Sosyal Medyanın Bireylerin Kişisel Gelişimine Etkileri: Youtube Kanalı Barış Özcan İncelemesi
Yıl 2022,
Cilt: 3 Sayı: 2, 57 - 62, 30.09.2022
Çiğdem Çalapkulu
,
Muhammed Oğuzhan Şahin
Öz
Bu araştırma sosyal medya kanallarından biri olan Youtube’da yayın yapan ve Türkiye özelinde en çok izlenen kanallardan biri olan ‘Barış Özcan’ Youtube kanalının, bu kanalı takip eden bireylerin kişisel gelişimlerine bir etkide bulunup bulunmadığını ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmanın teorik alt yapısını Sebepli Davranış Teorisi oluşturmaktadır; bu bağlamda bireylerin Davranışsal Niyetlerinin Youtube kanalı içerikleri ile belirlenip belirlenmediği ortaya konmuştur. Gerçekleştirilen bu araştırmada veriler 110 katılımcıya uygulanmış olan online anket yöntemiyle elde edilmiştir. Anket ifadelerine verilen cevapların analizi sonucunda bireylerin Davranışa Yönelik Tutumları ile Youtube kanalını izleme/takip etme durumu arasında pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Ayrıca kanalı izleyen/takip eden bireylerin Davranışsal Niyetlerinin Barış Özcan Youtube kanalı içerikleri tarafından belirlendiği tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Alp, Y., & Kaleci, D. (2018). YouTube Sitesindeki Videoların Eğitim Materyali Olarak Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri. International Journal of Active Learning, 3(1), 57–68.
- Arklan, Ü., & Kartal, N. Z. (2018). Y Kuşağının İçerik Üreticisi Olarak Youtube Kullanımı: Kullanım Amaçları, Kullanım Düzeyleri ve Takip Edilen İçerikler Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 929–965.
- https://doi.org/10.19145/e-gifder.443959
- Balaban, Ö., & Çakmak, D. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Gelişim Eğitimlerine Yönelik Algılarının İncelenmesi. Sakarya İktisat Dergisi, 5(1), 1–17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sid/324781
- Başyazıcıoğlu, H. N. (2018). Teknoloji Kabul Modellerinin Karşılaştırılması ve Havayolu Mobil Uygulamalarının Kabulüne Yönelik
- Bir Model Önerisinin Geliştirilmesi [Erciyes Üniversitesi]. https://atif.sobiad.com/index.jsp?modul=makale-detay&Alan=sosyal&Id=AW6EoayhyZgeuuwfeM9V
- Bozarth, J. (2010). Social media for trainers: techniques for enhancing and extending learning (First). Pfeiffer. www.pfeiffer.com
- Ceran, M. (2016). Kültür Endüstrisi Bağlamında Yeni Medyanın Kültür Üretim Sürecine Etkisi: Bir Boş Zaman Etkinliği Olarak Youtube (Vol. 4, Issue 1). Giresun Üniversitesi.
- Deloitte. (2020). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırmları 2020 ilk 6 Ay Raporu.
- Demir, B., Atalay, A., & Öztürk, M. (2018). Muhasebe ve Denetim Bölümü Öğrencilerinin Sosyal Medya ve Kişisel Gelişim İle İlgili Görüşleri: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal
- Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 326–335. https://doi.org/10.33905/bseusbed.475935
- Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wesley. In Psychology of Attitudes.
- Güler, H., Şahinkayası, Y., & Şahinkayası, H. (2017). İnternet ve Mobil Teknolojilerin Yaygınlaşması: Fırsatlar ve Sınırlılıklar. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 186–207. https://doi.org/10.31834/kilissbd.341511
- Güney, B. (2017). Dijital BağimliliğiDi̇ji̇tal KültüreDönüşmesi̇:Netlessfobi̇. Electronic Journal of New Media, 1(2), 207–213. https://doi.org/10.17932/iau.ejnm.25480200.2017.1/2.207-213
- Han, B.-C. (2020). Eros’un Istırabı (S. Sökmen (Ed.); Ş. Öztürk (Trans.); 2nd ed.). Metis Yayınları.
- Hattingh, M. (2017). A preliminary investigation of the appropriateness of youtube as an informal learning platform for pre-teens. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 10473 LNCS, 101–110. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66733-1_11
- Jackman, W. M., & Roberts, P. (2014). Students’ Perspectives on YouTube Video Usage as an E-Resource in the University Classroom. Journal of Educational Technology Systems, 42(3), 273–296. https://doi.org/10.2190/et.42.3.f
- Kamiloğlu, F., & U. Yurttaş, Ö. (2014). Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 1(21), 129–129. https://doi.org/10.16878/gsuilet.96678
- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons Magazine, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
- Mayfield, A. (2014). What is Social Media? An eBook from iCrossing. www.sxc.hu/profile/nickwinch
Pektekin, P. (2013). Web Tabanlı Uzaktan Eğitimde Teknoloji Kabulünün Eğitim Becerisi Üzerindeki Rolü: Türk Akademisyenler
- Üzerine Bir Araştırma [Marmara Üniversitesi]. https://avesis.marmara.edu.tr/yonetilen-tez/82cccca0-e543-4948-a715-5c3e49e596ad/web-tabanli-uzaktan-egitimde-teknoloji-kabulunun-egitim-becerisi-uzerindeki-rolu-turk-universitelerinde-akademisyenler-uzerine-bir-arastirma
- Rigel, N., Batuş, G., Yücedoğan, G., & Çoban, B. (2005). Kadife Karanlık. In Prof. Dr. Nurdoğan Rigel (Ed.), Su Yayınevi (İkinci Bas). Su Yayınevi. www.suyayinevi.com
- Sokolova, K., & Perez, C. (2021). You follow fitness influencers on YouTube. But do you actually exercise? How parasocial relationships, and watching fitness influencers, relate to intentions to exercise. Journal of Retailing and Consumer Services,
- 58(September 2020), 102276. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102276
- Xu, W. W., Park, J. Y., Kim, J. Y., & Park, H. W. (2016). Networked Cultural Diffusion and Creation on YouTube: An Analysis of
- YouTube Memes. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 60(1), 104–122. https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1127241
- Yegen, C. (2013). Demokrati̇k ve yeni̇ bi̇r kamusal alan olarak sosyal medya social media as democratic and a new public area. Muş Alparslan Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergisi, 2, 119–135. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/20423
- Zhou, Q., Lee, C. S., Sin, S. C. J., Lin, S., Hu, H., & Fahmi Firdaus Bin Ismail, M. (2020). Understanding the use of YouTube as a learning resource: a social cognitive perspective. Aslib Journal of Information Management, 72(3), 339–359.
- https://doi.org/10.1108/AJIM-10-2019-0290