Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE 2011-2018 YILLARI ARASINDA KORO ALANINDA YAPILMIŞ OLAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAZI PARAMETRELER BAKIMINDAN İNCELENMESİ*

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 32 - 55, 15.07.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.430359

Öz

Bu
araştırma, son yıllarda koro alanında yapılmış olan lisansüstü çalışmaları;
konu, problem cümlesi ve yöntem parametreleri ağırlıklı olmak üzere belli
açılardan incelemek ve koro alanında yeni çalışmalar yapacak olan
araştırmacılara, durum değerlendirmesi noktasında bir bakış açısı sunmak
amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda araştırma, koro alanında çalışma yapacak olan
araştırmacılara yol göstermesi bakımından önem taşımaktadır. Bu çalışma nitel
araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak yapılandırılmıştır. Veriler, elektronik
ortamda YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden elde edilmiştir. Koro alanı temel alınarak
gerçekleştirilen tarama sonucunda 2011-2018 yılları arasında yapılmış olan 22
tezden 2 tanesine erişim olmadığından ulaşılamamış, 1 tanesinin de konu dışında
kaldığının tespit edilmesinden dolayı çalışmada incelenen tez sayısı 19 olarak
belirlenmiştir. Doküman incelemesi tekniği ile
elde edilen veriler; akademik derece, yıl, üniversite, enstitü, yöntem, konu ve
problem cümlesi parametrelerine göre gruplanmış ve
araştırmanın
problemi gereğince sırasıyla yorumlanmıştır. Araştırma bulgularından yola
çıkarak, Türkiye’de 2011-2018 yılları arasında koro alanında yapılan lisansüstü
tezlerin 11 farklı üniversitede ve 3 farklı enstitü bünyesinde tamamlandığı
görülmüştür. Araştırma sürecince incelenen lisansüstü tezlerin; betimsel tarama
modeli, öntest-sontest gruplu deneysel yöntem, görüşme, tarihsel yöntem, eser
analizi ve meta analiz yöntemleri kullanılarak hazırlandığı sonucuna
ulaşılmıştır. Koro alanının uygulamaya dayalı doğası gereğince, deneysel
yöntemle hazırlanan çalışmaların artması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Altınel, A. A. (2012). Spektral Müzikte Zamansallık ile Koro, Orkestra ve Elektronikler İçin Beste. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Eser Metni (Cilt 1). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Apaydınlı, K. (2014). Türkiye’de Koro Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlere Bir Bakış. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 4(8), 63-74.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma- Yöntem Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çanakçı, P. (2015). Çocuk Korosunda Şarkı Söyleyen Çocuklar ile Söylemeyen Çocukların Umut Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çevik, S. (2015). Koro Eğitimi ve Yönetimi. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Değer, A. Ç. (2012). Çocuk Korolarının Eğitiminde Bir Yaklaşım Olarak Eğitsel Oyun Kullanımının Öğrencilerin Müziksel Erişi Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dilek, S. (2017). Koro Dernekleri ve Etkinliklerinin Karşılaştırılması (Türkiye ve İtalya Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ersoydan, M. Y. (2014). Koro Şeflerinin Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Erol, I. (2013). Çocuk Korolarının Çocukların Okul Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Göktaş, M. (2017). Koro Çalışmalarının, Sosyokültürel Katkılar Açısından İncelenmesi (Malatya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Görücü, A. Ö. (2014). Koro Eğitimi ve Nefes Egzersizleri Tutum Ölçeği Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gürpınar, E. (2014). İşbirlikli Öğrenme Yöntemine Dayalı Çoksesli Solfej Uygulamalarının Müziksel İşitme-Okuma-Yazma ve Koro Ders Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Karkın, A. M. (2011). Müzik Bilimleri Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 1(2), 143-149.
  • Keçeli, İ. (2015). Erol Deran’ın İstanbul Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nda İcra Ettiği 4 Taksiminin Makamsal İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıçiftçi, A. Ö. (2014). Koro Dersi Motivasyon Ölçeği Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Seyhan, S. (2014). Koro ve Yönetimi Dersinin Etkililiğinin Öğretim Elemanları Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Simon, J. ve Burstein P. (1985). Basic Research Methods in Social Sciences. Third edition. New York: Random House.
  • Şanal, A. M. (2011). Çoksesli Koroda Şarkı Söylemenin Psikolojik ve Fizyolojik Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kaçmaz D. (2011). Yirminci Yüzyıl Türk Koro Müziğinde Ulusal ve Uluslararası Etkileşimler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Kaya, Z. (2011). Koro Eğitiminde Yapılandırmacı Yaklaşımın Tutum, Öz-Yeterlik Algısı ve Akademik Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Köse, H. S. (2017). Müzik Eğitimi Araştırmalarında Analitik İnceleme Dersi, Yayımlanmamış Ders Notları.
  • Köse, H. S. (2004). Koro Başarım Gücünün Arttırılması İçin Bireysel Ses Eğitiminin Gerekliliği. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Özgül, İ. (2013). Koro Eğitiminde Etkili Motivasyon Stratejilerine İlişkin Öğrenci Algıları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özmen, A. (2013). Beşinci Kuşak ve Sonrası Türk Bestecilerinin Çoksesli Koro Eserlerinin Ritmik Ve Melodik Yönden İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tebiş C. ve Okay H. (2013). Türkiye’de Müzik Sanatı ve Eğitiminde Keman ve Viyola Konulu Lisansüstü Tezlerin Konu ve Yöntem Olarak İncelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education. 2(2), 11-20.
  • Usman, O. (2016). Tenor Solo, Kadın Korosu ve Orkestra İçin Bakkhalar ile Sacher’e Saygı İçin Yazılmış Beş Eserin Karşılaştırmalı Analizi. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Eser Metni. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaşar, Y. (2015). Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde Koro Çalışmalarında Karşılaşılan Ses Eğitimi ile İlgili Sorunların Çözümüne İlişkin Yaklaşımlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, V. B. Ö. (2004). İlköğretim Okulları İkinci Kademe (6. Sınıf) Öğrencilerinde Ses Eğitimi Uygulamaları ile Koro Eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yüksek Öğretim Kurulu, Ulusal Tez Merkezi, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Erişim Tarihi: 07.02.2018.
  • Yüksek Öğretim Kurulu, Lisansüstü Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği, 2016. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/23688337/lisansustu_egitim_ve_ogretim_y%C3%B6netmeligi.pdf/8451c3e1-7975-40f1-bc81-3ca01cb288c8 Erişim tarihi: 07.02.2018.

EXAMINING POSTGRADUATE THESES THAT MADE IN THE FIELD OF CHOIR BETWEEN THE YEARS 2011-2018 IN TURKEY IN TERMS OF SOME PARAMETERS

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 32 - 55, 15.07.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.430359

Öz

This
research aims that the recent graduate studies in the choir field examine some
ways mainly the topic, the problem, and the method parameters and intended to
present a perspective a point of view of the situation assessment to the
researcher who will be doing new work in the choir field.
In
this context, the research is important in that it leads to the researcher who
will work in the choir field. This study is structured using qualitative
research methods and techniques. The data were obtained from YOK National
Thesis Center in electronic environment. The number of theses examined in the
study was determined to be 19 because 2 out of 22 theses performed between
2011-2018 were not reached and 1 of them was out of the subject. . The data
obtained by the technique of document review grouped by academic degree, year,
university, institute, method, topic and problem culmination parameters and it were
interpreted in accordance with the problem of researching. Based on the
research findings, it is observed that the postgraduate studies in the choir
area of the thesis was completed in 11 different universities and 3 different
institutes in Turkey between the years 2011-2018. It’s concluded that the postgraduate
theses examined during the research process prepared by using the methods of
descriptive scanning model, pre-test-post test group method, interview,
historical method, trace analysis and meta-analysis methods. Due to the
practical nature of the choir field, it is recommended to increase the number
of studies prepared by experimental methods.

