In this study, it was aimed to determine cyberbullying awareness
situations, cyberbullying and cybervictim situations of secondary school
students. In addition, cyberbullying awareness
situations, cyberbullying and cyber victim situations were examined in terms of
various variables. The study
group was consisted of 111 students who are studying in a central secondary
school in Ankara and who have received cyberbullying awareness trainings within
the scope of “information technology and software” lessons. The data
were collected through “Personal Information Form”, "Cyber Bully / Victim
Scale" developed by Ayas and Horzum (2010) and "Cyberbullying
Awareness Scale" developed by Ayas, Aydın and Horzum (2015). A computer
based statistical program was used for the analysis of the data. Mann Whitney-U test and Kruskall
Wallis H-Test were used to determine the relationship between demographic
variables and cyberbullying / victim and cyberbullying awareness. The relationship between
cyberbullying, cyber victim, and cyberbullying awareness was determined by the
spearman correlation method. Within the scope of the research results, it is seen that the rates of
cyberbullying and cyber victim rates of students who have been trained in
cyberbullying awareness are low; while the level of cyberbullying awareness is
higher. In addition, while correlation between cyberbullying and
cyberbullying levels were found to be negative; correlation between
cyberbullying and cyber victim levels were found to be positive. However, no significant
relationship between cyberbullying awareness and cyber victim levels has been
observed.
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin sanal zorbalık farkındalık
durumlarının, sanal zorbalık yapma ve mağduriyet durumlarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada ayrıca, öğrencilerin sanal zorbalık farkındalık
durumları, sanal zorbalık yapma ve mağduriyet durumları çeşitli demografik
değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’daki
merkezi bir ortaokulda öğrenim görmekte olan ve “bilişim teknolojileri ve
yazılım” dersi kapsamında sanal zorbalık farkındalık eğitimleri almış olan 110
öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışma kapsamında veriler; demografik bilgi
anketi, Ayas ve Horzum (2010) tarafından geliştirilen “Sanal Zorba/Mağdur
Ölçeği” ve Ayas, Aydın ve Horzum (2015) tarafından geliştirilen “Sanal Zorbalık
Farkındalık Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizi sürecinde bilgisayar
tabanlı bir istatistik programından faydalanılmıştır. Öğrencilerin demografik
bilgilerinin belirlenmesinde betimsel analizlerden faydalanılmıştır. Demografik
bilgiler ile sanal zorba/mağdur olma ve sanal zorbalık farkındalık durumları
arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Mann Whitney-U testi ile Kruskall Wallis
H-Testi kullanılmıştır. Sanal zorbalık yapma, sanal zorbalık mağduriyet ve
sanal zorbalık farkındalık durumları arasındaki ilişki ise spearman korelasyon
yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre sanal zorbalık
farkındalık eğitimi almış öğrencilerin sanal zorbalık yapma oranları ve sanal
mağduriyet oranları düşük düzeydedir. Öğrencilerin sanal zorbalık farkındalık
düzeyleri ise yüksek düzeydedir. Öte yandan sanal zorbalık farkındalık ve sanal
zorbalık düzeyleri arasında negatif bir ilişki, zorbalık ve sanal mağduriyet
düzeyleri arasında pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Ancak, sanal zorbalık
farkındalık ve sanal mağduriyet düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki
bulunmamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |