Bu çalışmanın amacı van den Eijnden, Lemmens ve
Valkenburg (2016) tarafından geliştirilen sosyal medya bağımlılığı ölçeği kısa
formunun Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Uyarlama
çalışması verileri bir Anadolu Lisesinde öğrenim gören 376 lise öğrencisinden
toplanmıştır. Ölçeğin faktör analizine uygunluğunu test etmek için açımlayıcı
faktör analizi ve yapı geçerliği için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.
Ölçeğin güvenirliği için ise Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısına
bakılmıştır. Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .76 olarak bulunmuştur. Faktör analizi sonucunda toplam varyansın %
35’ini açıklayan 9 maddeli tek faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ölçek
maddeleri faktör yük değerlerinin. 52 ile .66 arasında değiştiği görülmektedir.
Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) katsayısı .84 ve Barlett Küresellik Testi x2 değeri ise 587.545
(p<.000) olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizinde ölçeğin tek boyutlu
yapısının iyi uyum verdiği görülmüştür [x2=61.29,
df=27, x2/df=2.27 RMSEA=0.058, RMR=0.009, S-RMR=0.045,
GFI=0.96, AGFI=0.93, CFI=0.93, NNFI=0.91, IFI=0.93]. Sonuç olarak SMBÖ-KF’nun ergenlerde
sosyal medya bağımlılığını ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğu görülmektedir.
The aim of this study is to examine the validity
and reliability of the Turkish version of Social Media Addiction Scale Short
Form developed by van den Eijnden, Lemmens and Valkenburg (2016). The datum of
adaptation (study) has been collected from 376 highschool students. Exploratory
factor analysis in order to test suitability of scale for factor analysis and
confirmatory factor analysis in order to
test the structure validity have been conducted. Internal consistency
coefficient (Cronbach’s Alpha) is calculated for the reliability of the scale.
Conbach’s Alpha internal consistency coefficient of the scale is .76. As a
result of the factor analysis, it has been found that the scale consists of 9 items and one factor
which account for 35% of total variance. The factor loading points of the scale
have been varied from .52 to .66. Coefficient of Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) has
been found as .84 and x2 value
of the Barlett sphericity test has been found as 587.545 (p<.000). One
dimensional structure of the scale has been observed to be fitting well in the
confirmatory factor analysis [x2=61.29,
df=27, x2/df=2.27
RMSEA=0.058, RMR=0.009, S-RMR=0.045, GFI=0.96, AGFI=0.93, CFI=0.93, NNFI=0.91,
IFI=0.93]. As a result, it has been found
that the scale of SMBÖ-KF is reliable and valid in measuring the social
media addiction among adolescents.
Konular | Bilgisayar Yazılımı |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1 |