Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Interpersonal Sensitivity as a Predictor of Gaming Addiction in University Students

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 12, 25.08.2024

Öz

Game addiction, which emerges as a negative aspect of technological developments, is increasing day by day and attracts the attention of more and more researchers. Investigating the variables associated with gaming addiction, which is a public health problem in general, is important in terms of determining the limits of gaming addiction. In this study, the relationship between game addiction and interpersonal sensitivity was examined. The study was conducted on a total of 317 individuals, 245 (77.3%) female and 72 (22.7%) male, aged between 19-36 years. Data were collected through the Internet Gaming Disorder Scale and the Interpersonal Sensitivity Scale. Data were analyzed with t-test, correlation and regression tests. According to the findings obtained from the research, game addiction differs significantly according to gender. There is a positive relationship between interpersonal sensitivity and game addiction and interpersonal sensitivity is a significant predictor of game addiction. Research findings were discussed in line with the literature and recommendations were made.

Kaynakça

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
  • Anlı, G. (2018). Kişilerarası duyarlılık ile ınternet bağımlılığı arasındakı ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 103-118. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/578177
  • Arabacı, L. B., Taş, G., Kavaslar, İ., Dikmen, M., & Teke, C. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin sosyotropi-otonomi kişilik özellikleri ve kişilerarası duyarlılıkları ile facebook bağımlılıkları arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 18(3), 69-79.
  • Barut, B. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılık düzeyi ile algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi). Sosyal bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı. Gaziantep
  • Baysak, E., Yertutanol, F. D. K., Şahiner, İ. V., & Candansayar, S. (2020). Çevrimiçi oyun oynayanların sosyodemografik özellikleri ve oyun bağımlılığının bazı psikososyal etmenlerle ilişkisi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23(2), 196-203. DOI: 10.5505/kpd.2020.10337
  • Bilgin, M. (2018). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • Boyce, P., & Parker, G. (1989). Development of a scale to measure interpersonal sensitivity. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 23(3), 341-351.
  • Davidson, J., Zisook, S., Giller, E., & Helms, M. (1989). Symptoms of interpersonal sensitivity in depression. Comprehensive Psychiatry, 30(5), 357-368.
  • George, D., & Mallery, M. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step a simple guide and reference (14th edition). New York: Routledge.
  • Göldağ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1287-1315. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.105
  • Hoeft, F., Watson, C. L., Kesler, S. R., Bettinger, K. E., & Reiss, A. L. (2008). Gender differences in the mesocorticolimbic system during computer game-play. Journal of psychiatric research, 42(4), 253-258.
  • Hyun, G. J., Han, D. H., Lee, Y. S., Kang, K. D., Yoo, S. K., Chung, U. S., & Renshaw, P. F. (2015). Risk factors associated with online game addiction: a hierarchical model. Computers in Human Behavior, 48, 706-713. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.008
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research. International journal of mental health and addiction, 10(2), 278-296. DOI 10.1007/s11469-011-9318-5
  • Liu, C. C., & Chang, I. C. (2016). Model of online game addiction: The role of computer-mediated communication motives. Telematics and Informatics, 33(4), 904-915.
  • Liu, S., Yu, C., Conner, B. T., Wang, S., Lai, W., & Zhang, W. (2017). Autistic traits and internet gaming addiction in Chinese children: The mediating effect of emotion regulation and school connectedness. Research in developmental disabilities, 68, 122-130.
  • Marin, T. J., & Miller, G. E. (2013). The interpersonally sensitive disposition and health: An integrative review. Psychological bulletin, 139(5), 941.
  • Mutlu, S., & Tasa, H. (2022). Psikolojik esneklik, kişilerarası reddedilme duyarlılığı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 8(1), 41-68.
  • Taş, İ. (2018). Ergenlerde internet bağımlılığı ve psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 31-41.
  • Taş, İ., & Güneş, Z. (2019). 8–12 yaş arası çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı, aleksitimi, sosyal anksiyete, yaş ve cinsiyetin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 22, 83-92. DOI: 10.5505/kpd.2018.17894
  • Tejeiro Salguero, R. A., & Morán, R. M. B. (2002). Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction, 97(12), 1601-1606. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00218.x
  • Vukosavljevic-Gvozden, T., Filipovic, S., & Opacic, G. (2015). The mediating role of symptoms of psychopathology between irrational beliefs and internet gaming addiction. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 33, 387-405.
  • Wilhelm, K., Boyce, P., & Brownhill, S. (2004). The relationship between interpersonal sensitivity, anxiety disorders and major depression. Journal of Affective Disorders, 79(1-3), 33-41. https://doi.org/10.1016/S0165-0327(02)00069-1
  • Yavuz, M., Nurullayeva, N., Arslandogdu, S., Cimendag, A., Gunduz, M., Goksan., & Yavuz, B. (2019). The relationships between the digital game addiction, alexithymia and metacognitive problems in adolescents. Turkish J Clinical Psychiatry, 22, 254-25.
  • Yıldız, E., Tüfekçi, F. G., & Aksu, E. (2016). Çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ile sosyal anksiyete arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 2(1), 54-60.
  • Young, K. (2009). Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. The American journal of family therapy, 37(5), 355-372.

