Bu araştırmada işbirlikli öğrenme
ve argümantasyon modelinin biyolojide özel konular dersinde uygulanmasının fen
bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına, eleştirel düşünme
eğilimlerine ve sosyobilimsel konulara yönelik tutumlarına etkisi
araştırılmıştır. Araştırma, Atatürk Üniversitesi fen bilgisi öğretmenliği
dördüncü sınıfına devam eden 58 fen bilgisi öğretmen adayı ile iki deney
grubunda yürütülmüştür (Birlikte Öğrenme Grubu- BÖG; Birlikte Öğrenme
Argümantasyon Grubu- BÖAG). BÖG’de yapılandırmacı yaklaşıma uygun olarak
işbirlikli öğrenmenin birlikte öğrenme yöntemi uygulanmıştır. BÖAG’de ise
birlikte öğrenmeye ek olarak argümantasyon etkinlikleri uygulanmıştır. Veri
toplama araçları olarak Biyolojide Özel Konular Başarı Testi (BÖKBT), Eleştirel
Düşünme Eğilimleri Ölçeği (EDEÖ) ve Sosyobilimsel Konulara Yönelik Tutum Ölçeği
(SBKTÖ) kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları yapılmıştır. Verilerin analizi için öncelikle normallik testleri
yapılmış, ardından Mann- Whitney U ve bağımsız örneklem t testi ile anlamlılık
analizleri yapılmıştır. Araştırmada EDEÖ ve SBKTÖ verileri bakımından BÖAG
lehine anlamlı bir farklılık belirlenirken (p<,05), BÖKBT verileri
bakımından gruplar arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p>,05).
İşbirlikli öğrenmenin tek başına ve argümantasyon modeli ile birlikte
uygulanması akademik başarı bakımından benzer etki göstermiştir. Bununla
birlikte, eleştirel düşünme eğilimleri ve sosyobilimsel konulara yönelik
tutumlarda argümantasyon destekli işbirlikli öğrenme yönteminin daha etkili
olduğu görülmüştür.
İşbirlikli öğrenme Argümantasyon Biyolojide özel konular Akademik başarı Eleştirel düşünme Tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 2 |