The Relationship Between the Aims of Use of Social Network Sites With Cyberbullying and Cyber Victimization in Nursing Students
Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 1, 31 - 53, 30.06.2019
Burcu Küçükkaya
,
Hatice Kahyaoğlu Süt
,
Funda Aslan
Öz
Aim of the study is to The investigate the relationship between the aims
of use of social network sites with cyberbullying and cyber victimization in
nursing students. Method: This cross-sectional study was conducted on 509
students in the first, second, third and fourth grades who were trained in the
Nursing Department of the Faculty of Health Sciences of the ……. University
between October-December 2018. The research data were collected by the “Questionnaire
Form” prepared by the researchers, the “Revised Cyber Bullying Inventory-II
(RCBI-II)”, and the “Scale of Aims of Use of Social Network Sites and Communication
Skills Scale (SAUSNS-CSS)”. There was no statistically significant relationship
between the RCBI-II and sub-dimensions of RCBI-II and SAUSNS-CSS (P> 0.05).
A statistically significant relationship was found between cyberbullying and
cyber victimization which were the sub-dimensions of the RCBI-II (p<0.001).
A statistically significant relationship was determined between the SAUSNS-CSS for
social interaction and communication purposes, for recognition and recognition
purposes and for educational purposes (p <0.001). Nursing students' social networks are more likely to use social
networks for social interaction and communication. In the use of social
networks, cyberbullying is increasing and cyber victimization is increasing.
Kaynakça
- Anand, N., Thomas, C., Jain, P. A., Bhat, A., Thomas, C., Prathyusha, P. V. ve Cherian, A. V. (2018). Internet use behaviors, internet addiction and psychological distress among medical college students: A multi centre study from South India. Asian Journal of Psychiatry, 37, 71-77.
- Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
- Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
- Ayğar, B. B. ve Uzun, B. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. ADDİCTA, 5(3), 1-9.
- Baker, Ö. E. ve Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: Siber zorbalık. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 31-42.
- Callaghan, M., Kelly, C. ve Molcho, M. (2015). Exploring traditional and cyberbullying among Irish adolescents. International Journal of Public Health, 60, 199–206.
- Çakır, H. (2018). Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 539-563.
- Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Educational Sciences: Theory Practice, 9(3), 1291-1325.
- Eroğlu, Y. ve Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
- Filiz, O., Erol, O., Dönmez, F. İ. ve Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2), 17-28.
- Internet World Stats Usage and Population Statistics. (2017). Internet in Europe Stats. https://www.internetworldstats.com/stats4.html.
- Karal, H. ve Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3), 251-263.
- Kaya, H., Turan, N., Hasoğlu, Ö., Güre, Ö., Arslanova, E. ve Elmas, G. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin sosyal ağ sitelerini kullanma amacı ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1(40), 16-32.
- Kestel, M. ve Akbıyık, C. (2016). Siber Zorbalığın Öğrencilerin Akademik, Sosyal ve Duygusal Durumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (3), 844-859.
- Kircaburun, K., Alhabash, S., Tosuntaş, Ş. B. ve Griffiths, M. D. (2018). Uses and gratifications of problematic social media use among university students: A simultaneous examination of the Big Five of personality traits, social media platforms, and social media use motives. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-23.
- Kokkinos, C. M., Baltzidis, E. ve Xynogala, D. (2016). Prevalence and personality correlates of Facebook bullying among university undergraduates. Computers in Human Behavior, 55, 840-850.
- Köse, S., Özdilek, R., Doğan, P. ve Göktaş, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sanal Zorba/Sanal Kurban Olma Durumları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Journal of Social Sciences, 20.
- Küçükali, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİ BF Dergisi, 7(13), 531-546.
- Lacey, B. (2007). Social Aggression: A study of internet harassment. Unpublished doctoral dissertation, Long Island University, ABD.
- O’Moore, M. (2012). Cyber-Bullying: The Situation in Ireland. Pastoral Care in Education, 30, 209–223.
- Özlü, M., Öz, N. D. ve Taşgın, E. (2018). Determination of Leisure Time Orientations in University Students, The Relationship Between Leisure Time Boredom Perceptions and Social Network Sites Usage Purposes. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(2), 105-110.
- Peker, A. (2015). Negatif duygunun siber zorbalık ve mağduriyete ilişkin yordayıcı rolünün incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1633-1646.
- Peker, A., Eroğlu, Y. ve Çitemel, N. (2012). Boyun eğici davranışlar ile siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkide cinsiyetin aracılığının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 206-207.
- Pornari, C. D. ve Wood, J. (2010). Peer and cyber aggression in secondary school students: The role of moral disengagement, hostile attribution bias, and outcome expectancies. Aggressive Behavior, 36(2), 81-94.
- Sam, D. L., Bruce, D., Agyemang, C. B., Amponsah, B. ve Arkorful, H. (2018). Cyberbullying Victimization among High School and University Students in Ghana. Deviant Behavior.
- Shariff, S. ve Gouin, R. (2005). Cyber -dilemmas: gendered hierarchies free expression and cyber-safety in schools, presented at safety and security in a networked world: Balancing Cyber-Rights And Responsibilities. Oxford Internet Institute Conference, Oxford, U.K.
- Souza, S. B., Veiga Simão, A. M., Ferreira, A. I. ve Costa Ferreira, P. (2018). University students’ perceptions of campus climate, cyberbullying and cultural issues: implications for theory and practice. Studies in Higher Education, 43(11), 2072-2087.
- Süslü, D. P. ve Oktay, A. (2018). Lise Öğrencilerinde Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyetle İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. İlköğretim Online, 17(4), 1877-1895.
- Şahin, A., Kaynakçı, C. ve Aytop, Y. (2016). Ziraat fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 13(02), 34-45.
- Taştekin, E. ve Bayhan, P. (2018). Ergenler arasındaki siber zorbalığın ve mağduriyetin incelenmesi. Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 5(2), 21-45.
- Tanrıverdi, H. ve Sağır, S. (2014). Lise öğrencilerinin sosyal ağ kullanım amaçlarının ve sosyal ağları benimseme düzeylerinin öğrenci başarısına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 775-822.
- Topcu, Ç. ve Erdur-Baker, Ö. (2018). RCBI-II: The Second Revision of the Revised Cyber Bullying Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 51(1), 32-41.
- Ünalan, D., Baştürk, M., İkinci, S. S. ve Aydın, A. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal ağ sitesi kullanım alışkanlıklarının kişilik özellikleri ile ilişkisi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 16(2), 21-32.
- Vorderer, P., Krömer, N. ve Schneider, F. M. (2016). Permanently online–Permanently connected: Explorations into university students’ use of social media and mobile smart devices. Computers in Human Behavior, 63, 694-703.
- Whittaker, E. ve Kowalski, R. M. (2015). Cyberbullying Via Social Media. Journal of School Violence, 14(1), 11-29.
- Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats. U.S.A: Research Pres.
- Wire, N. (2011). Social media report: spending time, money and going mobile. http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online_mobile/social-media-report- spending-timemoney-and-going-mobile/.
- Yaman, E., Eroğlu, Y. ve Peker, A. (2011). Okul zorbalığı ve siber zorbalık. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
- Yılmazsoy, B. ve Kahraman, M. (2019). Examination of Social Media Usage Purposes of Undergraduate and Graduate Students. Kastamonu Education Journal, 27(1), 219-229.
- Yılmazsoy, B. ve Kahraman, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Facebook örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 9-20.
Hemşirelik Öğrencilerinde Siber Zorbalık ve Mağduriyet ile Sosyal Ağ Kullanım Amaçları Arasındaki İlişki
Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 1, 31 - 53, 30.06.2019
Burcu Küçükkaya
,
Hatice Kahyaoğlu Süt
,
Funda Aslan
Öz
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinde
siber zorbalık ve mağduriyet ile sosyal ağ kullanım amaçları arasındaki
ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Kesitsel ve ilişkisel tarama desenindeki bu
araştırmanın çalışma grubunu, Ekim-Aralık 2018 tarihleri arasında bir
hemşirelik bölümünde eğitim gören 509 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma
verileri araştırmacılar tarafından literatür incelenerek oluşturulan “Anket
Formu”, “Yenilenmiş Siber Zorbalık Envanteri-II (YSZE-II)” ve “Sosyal Ağ
Siteleri Kullanım Amacı Ölçeği (SASKAÖ)” ile toplanmıştır. Öğrencilerin yaş
ortalaması 20.09±1.09 ve %79’unun cinsiyeti kadındır. Öğrencilerin SASKAÖ ve
alt boyutları ile YSZE-II alt boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır
(p>0.05). YSZE-II alt boyutları olan “siber zorbalık” ile “siber mağduriyet”
alt boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0.001). SASKAÖ’nün
sosyal etkileşim ve iletişim amaçlı, tanıma ve tanınma amaçlı ve eğitim amaçlı
alt boyutlarının kendi arasında anlamlı ilişki belirlenmiştir (p<0.001).
Hemşirelik bölümü öğrencilerinin sosyal ağları, sosyal etkileşim ve iletişim
amaçlı kullanma durumu daha fazladır.
Öğrencilerin sosyal ağ kullanımında, siber zorbalık durumu artarken
siber mağduriyet durumları da artmaktadır.
Kaynakça
- Anand, N., Thomas, C., Jain, P. A., Bhat, A., Thomas, C., Prathyusha, P. V. ve Cherian, A. V. (2018). Internet use behaviors, internet addiction and psychological distress among medical college students: A multi centre study from South India. Asian Journal of Psychiatry, 37, 71-77.
- Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
- Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
- Ayğar, B. B. ve Uzun, B. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. ADDİCTA, 5(3), 1-9.
- Baker, Ö. E. ve Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: Siber zorbalık. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 31-42.
- Callaghan, M., Kelly, C. ve Molcho, M. (2015). Exploring traditional and cyberbullying among Irish adolescents. International Journal of Public Health, 60, 199–206.
- Çakır, H. (2018). Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(3), 539-563.
- Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Educational Sciences: Theory Practice, 9(3), 1291-1325.
- Eroğlu, Y. ve Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
- Filiz, O., Erol, O., Dönmez, F. İ. ve Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2), 17-28.
- Internet World Stats Usage and Population Statistics. (2017). Internet in Europe Stats. https://www.internetworldstats.com/stats4.html.
- Karal, H. ve Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3), 251-263.
- Kaya, H., Turan, N., Hasoğlu, Ö., Güre, Ö., Arslanova, E. ve Elmas, G. (2015). Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin sosyal ağ sitelerini kullanma amacı ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1(40), 16-32.
- Kestel, M. ve Akbıyık, C. (2016). Siber Zorbalığın Öğrencilerin Akademik, Sosyal ve Duygusal Durumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (3), 844-859.
- Kircaburun, K., Alhabash, S., Tosuntaş, Ş. B. ve Griffiths, M. D. (2018). Uses and gratifications of problematic social media use among university students: A simultaneous examination of the Big Five of personality traits, social media platforms, and social media use motives. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-23.
- Kokkinos, C. M., Baltzidis, E. ve Xynogala, D. (2016). Prevalence and personality correlates of Facebook bullying among university undergraduates. Computers in Human Behavior, 55, 840-850.
- Köse, S., Özdilek, R., Doğan, P. ve Göktaş, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sanal Zorba/Sanal Kurban Olma Durumları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Journal of Social Sciences, 20.
- Küçükali, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİ BF Dergisi, 7(13), 531-546.
- Lacey, B. (2007). Social Aggression: A study of internet harassment. Unpublished doctoral dissertation, Long Island University, ABD.
- O’Moore, M. (2012). Cyber-Bullying: The Situation in Ireland. Pastoral Care in Education, 30, 209–223.
- Özlü, M., Öz, N. D. ve Taşgın, E. (2018). Determination of Leisure Time Orientations in University Students, The Relationship Between Leisure Time Boredom Perceptions and Social Network Sites Usage Purposes. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(2), 105-110.
- Peker, A. (2015). Negatif duygunun siber zorbalık ve mağduriyete ilişkin yordayıcı rolünün incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1633-1646.
- Peker, A., Eroğlu, Y. ve Çitemel, N. (2012). Boyun eğici davranışlar ile siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkide cinsiyetin aracılığının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 206-207.
- Pornari, C. D. ve Wood, J. (2010). Peer and cyber aggression in secondary school students: The role of moral disengagement, hostile attribution bias, and outcome expectancies. Aggressive Behavior, 36(2), 81-94.
- Sam, D. L., Bruce, D., Agyemang, C. B., Amponsah, B. ve Arkorful, H. (2018). Cyberbullying Victimization among High School and University Students in Ghana. Deviant Behavior.
- Shariff, S. ve Gouin, R. (2005). Cyber -dilemmas: gendered hierarchies free expression and cyber-safety in schools, presented at safety and security in a networked world: Balancing Cyber-Rights And Responsibilities. Oxford Internet Institute Conference, Oxford, U.K.
- Souza, S. B., Veiga Simão, A. M., Ferreira, A. I. ve Costa Ferreira, P. (2018). University students’ perceptions of campus climate, cyberbullying and cultural issues: implications for theory and practice. Studies in Higher Education, 43(11), 2072-2087.
- Süslü, D. P. ve Oktay, A. (2018). Lise Öğrencilerinde Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyetle İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. İlköğretim Online, 17(4), 1877-1895.
- Şahin, A., Kaynakçı, C. ve Aytop, Y. (2016). Ziraat fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 13(02), 34-45.
- Taştekin, E. ve Bayhan, P. (2018). Ergenler arasındaki siber zorbalığın ve mağduriyetin incelenmesi. Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 5(2), 21-45.
- Tanrıverdi, H. ve Sağır, S. (2014). Lise öğrencilerinin sosyal ağ kullanım amaçlarının ve sosyal ağları benimseme düzeylerinin öğrenci başarısına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 775-822.
- Topcu, Ç. ve Erdur-Baker, Ö. (2018). RCBI-II: The Second Revision of the Revised Cyber Bullying Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 51(1), 32-41.
- Ünalan, D., Baştürk, M., İkinci, S. S. ve Aydın, A. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal ağ sitesi kullanım alışkanlıklarının kişilik özellikleri ile ilişkisi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 16(2), 21-32.
- Vorderer, P., Krömer, N. ve Schneider, F. M. (2016). Permanently online–Permanently connected: Explorations into university students’ use of social media and mobile smart devices. Computers in Human Behavior, 63, 694-703.
- Whittaker, E. ve Kowalski, R. M. (2015). Cyberbullying Via Social Media. Journal of School Violence, 14(1), 11-29.
- Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats. U.S.A: Research Pres.
- Wire, N. (2011). Social media report: spending time, money and going mobile. http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online_mobile/social-media-report- spending-timemoney-and-going-mobile/.
- Yaman, E., Eroğlu, Y. ve Peker, A. (2011). Okul zorbalığı ve siber zorbalık. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
- Yılmazsoy, B. ve Kahraman, M. (2019). Examination of Social Media Usage Purposes of Undergraduate and Graduate Students. Kastamonu Education Journal, 27(1), 219-229.
- Yılmazsoy, B. ve Kahraman, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Facebook örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 9-20.