış ve öğrenciler arasında istatistiki olarak anlamlı
bir farklılık bulunamamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |