Makalenin konusu,
TBMM tarafından çeşitli devlet kurumlarına başkan ve üye atanmasıdır. Meclis
tarafından gerçekleştirilen üye atama işleminin hukuki rejimi incelenecektir.
Devlet tasarrufları, yasama işlemleri, idari işlemler ve yargı kararları olarak
üçe ayrılmaktadır. İlk olarak, yasama, yargı ve yürütme işlemlerinin idari
işlemlerle kıyaslaması yapılacaktır. Sonrasında ise, idare işlevi ve idari
işlem kavramları açıklanacaktır. Nihayetinde, konuyla ilgili Danıştay kararları
esas alınarak Meclis’in atama işleminin hukuki niteliği tartışılacaktır. Devlet
organlarının hukuki işlemlerini sınıflandırmak, söz konusu işlemlerin tabi
olacakları yargı mercilerini tespit etmek açısından önem taşımaktadır. TBMM’nin
Anayasa Mahkemesi tarafından denetlenen işlemleri Anayasa’da sayılanlarla
sınırlıdır. Üye seçimi işlemi, Anayasa’da sayılan işlemlerden biri değildir. Bu
durumda, Anayasa Mahkemesi’ne üye seçimiyle ilgili başvuruda bulunmak mümkün
değildir. Üye seçimi işlemlerinin idari işlem olarak kabulü, söz konusu
işlemleri idari yargı denetimine tabi kılacaktır. Aksi halde, Meclis tarafından
gerçekleştirilen işlemler yargı denetimi dışında kalmaktadır. Atama işleminin
idari işlem olarak kabul edilmesi, maddi ölçüt esas alınarak mümkündür. Maddi
ölçüt, hukuki işlemin içeriğine göre işlemi sınıflandırır. Maddi ölçüt uyarınca
işlemi tesis eden organ önemli değildir.
Hukuk devleti ilkesi gereğince, bütün devlet tasarruflarının yargı
denetimine tabi olması gerekmektedir. Meclis tarafından gerçekleştirilen üye
atanma işlemlerinin maddi ölçüt esas alınarak idari işlem olarak kabul edilmesi
hukuk devleti ilkesine uygundur. Danıştay’ın RTÜK’le ilgili kararlarında da
maddi ölçütü esas alarak, atama işlemini idari işlem olarak kabul ettiği
görülmektedir.
Meclisin İşlemleri Yargısal Denetim Yasama İşlevi İdari İşlemler İdare İşlevi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | 2015 yılı 2. sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2015 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |