The first humanoid robot in the modern sense was developed in 1973. Technological advances over time have enabled the production of humanoid robots that perform more complex tasks. This situation has made the use of humanoid robots increasingly widespread. The increasing prevalence of humanoid robots in the business world has made it important to determine the perceptions, attitudes and behaviors of individuals interacting with them. Consumers' perceptions, attitudes and behaviors are unclear in this regard. Besides, humanoid robots increasingly replace employees or perform tasks together with employees creates stress on employees. However, it is seen that employers approach the issue in terms of productivity and cost. In our country, the concept of humanoid robot has been studied from an engineering point of view. It is seen that studies on the basis of social science are more limited. In this study, studies on humanoid robot and humanoid robot in service sector are examined. In the literature, it is seen that the subject is examined in different service types, on different participants, using various techniques. According to examinations, it has been determined that the performance of humanoid robots is not seen as sufficient, and the attitudes and behaviors of individuals towards humanoid robots are generally positive. It is expected that the study will guide academicians working on consumer behavior and the service sector in determining new research topics and draw the attention of practitioners to the subject of the subject humanoid robot investments.
Humanoid robot social robot human-robot interaction uncanny valley
Modern anlamda ilk insansı robot, 1973 yılında geliştirilmiştir. Zaman içerisinde gerçekleşen teknolojik gelişmeler, daha karmaşık görevleri yerine getiren insansı robotların üretilmesini sağlamıştır. Bu durum, insansı robotların kullanımını giderek yaygınlaştırmıştır. İnsansı robotların iş dünyasında giderek yaygınlaşması, onlarla etkileşime geçen bireylerin algı, tutum ve davranışlarının belirlenmesini önemli hale getirmiştir. Bu konuda tüketicilerin algı, tutum ve davranışları belirsizdir. Ayrıca insansı robotların giderek çalışanların yerini alması ya da çalışanlarla birlikte görevleri yerine getirmesi, çalışanlar üzerine stres oluşturmaktadır. Bununla birlikte işverenlerin, konuya verimlilik ve maliyet açısından yaklaştığı görülmektedir. Ülkemizde insansı robot kavramı, genel olarak mühendislik bakış açısıyla incelenmiştir. Sosyal bilim temelinde yapılan çalışmaların daha sınırlı olduğu görülmektedir. Bu çalışmada insansı robot ve hizmet sektöründe insansı robot kullanımı üzerine yapılan araştırmalar incelenmektedir. Literatürde konunun farklı hizmet türlerinde, farklı katılımcılar üzerinde çeşitli teknikler kullanılarak incelendiği görülmektedir. Yapılan incelemelere göre, insansı robotların performanslarının yeterli olarak görülmediği, genel olarak bireylerin insansı robota karşı tutum ve davranışlarının olumlu olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın katkısı, hem akademisyenlere hem de uygulamacılara yöneliktir. Tüketici davranışları ve hizmet sektörü üzerinde çalışan araştırmacılara yeni araştırma konuları belirleme konusunda rehberlik etmesi beklenirken, uygulamacılara da insansı robot yatırımları üzerine rehberlik etmesi beklenmektedir.
İnsansı robot sosyal robot insan-robot etkileşimi tekinsiz vadi Humanoid robot social robot human-robot interaction uncanny valley
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 1 |