Kaynakça

  • Altınel, A. A. (2012). Spektral Müzikte Zamansallık ile Koro, Orkestra ve Elektronikler İçin Beste. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Eser Metni (Cilt 1). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Apaydınlı, K. (2014). Türkiye’de Koro Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlere Bir Bakış. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 4(8), 63-74.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma- Yöntem Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çanakçı, P. (2015). Çocuk Korosunda Şarkı Söyleyen Çocuklar ile Söylemeyen Çocukların Umut Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çevik, S. (2015). Koro Eğitimi ve Yönetimi. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Değer, A. Ç. (2012). Çocuk Korolarının Eğitiminde Bir Yaklaşım Olarak Eğitsel Oyun Kullanımının Öğrencilerin Müziksel Erişi Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dilek, S. (2017). Koro Dernekleri ve Etkinliklerinin Karşılaştırılması (Türkiye ve İtalya Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ersoydan, M. Y. (2014). Koro Şeflerinin Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Erol, I. (2013). Çocuk Korolarının Çocukların Okul Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Göktaş, M. (2017). Koro Çalışmalarının, Sosyokültürel Katkılar Açısından İncelenmesi (Malatya İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Görücü, A. Ö. (2014). Koro Eğitimi ve Nefes Egzersizleri Tutum Ölçeği Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gürpınar, E. (2014). İşbirlikli Öğrenme Yöntemine Dayalı Çoksesli Solfej Uygulamalarının Müziksel İşitme-Okuma-Yazma ve Koro Ders Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Karkın, A. M. (2011). Müzik Bilimleri Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 1(2), 143-149.
  • Keçeli, İ. (2015). Erol Deran’ın İstanbul Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nda İcra Ettiği 4 Taksiminin Makamsal İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıçiftçi, A. Ö. (2014). Koro Dersi Motivasyon Ölçeği Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Seyhan, S. (2014). Koro ve Yönetimi Dersinin Etkililiğinin Öğretim Elemanları Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Simon, J. ve Burstein P. (1985). Basic Research Methods in Social Sciences. Third edition. New York: Random House.
  • Şanal, A. M. (2011). Çoksesli Koroda Şarkı Söylemenin Psikolojik ve Fizyolojik Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kaçmaz D. (2011). Yirminci Yüzyıl Türk Koro Müziğinde Ulusal ve Uluslararası Etkileşimler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Kaya, Z. (2011). Koro Eğitiminde Yapılandırmacı Yaklaşımın Tutum, Öz-Yeterlik Algısı ve Akademik Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Köse, H. S. (2017). Müzik Eğitimi Araştırmalarında Analitik İnceleme Dersi, Yayımlanmamış Ders Notları.
  • Köse, H. S. (2004). Koro Başarım Gücünün Arttırılması İçin Bireysel Ses Eğitiminin Gerekliliği. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Özgül, İ. (2013). Koro Eğitiminde Etkili Motivasyon Stratejilerine İlişkin Öğrenci Algıları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özmen, A. (2013). Beşinci Kuşak ve Sonrası Türk Bestecilerinin Çoksesli Koro Eserlerinin Ritmik Ve Melodik Yönden İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tebiş C. ve Okay H. (2013). Türkiye’de Müzik Sanatı ve Eğitiminde Keman ve Viyola Konulu Lisansüstü Tezlerin Konu ve Yöntem Olarak İncelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education. 2(2), 11-20.
  • Usman, O. (2016). Tenor Solo, Kadın Korosu ve Orkestra İçin Bakkhalar ile Sacher’e Saygı İçin Yazılmış Beş Eserin Karşılaştırmalı Analizi. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Eser Metni. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaşar, Y. (2015). Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde Koro Çalışmalarında Karşılaşılan Ses Eğitimi ile İlgili Sorunların Çözümüne İlişkin Yaklaşımlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, V. B. Ö. (2004). İlköğretim Okulları İkinci Kademe (6. Sınıf) Öğrencilerinde Ses Eğitimi Uygulamaları ile Koro Eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yüksek Öğretim Kurulu, Ulusal Tez Merkezi, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ Erişim Tarihi: 07.02.2018.
  • Yüksek Öğretim Kurulu, Lisansüstü Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği, 2016. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/23688337/lisansustu_egitim_ve_ogretim_y%C3%B6netmeligi.pdf/8451c3e1-7975-40f1-bc81-3ca01cb288c8 Erişim tarihi: 07.02.2018.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ezgi Ertek Babaç

H. Seval Köse

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertek Babaç, E., & Köse, H. S. (2018). TÜRKİYE’DE 2011-2018 YILLARI ARASINDA KORO ALANINDA YAPILMIŞ OLAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BAZI PARAMETRELER BAKIMINDAN İNCELENMESİ*. Online Journal of Music Sciences, 3(1), 32-55. https://doi.org/10.31811/ojomus.430359