Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görsel Sanatlar Eğitimi Dersine Yönelik Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 39 Sayı: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı, 316 - 328, 30.11.2020

Öz

Özet: Bu araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören öğrencilerin Görsel Sanatlar dersine yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu doğrultuda nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Muş Alparslan Üniversitesi ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde Görsel Sanatlar Eğitimi dersi alan 4. sınıfta öğrenim gören toplam 55 öğretmen adayından oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak çiz ve yaz yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda öğretmen adaylarına “Görsel Sanatlar Eğitimi dersi almadan önce derse yönelik görüşünüz nasıldı ve aldıktan sonra derse yönelik görüşünüz nasıldı?” sorusu yöneltilmiş ve bu bağlamdaki görüşlerinin özünü yakalayan iki farklı çizim yapmaları istenmiştir. Daha sonra öğretmen adaylarından çizimlerin arkasına resmi kısaca açıklamaları istenmiştir. Bu doğrultuda toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenerek tema ve kodlar elde edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmen adaylarının derse yönelik bir dizi duygular ortaya çıktığı görülmüştür. Bu doğrultuda öğretmen adaylarının dersi almadan önce derse yönelik daha çok negatif tutum sergiledikleri, dersi aldıktan sonra derse yönelik daha çok pozitif tutum sergiledikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Bamford, A. (2002). The Qualities of Primary Art Teachers. Unpublished PhD thesis, University of Technology, Sydney.
  • Barton, G. M., Baguley, M., & MacDonald, A. (2013). Seeing the bigger picture: Investigating the state of the arts in teacher education programs in Australia. Australian Journal of Teacher Education, 38(7), 75-90.
  • Başer Gülsoy, V. G., Dulkadir, N., & Sezgin, S. (2013). Böte öğretmen adaylarinin öğretmen ve öğretme süreçleriyle ilgili zihinsel imgeleri: Makü örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 105-112.
  • Bland, D., & Sharma-Brymer, V. (2012). Imagination in school children's choice of their learning environment: An Australian study. International Journal of Educational Research, 56, 75-88.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Council of the European Union (2010). Compendium of cultural policies and trends in Europe. Retrieved February 2010 from http://www.cultural policies.net/ web/ ireland.php? aid=831.
  • Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Diem-Wille, G. (2001). A therapeutic perspective: the use of drawings in child psychoanalysis and social science. In T. V. Leeuwen & C. Jewitt (Eds.), Handbook of visual analysis (pp. 119–133). London: Sage.
  • Dilmaç, O. (2016). The Effect of active learning techniques on class teacher candidates' success rates and attitudes toward their museum theory and application unit in their visual arts course. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(5), 1587-1618.
  • Dilmaç, O., & İnanç, C. (2015). Sinif Ögretmenlerinin görsel sanatlar dersine yönelik öz yeterlik düzeyleri. Bartin Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 382-400.
  • Eisner, E. (2002). What can education learn from the arts about the practice of education. Journal of curriculum and supervision, 18(1), 4-16.
  • European Parliament (2009). European Parliament resolution of March 2009 on artistic studies in the European Union. INI/2008/2226. Retrieved September 2010 from http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6- TA-2009-0153+0+DOC+XML+V0//EN.
  • Fox, J. E., & Schırrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi. Çev. Edt: N. Aral ve G. Duman), Ankara: Nobel Yayınlar.
  • Gatt, I., & Karppinen, S. (2014). An enquiry into primary student teachers' confidence, feelings and attitudes towards teaching arts and crafts in Finland and Malta during initial teacher training. International Journal of Art & Design Education, 33(1), 75-87.
  • Grauer, K. (1998). Beliefs of preservice teachers toward art education. Studies in Art Education, 39(4), 350-370.
  • Haney, W., Russell, M., & Bebell, D. (2004). Drawing on education: Using drawings to document schooling and support change. Harvard Educational Review, 74(3), 241-272.
  • Hatisaru, V., Beswick, K., & Fraser, S. (2019). STEM Learning Environments: Perceptions of STEM Education Researchers. In G. Hine, S. Blackley, & A. Cooke (Eds.). Mathematics Education Research: Impacting Practice (Proceedings of the 42nd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia) pp. 340-347. Perth: MERGA.
  • Hiçyilmaz, Y., & Adanır, Y. (2019) Sanat eğitimi dersi alan öğretmen adaylarının sanat kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 9-23.
  • Hiçyılmaz, Y., İnci, M. A., & Seven, S. (2015). 7-10 yaş grubu çocukların şiddet algılarının resimler aracılığı ile sosyal güçler bağlamında incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 10(15), 503-518.
  • Jalongo, M. R. (1999). On behalf of children “how we respond to the artistry of children: ten barriers to overcome”. Early Childhood Education Journal, 26(4), 205-208.
  • Jones, M. G. & Carter, G. (2007). Science teacher attitudes and beliefs. In Handbook of research on science education, Edited by: Abell, S. K. and Lederman, N. G. 1067–1104. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Kalyoncu, R. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi dersi” kavramına ilişkin metaforları. Education Sciences, 8(1), 90-102.
  • Lemon, N., & Garvis, S. (2013). What is the Role of the Arts in a Primary School?: An Investigation of Perceptions of Pre-Service Teachers in Australia. Australian Journal of Teacher Education, 38(9), 1-9.
  • Mensah, F. M. (2011). The DESTIN: Preservice teachers' drawings of the ideal elementary science teacher. School Science and Mathematics, 111(8), 379-388.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. Çev. Ed Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Pegem Akademi: Ankara
  • Ohlsen, A. (2016). A pre-service teacher's journey in the visual arts: a narrative of experiences, beliefs and perceptions of self-concept. International Art in Early Childhood Research Journal, 5(1), 1-15.
  • Ozalp, H. K. (2018). Perception of elementary education and art education teacher candidates towards the aesthetic concept. Universal Journal of Educational Research, 6(10), 2187-2198.
  • Özsoy, S., & Ahi, B. (2014). İlkokul öğrencilerinin geleceğe yönelik çevre algılarının çizdikleri resimler aracılığı ile belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1557-1582.
  • Pehlivan, H. (2006). İlköğretim sınıf öğretmeni adaylarının sanat eğitiminde internet sitesi oluşturmaları ve görüşleri. İlköğretim Online, 5(2), 35-47.
  • Rose, T. M., & Unni, E. J. (2018). Using drawings to probe the affective experience of pharmacy students on rotation: A pilot study. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 10(8), 1033-1040.
  • Russell-Bowie, D. (2012). Developing preservice primary teachers' confidence and competence in arts education using principles of authentic learning. Australian Journal of Teacher Education (Online), 37(1), 60-74.
  • Russell-Bowie, D. (2010). Cross-national comparisons of background and confidence in visual arts and music education of pre-service primary teachers. Australian Journal of Teacher Education, 35(4), 65-78.
  • Sotiropoulou-Zormpala, M., Trouli, K., & Linardakis, M. (2015). Arts education offered by Greek Universities to future pre-school and primary school teachers. Preschool and Primary Education, 3(1), 34-52.
  • Thomas, J. A., Pedersen, J. E., & Finson, K. (2001). Validating the Draw-A-Science-Teacher-Test-Checklist DASTT-C): Exploring mental models and teacher beliefs. Journal of Science Teacher Education, 12 (3), 295- 310.
  • Türkan, B. (2011). Görsel sanatlar öğretimi dersindeki uygulamaların meslek yaşamında kullanılabilirliğine ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Education Sciences, 6(1), 91-105.
  • Ucar, S. (2012). How do pre-service science teachers’ views on science, scientists, and science teaching change over time in a science teacher training program?. Journal of Science Education and Technology, 21(2), 255-266.
  • UNESCO (2006). Road map for arts education world conference on arts education: Building creative capacities for the 21st century. Lisbon, Portugal. Retrieved December 2007 from http://www.unesco.org/new/en/culture/themes/creativity/arts-education/worldconferences/ 2006-lisbon.
  • Utley, J., & Showalter, B. (2007). Preservice elementary teachers' visual images of themselves as mathematics teachers. Focus on Learning Problems in Mathematics, 29(3), 1-14.
  • Viadero, D. (2008). Insights Gained into Arts and Smarts. Education Week, 27(27), 1-10.
  • Yükselgün, Ö. (2010). İlköğretim görsel sanatlar dersi öğretim programındaki görsel sanat kültürü öğrenme alanının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H., (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı), Ankara, Seçkin
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Tüm Alanlar
Yazarlar

Yahya Hiçyilmaz 0000-0003-3453-9998

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Hiçyilmaz, Y. (2020). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görsel Sanatlar Eğitimi Dersine Yönelik Görüşleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı), 316-328.