Üniversite Öğrencilerinde Oyun Bağımlılığının Yordayıcısı Olarak Kişilerarası Duyarlılık

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 12, 25.08.2024

Öz

Teknolojik gelişmeleri olumsuz bir yönü olarak ortaya çıkan oyun bağımlılığı her geçen gün daha da artmakta ve daha fazla araştırmacının dikkatini çekmektedir. Genel anlamda bir halk sağlığı sorunu olan oyun bağımlılığının ilişkili olduğu değişkenlerin araştırılması oyun bağımlılığının sınırlarının belirlenmesi açısından önem arz etmektedir. Bu araştırmada oyun bağımlılığı ile kişilerarası duyarlılık arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma yaşları 19-36 arasında değişen 245’i (%77.3) kadın, 72’si (%22.7) kadın toplam 317 kişi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler İnternet Oyun Oynama Bozukluğu Ölçeği ve Kişilerarası Duyarlılık Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Veriler t testi, korelasyon ve regresyon testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre oyun bağımlılığı cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Kişilerarası duyarlılık ile oyun bağımlığı arasında pozitif ilişki bulunmakta ve kişilerarası duyarlılık oyun bağımlılığının anlamlı bir yordayıcısıdır. Araştırma bulguları alan yazın doğrultusunda tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
  • Anlı, G. (2018). Kişilerarası duyarlılık ile ınternet bağımlılığı arasındakı ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 103-118. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/578177
  • Arabacı, L. B., Taş, G., Kavaslar, İ., Dikmen, M., & Teke, C. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin sosyotropi-otonomi kişilik özellikleri ve kişilerarası duyarlılıkları ile facebook bağımlılıkları arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 18(3), 69-79.
  • Barut, B. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılık düzeyi ile algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi). Sosyal bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı. Gaziantep
  • Baysak, E., Yertutanol, F. D. K., Şahiner, İ. V., & Candansayar, S. (2020). Çevrimiçi oyun oynayanların sosyodemografik özellikleri ve oyun bağımlılığının bazı psikososyal etmenlerle ilişkisi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 23(2), 196-203. DOI: 10.5505/kpd.2020.10337
  • Bilgin, M. (2018). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • Boyce, P., & Parker, G. (1989). Development of a scale to measure interpersonal sensitivity. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 23(3), 341-351.
  • Davidson, J., Zisook, S., Giller, E., & Helms, M. (1989). Symptoms of interpersonal sensitivity in depression. Comprehensive Psychiatry, 30(5), 357-368.
  • George, D., & Mallery, M. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step a simple guide and reference (14th edition). New York: Routledge.
  • Göldağ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1287-1315. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.105
  • Hoeft, F., Watson, C. L., Kesler, S. R., Bettinger, K. E., & Reiss, A. L. (2008). Gender differences in the mesocorticolimbic system during computer game-play. Journal of psychiatric research, 42(4), 253-258.
  • Hyun, G. J., Han, D. H., Lee, Y. S., Kang, K. D., Yoo, S. K., Chung, U. S., & Renshaw, P. F. (2015). Risk factors associated with online game addiction: a hierarchical model. Computers in Human Behavior, 48, 706-713. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.008
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet gaming addiction: A systematic review of empirical research. International journal of mental health and addiction, 10(2), 278-296. DOI 10.1007/s11469-011-9318-5
  • Liu, C. C., & Chang, I. C. (2016). Model of online game addiction: The role of computer-mediated communication motives. Telematics and Informatics, 33(4), 904-915.
  • Liu, S., Yu, C., Conner, B. T., Wang, S., Lai, W., & Zhang, W. (2017). Autistic traits and internet gaming addiction in Chinese children: The mediating effect of emotion regulation and school connectedness. Research in developmental disabilities, 68, 122-130.
  • Marin, T. J., & Miller, G. E. (2013). The interpersonally sensitive disposition and health: An integrative review. Psychological bulletin, 139(5), 941.
  • Mutlu, S., & Tasa, H. (2022). Psikolojik esneklik, kişilerarası reddedilme duyarlılığı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 8(1), 41-68.
  • Taş, İ. (2018). Ergenlerde internet bağımlılığı ve psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 31-41.
  • Taş, İ., & Güneş, Z. (2019). 8–12 yaş arası çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı, aleksitimi, sosyal anksiyete, yaş ve cinsiyetin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 22, 83-92. DOI: 10.5505/kpd.2018.17894
  • Tejeiro Salguero, R. A., & Morán, R. M. B. (2002). Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction, 97(12), 1601-1606. https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2002.00218.x
  • Vukosavljevic-Gvozden, T., Filipovic, S., & Opacic, G. (2015). The mediating role of symptoms of psychopathology between irrational beliefs and internet gaming addiction. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 33, 387-405.
  • Wilhelm, K., Boyce, P., & Brownhill, S. (2004). The relationship between interpersonal sensitivity, anxiety disorders and major depression. Journal of Affective Disorders, 79(1-3), 33-41. https://doi.org/10.1016/S0165-0327(02)00069-1
  • Yavuz, M., Nurullayeva, N., Arslandogdu, S., Cimendag, A., Gunduz, M., Goksan., & Yavuz, B. (2019). The relationships between the digital game addiction, alexithymia and metacognitive problems in adolescents. Turkish J Clinical Psychiatry, 22, 254-25.
  • Yıldız, E., Tüfekçi, F. G., & Aksu, E. (2016). Çocuklarda bilgisayar oyunu bağımlılığı ile sosyal anksiyete arasındaki ilişki ve etkileyen faktörler. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 2(1), 54-60.
  • Young, K. (2009). Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. The American journal of family therapy, 37(5), 355-372.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Taş 0000-0002-5752-2753

Fuat Zengin Bu kişi benim 0000-0003-1173-9911

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2023
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taş, İ., & Zengin, F. (2024). Üniversite Öğrencilerinde Oyun Bağımlılığının Yordayıcısı Olarak Kişilerarası Duyarlılık. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 11(1), 1-12.